Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3

WBT3 eller Fjellheimen Camp 3

  • WBT 3

    Röster: 5 62.5%
  • Fjellheimen Camp 3

    Röster: 3 37.5%

  • Totala väljare
    8
Har gjort lite research på WBT3 nu men kan inte hitta svaren på en del frågor. Vi är två som ska bo i tält och kommer vandra mest "sommartid" i lapplandsfjäll. Info Arctic Alpine Design WBT3

Fråga 1) Hur lång kan man ligga i tältet utan att vara rädd för att nudda innertältduken med sovsäcken? Jag är 184 cm lång och vill absolut inte få kondens på sovsäcken.
Totala innerlängden i tältet är ju 215 som man kan se enligt bilden nedan, men vad är längden är för "andra sluttningen".

Fråga 2) Hur långt upp når bottenduken av tältet?

Fråga 3) Går det att rulla upp framsidan av absiden som på Nallo tälten?

Fråga 4) Varför är det lägre vattenpelare på bottenduken än ytterduken? Ingen ripstop? Betyder det att bottendyken är mindre slitstark än ytterduken?

Fråga 4) Vilken av orange och grön färg tål UV-strålning bäst teoretisk sett?

Fråga 5) Vad står WBT för?

Fråga 6) Hade ni valt ett ett Helsport Fjellheimen Camp 3 om inte prisskillnaden spelade roll?Jämförelse mellan tälten på prisjakt.
Anledningen till att jag hellre vill ha en WBT3 är att absiden är så liten på Fjellheimen (där är å andra sidan ligglängden bättre)

Figur WBT3
9998882-origpic-a10e87.jpg

Figur Fjellheimen
Fjellheimen_camp3.jpg
 
Bägge tälten har ju både för och nackdelar, men det jag reagera på när jag köpte ett nytt tält förra året var att WBT tältet är endast 113 cm bred i fotändan, så där är risken större att du får sovsäcken mot innetältet.
 
Jag blev kär i WBT3 direkt när jag slog upp det. Jag är 177cm och tycker det finns gott om plats överallt.
Om du vill ha huvudet mot utgången så se till att komma så nära myggnätet som möjligt, då bör det bli riktigt gott om plats för fötterna. Annars är det ju bara vända på sig, om man har långa fötter.

Hade nyligen mitt wbt3 uppsatt ute i regn och blåst i 4 dagar och det höll måttet precis som man vill att tält ska göra, dvs hålla sig intakt, helt och torrt på insidan.

I mina ögon är det inte sämre i klass än nallo gt, men om jag minns rätt några cm rymligare än nallo, dock några 100 gram tyngre.

Vad gäller färgen har jag inget svar, mitt är orange och jag valde det för jag tycker det är snyggare.

Jag har inte testat ditt andra alternativ, men har svårt och se att det är bättre än wbt3.

Vad kostar Helsporttältet? Var på mässa och kollade på dem lite men blev inte så impad, framförallt inte av priserna
 
Tack för alla svar!
Vad kostar Helsporttältet? Var på mässa och kollade på dem lite men blev inte så impad, framförallt inte av priserna
Det kostar 4500 kr i Sverige, men från norska webbbutiker kostar det 3099 NOK som billigast dvs 3 649 SEK. Men då behöver man en norsk adress att skicka till för de skickar inte till Sverige.

Ny fråga: Är det några skarvar på tältduken på wb3 tältet i överdelen? Har inte hittat några bilder som visar tältet på båda sidor.
 
Senast ändrad:
Tror personligen att vilket tält du än väljer så får du ett bra tält som håller i många år.
Valde själv mellan just dom 2 tälten förra året, och valde till slut Hellsport tältet vilket jag är väldigt nöjd med.
Lite siffror jag satte ihop förra året:

Camp 3
+ 4000mm vattenpelare i ytterväggar och 5000mm i golv.
+ 5 års garanti på tältet, minst 10 års tillgång på delar. (är också ett stort företag som troligen finns kvar)
+ Lite längre, lite högre, lite bredare. (Jämför fotdelen speciellt, camp 3 har 140 cm i bredd)
+ Lite lättare
- Mindre absid (H 120 cm, L 150 cm, B 185 cm)
- Endast grönt


WBT 3
+ Större absid (H 118 cmL 190 cm, B 175 cm (dock mindre boutrymme. (Kanske ett minus för vissa)
+ 2 färger
- 3000mm vattenpelare i yttervägg och 2000mm i golv.
- 2 års garanti på tältet, ett litet företag som säljer själva, kan bli svårt att få tag på delar?
- Lite kortare, lite smalare, lite lägre. (i fotdelen har man endast 113cm på 3 pers!!!)
- Lite tyngre

Kan även säga att i Hellsport tältet så har vi alltid ryggsäckarna inne i tältet och endast kängor och kök i absiden.
 
