Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor

Hej,

letar efter ett 2 till 3-manstält med absider och tänkte slå till på Arctic Alpine Design WBT 3 som jag läst en hel bra omdömen om.
Men det här med stormmattor, hur nödvändigt är det? Är det bara vid stormiga turer höst/vinter som det behövs, och behövs det ens då? Har ju sett en del olika åsikter om detta... Är det nån som har testat tältet i storm och som kan uttala sig?
Stormmattor kostar 400 spänn extra plus den extra vikten.

Mvh

Hade jag haft stormmattor...

...så hade det inte blåst in såpass mycket snö under duken som det gjorde...

Nej, det var inte storm och Nej, det var inte "jättemycket"... och Nej, jag saknade dem inte.

Om man behöver dem tror jag att man behöver en massa annat som är viktigare - VHF-radio, rejälare sovsäck, syrgastuber, skyffel...

En kille utan stormmattor

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Jag har ett WBT3 och har använt det en säsong dock bara en tur. Dock regnade det och blåste hyffsat de första 34 timmarna. Har inga stormmattor och mitt tält var den enda torra och vindstilla platsen under dessa timmar. Dock var detta under sommaren (men tydligen var det mellan 8 och 1 grader) och jag skulle absolut inte klassa det som storm, men jag har inget trängande behov av stormmattor ännu.

Hoppas nån annan har ett mer nyttigt svar men jag tänkte att jag iaf kunde delge mina erfarenheter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips