Exped liggunderlag frågor

Hej!

Gör lite efterforskningar på ett liggunderlag till sambon, för enklare camping/vandring och husbilssemester.

Själv har jag ett exped downmat 9LW som jag är mer än nöjd med, har även köpt chairkit som än sålänge fungerar tillfredsställande.
Den är dock ganska dyr och kanske inte motiverat baserat på behov.

Har därför sneglat lite på Synmat modellen 9LW även där, troligtvis är även den lite "overkill". Men gillar exped och att kunna ha ett "chairkit" är riktigt smidigt, både som extra skydd men även att det ger lite mer användningsområden för madrassen. Har inte riktigt koll på vilka andra märken som erbjuder "chairkit".

Finns det tips på andra bra liggunderlag? Gärna samma storlek som expeds LW. Finns det något som är "bättre" än exped när det kommer till komfort kontra vikt?

Sedan har jag en fundering gällande expeds pumppåse. Passar dessa till ventilen på min downmat 9lw (som har integrerad pump)?
 
downmat 7 LW

Hur är det med Exped downmat 7 LW? Själv köpte jag den idag. Den är ju rejält billigare än 9:an och R-värdet tillräckligt högt (5,9). I övrigt lång och bred. Såvitt jag kunde se fanns det inget att vinna på att skaffa 9:an. Jag vill kunna sova ute året om, men inte på Antarktis, så sjuan räcker mer än väl för mig :)
 
Har också downmat 9 LW med "påspump" - tror det heter XP också samt stolkit.
För detta hade jag thermarest med stolkit - dock inte lika tjockt, brett och långt.
Stolkit finns till flera uppblåsbara märken men har dålig pejl på om det finns flera som är lika stora och tjocka från andra märken.


/Patrik
 
Hej.
Skillnaden mellan 7 och 9 är förutom R-värdet, tjockleken. 9an är ju typ nästan 30 % tjockare. Något jag inbillar har viss inverkan på sovkomforten. Båda är ju riktigt varma och bra liggunderlag.

Jag har fått för mig att XP versionen är den utan integrerad pump.
 
Hejsan
Har både ett downmat 7 och 9LW... Tycker att Nian är mkt komfortablare.
Funderar på ett synmat ul 9m eftersom mitt 9LV har släppt i lamineringen.
Mvh
 
Hej.
Skillnaden mellan 7 och 9 är förutom R-värdet, tjockleken. 9an är ju typ nästan 30 % tjockare. Något jag inbillar har viss inverkan på sovkomforten. Båda är ju riktigt varma och bra liggunderlag.

Jag har fått för mig att XP versionen är den utan integrerad pump.

Det där med komforten är en viktig skillnad som jag missat mellan 7 & 9.

När det gäller R-värdet så har jag funderat så att eftersom man i vilket fall som helst bör ta med sig en matta i skumplast att ha underst som backup ifall det otänkbara skulle inträffa, åtminstone under vinterhalvåret, så är skyhöga R-värden onödiga.

Du har inte funderat på att ge efter för overkill-frestelsen och köra Downmat TT 9? Det hade jag gjort ifall jag haft råd.
 
Inte aktuellt i dagsläget med ett liggunderlag för nästan 5000!!! Trodde det var prismärkt fel första gången jag såg den :) Nu var ju nästan den vanliga downmat billig i jämförelse
 
Tack för tipset! Bra priser =)

Alltså det där med att det är för varmt, vet inte om jag personligen skulle hålla med om det. Har denna vecka använt mitt liggunderlag när jag var bortrest och sov på det inomhus, vill inte påstå att det var för varmt.

Såg en recension på youtube där han menade att den (downmat 9) är för varmt för sommarbruk, men jag har haft det under tältning sommartid och nu även inomhus och tycker inte att det är för varmt. Jag är inte direkt frusen av mig heller.
 
Hejsan
Har sovit med nian en hel del, även om det är högsommar så kyler marken. Är som sagt sugen på ul 9m för viktens skull. Hade det inte varit för vikten så hade jag nog kikat på en tt......sovkomfort är guld värt!
Mvh
 
Sedan har jag en fundering gällande expeds pumppåse. Passar dessa till ventilen på min downmat 9lw (som har integrerad pump)?

Kan inte ge något exakt svar men till mitt Synmat 7LW passade INTE pumppåsen utan en adapter (från Exped och avsedd för detta). Adaptern kostade 49 kr på Alewalds i Sth. Bra butik och bra personal för övrigt.

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
aksello Exped liggunderlag Bo och sova 8
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.