Tack för det svaret!
Tror personligen att vilket tält du än väljer så får du ett bra tält som håller i många år.
Valde själv mellan just dom 2 tälten förra året, och valde till slut Hellsport tältet vilket jag är väldigt nöjd med.
Lite siffror jag satte ihop förra året:

Camp 3
+ 4000mm vattenpelare i ytterväggar och 5000mm i golv.
+ 5 års garanti på tältet, minst 10 års tillgång på delar. (är också ett stort företag som troligen finns kvar)
+ Lite längre, lite högre, lite bredare. (Jämför fotdelen speciellt, camp 3 har 140 cm i bredd)
+ Lite lättare
- Mindre absid (H 120 cm, L 150 cm, B 185 cm)
- Endast grönt


WBT 3
+ Större absid (H 118 cmL 190 cm, B 175 cm (dock mindre boutrymme. (Kanske ett minus för vissa)
+ 2 färger
- 3000mm vattenpelare i yttervägg och 2000mm i golv.
- 2 års garanti på tältet, ett litet företag som säljer själva, kan bli svårt att få tag på delar?
- Lite kortare, lite smalare, lite lägre. (i fotdelen har man endast 113cm på 3 pers!!!)
- Lite tyngre

Kan även säga att i Hellsport tältet så har vi alltid ryggsäckarna inne i tältet och endast kängor och kök i absiden.
Vad jag har kollat på vikten så är Helsport lite tyngre. Det står 2.9 (+/- 10%) på hemsidan men då har de inte räknat med peggar på 0.2kg.. Jag var faktiskt ute på xxl och vägde tältet, det vägde ca 3.2 kg (med fiskevåg).. Och på själva tältpåsen hade de satt en lapp som visade vikt 3.25 kg.. Helt andra siffror än på nätet alltså.
Angående tillgång på reservdelar så fattade jag som att WBT3 tältet är uppbyggt på delar som andra tillverkare säljer separat på marknaden, till skillnad från andra större tillverkare som har sina egna delar. Detta borde göra att reservdelspriset ökar också.
Angående vattentätheten så är min flickvän orolig det, men jag har inte läst någon som har haft erfarenhet av det har läckt in. Men jag tänker att det är viktigare med vävtyp och hur tältet är sytt än hur många mm vattenpelare det är.

Garantitiden på 5 år är bra, vilket är minimitiden i Norge, motsvarande tid i Sverige är väl 2 år om jag inte minns fel.
 
Senast ändrad:
Kan nog stämma att vikten ökat lite i årets modell då dom uppgraderat tältet till 4 säsongers om jag inte minns helt fel.
Mina siffror är ju dock från förra året.
Den högre vikten i butiken som du sa är ju med silikon, lagningslappar och stång lagningskit som ligger i paketet, vikten på själva tältet är ju då lite lägre.

Personligen så tycker jag att ett större bo-utrymme är viktigare än en stor absid då det blir lättare att byta om, man kan ha väskorna inne i tältet hela tiden och mer utrymme att röra på sig.
Om man har väskorna i absiden och behöver nåt så får man ju räkna med att ett antal mygg kommer in varje gång myggnätet öppnas.

Men som sagt, vilket tält du än väljer så får du nog ett kanontält för dom pengarna.
 
Tack för svaren.
Kan nog stämma att vikten ökat lite i årets modell då dom uppgraderat tältet till 4 säsongers om jag inte minns helt fel.
Mina siffror är ju dock från förra året.
Den högre vikten i butiken som du sa är ju med silikon, lagningslappar och stång lagningskit som ligger i paketet, vikten på själva tältet är ju då lite lägre.
Ja fast det man är intresserad av när man jämför tält är ju vikten som man kommer bära med sig.
Den angivna vikten i butiken på lappen är 3.25 exklusiv lagringskit på 150 gram. Tog en bild på lappen i butiken.
FGcuy.jpg

Just nu så står det mellan stor absid eller stor liggutrymme.. Vi är ju 2 som ska sova i tältet så jag tror inte att det blir trångt i något av tältet ändå, fast det är ju helt klart bra att kunna ta med packning in i innertältet om man inte vill få in mygg. Bra poäng.
 
Har kollat med Helsport och anledningen till att de anger vikten som de gör är för att det finns personer som modifierar sina tält. Fler tältlinor eller olika tältpinnar/peggar beroende på om man skall tälta på hård mark eller vinterstid. Skillnaden i vikt är ju rätt stor om man jämför de lätta pinnarna som följer med, kontra de som är gjorda för vinterbruk på 35 eller 50 cm längd.
 
Har kollat med Helsport och anledningen till att de anger vikten som de gör är för att det finns personer som modifierar sina tält. Fler tältlinor eller olika tältpinnar/peggar beroende på om man skall tälta på hård mark eller vinterstid. Skillnaden i vikt är ju rätt stor om man jämför de lätta pinnarna som följer med, kontra de som är gjorda för vinterbruk på 35 eller 50 cm längd.
Okej, eller så vill komma under 3kg gränsen vid en första anblick ;-)

Någon som vet något mer om sömmarna på WBT3 tältet? Camp 3 har ju längsående skarvar på 3/4 vägs upp på tältet på båda sidorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
andy69 Sy om ett Rajd..?? Bo och sova 7
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Occo Bygga ett fast vindskydd Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.