Om man vid regnväder vistas i ett tält bestående av ett helt separat ytter- och ett helt separat innertält kommer regnvattnet, om de 2 tältdukarna tangerar varandra dvs. vid de ytor där det inte finns en sk. luftspalt emellan, som bekant förr eller senare att sippra in (en form av osmos?). Har ännu inte lyckats slå upp ett tält med en total, uniform luftspalt emellan de 2 dukarna, vilket väl egentligen är en omöjlighet - förutsätter nog bl.a. helt plant underlag, en ideal spänning och sträckning av dukarna osv. Är tältdukarna av undermålig kvalitet, uttjänta?Kommentarer/synpunkter?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ett olösligt tältningsproblem?
- Trådstartare viavescovile01
- Start datum
Hej,
acinaces skrev:
"Har ännu inte lyckats slå upp ett tält med en total, uniform luftspalt emellan de 2 dukarna, vilket väl egentligen är en omöjlighet -"
Jag håller bara delvis med, kanske har jag missförstått något.
Total luftspalt mellan ytter- och innertält är för mig självklart.
Att luftspalten skulle vara uniform är nog närmast en omöjlighet, men det behöver den väl inte heller vara.
Att tältdukarna berör varandra har för mig bara inträffat momentant i mycket kraftiga vindbyar. Även det brukar gå bra att avhjälpa genom att spänna linorna ordentligt. Detta gäller för mina tre tunneltält.
Mitt gamla ryggåstält krävde två åtgärder vid regn och blåst, nämligen hårt spända linor till yttertältet och en viss slackning i linorna till innertältet. På mitt ryggåstält går linor ut under kanten på yttertältet och spänner man de linorna för hårt kan man dra innerduken mot ytterduken.
Jag tror inte man ska vara rädd för att spänna linorna för hårt. Ska tältet klara hårda vindar måste linorna spännas hårt så att duken fladdrar så litet som möjligt. Jag har ännu inte spännt linor så hårt att de eller duken gått sönder.
/ Bertil
acinaces skrev:
"Har ännu inte lyckats slå upp ett tält med en total, uniform luftspalt emellan de 2 dukarna, vilket väl egentligen är en omöjlighet -"
Jag håller bara delvis med, kanske har jag missförstått något.
Total luftspalt mellan ytter- och innertält är för mig självklart.
Att luftspalten skulle vara uniform är nog närmast en omöjlighet, men det behöver den väl inte heller vara.
Att tältdukarna berör varandra har för mig bara inträffat momentant i mycket kraftiga vindbyar. Även det brukar gå bra att avhjälpa genom att spänna linorna ordentligt. Detta gäller för mina tre tunneltält.
Mitt gamla ryggåstält krävde två åtgärder vid regn och blåst, nämligen hårt spända linor till yttertältet och en viss slackning i linorna till innertältet. På mitt ryggåstält går linor ut under kanten på yttertältet och spänner man de linorna för hårt kan man dra innerduken mot ytterduken.
Jag tror inte man ska vara rädd för att spänna linorna för hårt. Ska tältet klara hårda vindar måste linorna spännas hårt så att duken fladdrar så litet som möjligt. Jag har ännu inte spännt linor så hårt att de eller duken gått sönder.
/ Bertil
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Fukten på insidan av yttertältet är med stor sannolikhet kondensfukt.
Vädra ordentligt, särskilt när du sover, så minskar du det problemet en hel del.
Valet av tältplats spelar också roll eftersom till exempel fukt från marken stiger upp i tältet.
Sen spelar såklart valet av tält roll för hur mycket inner- och yttertält nuddar varandra
Vädra ordentligt, särskilt när du sover, så minskar du det problemet en hel del.
Valet av tältplats spelar också roll eftersom till exempel fukt från marken stiger upp i tältet.
Sen spelar såklart valet av tält roll för hur mycket inner- och yttertält nuddar varandra
Fukten orsakas inte av kondens utan när det regnar och på de ställen där ytter- och innerduk ligger intill varandra vandrar regnvattnet in och droppar ned. Där det finns utrymme emellan dvs. en luftspalt föreligger inga problem. Vädring för att undvika kondens görs allt efter omständigheterna.
acinaces; sa:Fukten orsakas inte av kondens utan när det regnar och på de ställen där ytter- och innerduk ligger intill varandra vandrar regnvattnet in och droppar ned.
Vad har du för tält?
acinaces; sa:Fukten orsakas inte av kondens utan när det regnar och på de ställen där ytter- och innerduk ligger intill varandra vandrar regnvattnet in och droppar ned. Där det finns utrymme emellan dvs. en luftspalt föreligger inga problem. Vädring för att undvika kondens görs allt efter omständigheterna.
De allra flesta tältvävar är tätare än så. Det man upplever som utifrån kommande regnvatten är i de allra flesta fall faktiskt kondens. Om du är 100% säker på att det inte är kondens så tycker jag du skall impregnera om väven eller byta tält.
Jörgen
acinaces; sa:Fukten orsakas inte av kondens utan när det regnar och på de ställen där ytter- och innerduk ligger intill varandra vandrar regnvattnet in och droppar ned. Där det finns utrymme emellan dvs. en luftspalt föreligger inga problem. Vädring för att undvika kondens görs allt efter omständigheterna.
