Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet

Att förstärka själva tältgolvet med extra tyg tror jag normalt bara är onödigt, däremot inte helt fel. En sk. fotavtryck som täcker även absiden/absiderna har nog sina fördelar.
Vovvarnas tassar som någon skriver har aldrig varit något problem för mig. Om inte hunden får något spel och ska gräva eller gnaga på golvet. Jag har aldrig stött på det problemet. Är det kallt och hunden snor ihop sig och får ett markskydd samt en filt eller dyl. brukar den ligga still i kölden. Är det varmt blir det lite oroligare. Men att klorna är något problem förstår jag inte. Sedan 1970 talets början har jag aldrig haft problem med tältgolvet. Fast jag ska ändå köpa ett extra golv för mitt HB då det har sina fördelar i absiden.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Provsovit inatt med mitt nya Exped Multimat inne i tältet, uppe på det hade jag uppblåsbart liggunderlag. Multimattan blev ett skönt golv i hela tältet. Säkert kan man ha den under själva tältet också vid behov.

Vad skiljer en multimatta från exped för fler hundra mot en vanlig picknickfilt från Jula för 79:-? Är det bara hållfastheten eller är det nåt annat också?

Nu vet jag inte hur just Julas picknickfiltar ser ut, men har avverkat några andra ihoprullbara från Åhléns etc. En var vi nöjda med, men det tunna skumgummit började smulas sönder. En del fastnar en massa mossa etc på. Den sista vi hade var med fleeceöversida och det är inte så mysigt blött och med fasthäktad mossa på. Isolering mot kyla är inget vidare på den typen av filt. Vi har ofta kört med liggunderlag men familjen kan inte samlas på ett sådant och de vill rulla ihop sig. Ville ha ett mellanting mellan picknickfilt och liggunderlag, typ... Får se om vi blir nöjda.

Vovvarnas tassar som någon skriver har aldrig varit något problem för mig. Om inte hunden får något spel och ska gräva eller gnaga på golvet. Jag har aldrig stött på det problemet. Är det kallt och hunden snor ihop sig och får ett markskydd samt en filt eller dyl. brukar den ligga still i kölden. Är det varmt blir det lite oroligare. Men att klorna är något problem förstår jag inte. Sedan 1970 talets början har jag aldrig haft problem med tältgolvet. Fast jag ska ändå köpa ett extra golv för mitt HB då det har sina fördelar i absiden.

Vad bra att du inte upplevt problem med hundens klor! Det hade inte jag heller innan nuvarande hund och därav hittade jag en lösning. Jag ser hellre att det ev bli små hål i evazotemattan än i mitt dyra tältgolv. Dessutom blir det ett skönt golv i tältet för oss båda. Men vi är alla olika och har olika förutsättningar så det är ju tur att man kan välja strategi själv utifrån det!

Har brukat markskydd av prasselpressenning, vanlig byggplast, gjutisoleringsmatta 9 och 5 mm samt bubbelplast, den senare är utmärkt.

Har alltid klippt till biten efter tältbottenstorleken. (har sett de som lett in vatten under tältgolvet och i stort blött ner allt.)

Provligger tältplatsen på marken, rensar från pinnar och annat. Sen markskydd, tält.

Med åren går det ändå hål i de flesta tältgolv, Laga på en gång med spinnackertejp eller 3Ms nylonbitstejp. Klistra med sömtätning.

go tur

+1 på bubbelplasten. Billigt, väger försumbart och dessutom bidrar till markisoleringen => lättare liggunderlag. Får naturligtvis bytas med jämna mellanrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips