Everest Base Camp!

Hej alla !

Har börjat fundera på vad man ska göra av semestern och kommit fram till att Everest Base Camp låter ganska trevligt men hur är bästa sättet att göra det på, vad finns det för olika reseorganistioner som gör resor ditt, har tittat på äventyrsresor och Intrepid någon som har erfarenhet av dessa arrangörer kom med förslag!

Tack på förhand
 
Varför boka allt från Sverige?

Finns det någon anledning att du vill boka allt från Sverige?
Och är det norra eller södra EBC du hade tänkt att besöka?

Är det från norra sidan så boka ett flyg till Beijing, ta sen tåget eller inrikesflyget till Lhasa. Från Lhasa till EBC kan du åka med jeep. På de flesta hostels i Lhasa finns ett CITS-kontor, vilka arrangerar resor runt om i Kina och Tibet, bla till EBC. Anslagstavlor på hostels brukar vara bombade med lappar från andra turister som vill ha någon att dela bil med. Plats i jeep på en tur runt om i Tibet brukar kosta från 500kr.
Annars kommer du ganska nära everest med buss, och kan sen lifta sista biten till EBC, vilket inte ska vara något större problem. Entrén till naturreservat kostar ca 150kr.

Till södra EBC kommer du genom att ta ett flyg till Kathmandu. Där finns det ett stort utbud av resebyråer som arrangerar utflykter till bla. EBC. Eller så ordnar du allt själv även där. Köper en karta vilket kostar någon tia och ett trekking-permit brukar kosta någon hundralapp (200kr för annapurna). Ta flyg eller buss till Lukla och börja din vandring därifrån. Ändrar du dig på vägen ska det inte heller vara några problem att hyra guide eller bärare i Lukla.

Trevlig resa!
 
buss till lukla?

hej david!

jag undrar om du vet något mer om bussarns till lukla från kathmandu? jag hittar bara om flyg dit i min guidebok... har du tips på var jag kan hitta mer info?

mvh

Helena, östersund
 
buss till Lukla

Hej, det blev lite fel i mitt förra inlägg. Med flyg kommer du hela vägen till Lukla, men ska du åka buss kommer du bara till Jiri och måste vandra därifrån (ca 1 vecka).
Jag har inte vandrat i området själv, men när jag var i Nepal förra året hörde jag mig för om olika områden (bla. EBC), innan jag bestämde mig för Annapurna.
Om jag inte minns hel fel kommer du bli tvungen att passera genom maoist-områden om du ska till EBC, och väljer att inte flyga.

http://www.backpacking.se kan du hitta en del information om Nepal.
 
Hi,

I suggest that fly to Lukla 2 weeks trek to EBC and fly back from Lukla will be an ideal trip. I guide trek and rivers in Himalayas and teach kayaking in Sweden.

So my best suggestion is get your guide in Kathmandu and porter from Lukla.Go through one of the local company in kathmandu, who can arrange all the permits, Guide, flight etc. and if anything go wrong on the mountain you will also have a backup. In worsh case senerio if you need a helicopter rescue so you have some one to arrange it for you in town.

Hope this help!

If you have any question drop me a line ram at ramsilwal dot com

Have a great trip!
 
Kolla det politiska läget, åk dit, gå upp, flyg ned. Ta tid för acklimisering.

Varför använda en arrangör? Det är ingen expedition...
 
Hej!
Jag gjorde trekken förra året och då flög jag till Lukla både dit och hem. Det trixiga med det är bara att det ofta är dimmigt mellan Kathmandu och Lukla och då flygs det inget eftersom de flyger visuellt. Detta kan skapa lite problem om man har tajt med bokat flyg från Kathmandu och till något annat ställe sedan. Jag själv fick stanna i Kathmandu i 4 dagar innan vädret var så bra att vi kom oss iväg till Lukla för att starta trekken, fast trots detta tycker jag att det är det bästa alternativet. Det är dessutom en extremt cool flygning och speciellt landningen :) Filmklipp brukar finnas på youtube...inget för flygrädda!

Jag hade en guide till turen och detta inte bara för att ge folk ett arbetstillfälle utan också för att få höra all historia från en infödd. Så här i efterhand så hade jag inte velat göra något annorlunda. Guiden som jag hade var mkt erfaren och pålitlig och om du vill så har jag nummer och mailadress till företaget som jag bokade genom, bara att höra av dig. Om man är osäker på hur man kommer att reagera på höjden, är det ju också en säkerhetsfråga att ha med någon som känner till alla symptom. Alla är ju olika känsliga och det är ju känt att man inte tar så bra beslut när hjärnan har syrebrist... :S

Lycka till!
 
Hej!

Vandrade EBC, kala pattar och Goyko ri i november i fjol. Vi bokade med en lokal arrangör från Kathmandu. Allting var toppen bra och väldigt prisvärt. Jag kan verkligen rekomendera företaget. Eftersom vi varit på ganska hög höjd i Tibet innan hade vi inga större problem med acklimatiseringen av höjden men omkring 14 dagar får man räkna med.

Skicka ett PM om du vill att jag förmedlar kontakt med arrangören..

//
Anders Rydberg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.