Jag skulle vilja påstå att det nog med största sannolikhet är just kondens du upplever på insidan av ditt tält.
När det regnar ute är den relativa luftfuktigheten* hundra procent och antagligen är den relativa luftfuktigheten inne i tältet väldigt nära hundra procent eftersom den står i kontakt med luften utanför genom ventilation; dessutom sitter det kanske någon och andas och svettas inne i tältet vilket ytterligare höjer luftfuktigheten. Detta gör att det krävs en väldigt liten temperatursänkning för att luften på insidan av innertältet ska bli övermättad varvid kondens faller ut.
Utanför tältet är redan luften övermättad (det är det som är regn). Regndropparnas temperatur är oftast lägre än luftens temperatur inne i innertältet och när ytter- och innerduken kommer i kontakt med varandra så kommer inneluften nära duken att kylas ner till regnvattnets temperatur vilket gör att kondens faller ut; detta förutsatt att tältdukens termiska motstånd är väldigt litet, vilket är fullt rimligt i det här fallet.
Luftspaltens funktion är just den att upprätthålla en temperaturskillnad mellan utsidan av yttertältet och insidan äv innertältet för att undvika kondens. I sjäva verket är det normalt högre fukthalt** inne i tältet eftersom människor transpirerar både genom hud och andning. Det är den högre innetemperaturen som skyddar oss mot fuktutfällning. Högre temperatur gör att det ryms mer vattenånga i luften innnan den faller ut.
Spalten behöver nog inte vara uniform, som redan anmärkts, men dukarna får inte nudda varandra om kondens ska undvikas.
Detta utesluter naturligvis inte att din yttertältsduk kan vara otät. Du kan ju prova att lägga något kallt men torrt föremål mot innerduken när det regnar.
Dock är det så att utan spalt hjälper inga impregneringsmedel i världen mot kondensutfällning.
//Fredrik
* Relativ luftfuktighet är kvoten mellan vattenångans partialtryck och mättnadstryck i luften och anges i procent. När partialtrycket i luften är större eller lika med mättnadstrycket övergår vattenånga till vatten i vätskefas.
Partialtrycket är ungefär proportionellt med fukthalten. Mättnadstrycket är proportionellt med temperaturen.
** Fukthalten anger mängden vattenånga i luft (kg H20/kg luft)
Tältet är ett Mountain Hardware(mountainhardware.com/Tents.aspx?top=3&cat=3&level=1&viewAll=False) närmast likt modell Skypoint CF. Innertältet hänger mao. närmast i de båda aluminiumbågarna med ytterduken spänd över, varför innerduken inte kan sträckas upp med linor, utan hela tältkonstruktionen hålls upp- och utspänd genom en god sträckning av kupolen vid huvudändan (som motvikt till förankringen vid fotändan) och givetvis de tältpinnar som förankrar runt om.
acinaces; sa:Tältet är ett Mountain Hardware(mountainhardware.com/Tents.aspx?top=3&cat=3&level=1&viewAll=False) närmast likt modell Skypoint CF. Innertältet hänger mao. närmast i de båda aluminiumbågarna med ytterduken spänd över, varför innerduken inte kan sträckas upp med linor, utan hela tältkonstruktionen hålls upp- och utspänd genom en god sträckning av kupolen vid huvudändan (som motvikt till förankringen vid fotändan) och givetvis de tältpinnar som förankrar runt om.
Det ser ut som det finns fästen för stormlinor på sidorna vid främre bågen.Har du provat att spänna dom snett framåt/utåt i olika vinklar?
peter
Samma fenomen
Använde mitt Mountain Hardwear Trango 3.1 på den senaste vandringen kring sylarna. När det regnar bildas droppar på insidan av yttertältet på alla ställen där det uppstår någon typ av konkav form. Detta sker bland annat i taket på den främre absiden mellan absidens egna båge och innertältets "främre" båge. Jag kan inte tänka mig att detta skulle vara kondens men helt säker är jag inte.
Något problem med väta som även går igenom innertältet har jag inte men det känns trots det inte helt bra. Är yttertältet värt att impregnera med jämna mellanrum eller ska man låta det vara?
Använde mitt Mountain Hardwear Trango 3.1 på den senaste vandringen kring sylarna. När det regnar bildas droppar på insidan av yttertältet på alla ställen där det uppstår någon typ av konkav form. Detta sker bland annat i taket på den främre absiden mellan absidens egna båge och innertältets "främre" båge. Jag kan inte tänka mig att detta skulle vara kondens men helt säker är jag inte.
Något problem med väta som även går igenom innertältet har jag inte men det känns trots det inte helt bra. Är yttertältet värt att impregnera med jämna mellanrum eller ska man låta det vara?
Stämmer, finns stormlinor. Har provat olika vinklar, tyvärr utan resultat.
Vare sig det är fråga om kondens- eller regnvatten konstateras att det sipprar vatten vid den ytor där det saknas en fri luftspalt mellan ytter- och innertältduk. Problemets kärna - det kan förefalla vara en mindre petitess - består i att åstadkomma en uniform luftspalt mellan de båda dukarna.Tält med integrerad ytter- och innerdel har förstås redan detta avstånd "inbyggt"?
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg