Etrex Vista på Kajak under vintern

Hej

Paddlade igår i skärgården (vinter -3 grader) och hade min kära Vista på däcket ---> stor nedisning av GPS:en

Fråga: Ni som paddlar och har GPS var har ni GPS:en ??

Kravet är att den inte blir alltför nedisad plus enkel
att avläsa utan att släppa paddeln...

Kan man ha den närma kroppen så att den får värme ==> att batterier håller bättre så är det en bonus.

Hälsningar
Magnus Sälgö
magnus@ids.se

Ps. har idag den lilla väska Garmin säljer som sitter fast i dägslinorna
http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sku=010-10314-00

vilket funkar bra på sommaren....

jag kör med den antingen fastspänd på däck (har dock inte märkt nedisningen) alternativt lägger jag den i en av mina fickor på flytvästen, dock kan det blir lite dålig mottagning, men der brukar funka.

(har etrex venture)

jag kollar dock inte på den hela tiden, anväönder mest som kul grej, samt logga spåret, och ladda upp till datorn och kolla på sen. samt kolla fart etc, dvs jag navigerar med sjökort i första hand.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Vattentät?

Har ni GPS:en bara oskyddade på däcket? Jag har aldrig vågat chansa på grund av risken att få in saltvatten i den, då det hävdas att tätheten är dålig.

jag kör med det, dessutom rollar jag, aldrig några problem, förutom att kontakterna på baksidan har ärgat ganska rejält...

/PEter

Elektroniknissen påpekar

PeterPan; sa:
jag kör med det, dessutom rollar jag, aldrig några problem, förutom att kontakterna på baksidan har ärgat ganska rejält...
/PEter
Vi elektroniknissar påpekar att om du doppar något elektriskt i saltvatten är det bäst om du doppar det en gång till, fast i färskvatten denna gång.
Detta gäller även sånt som helst inte alls doppas i vatten, exempelvis kameror. Reparationen blir billigare i sådana fall.

Anders

tack för tipset, det funkar iallfall i teorin...

Jag är själv elektroniknisse, och har också sköljt GPSen i sötvatten efteråt. det kanske dock varit lite för lång tid mellan doppen i vissa fall...

/peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips