Det första djuret som kom upp var mammuten när jag sökte på "animals extinct due to hunting" och där vill jag inte hålla med dig om att människan är orsaken mammutens död p g a jakt.
Vetenskapligt intresserad som jag är så dog det ut p g a vattenbrist. Det svaret fick jag fram genom att Googla och jag följer även sådana program på tv när det visas som t. ex Vetenskapens Värld.
Here we'll look at some notable animals that have been hunted (or nearly) hunted to extinction. You might be surprised at seeing some of these species on this list.
www.huntercourse.com
Hur de sista mammutarna på jorden dog ut har länge varit en gåta för forskare världen över. Nu har en grupp forskare lagt en bit av pusslet. De tror att en av de senast kända ullhåriga mammutarna dog på grund av vattenbrist.
www.svt.se
Hur tror du det skulle låta om vi lät vargen och andra rovdjur sprida sig ut t. ex på Djursholm, Lidingö, m. m. orter där direktörer bor med sina fam. Tror du att dir.frun skulle våga gå ut med sin lilla kelgris till hund eller om nalle kom lufsandes på gatorna, genom trädgårdarna där nere?