Etrex USB till Kartex?

Brune; sa:
GilbertK; sa:
Om jag förstår frågeställaren rätt så har ni gjort det mycket krångligare(och dyrare) än det behöver vara. För att få ett spår från en USB-Garmin till Kartex så gör man enklast så att man laddar ner spåret till datorn med G7towin http://www.gpsinformation.org/ronh/ , det är gratis. Sen sparar man spåret i lämpligt format och öppnar det i Kartex.

Så enkelt är det tyvärr nog inte. Kartex kan bara läsa Kartex trackfile (.ktf) och koordinatlist (.txt) och jag har i alla fall inte ”hittat” något av alla format i G7toWin kan hantera, som Kartex kan läsa.

Rätta mig om jag har fel, då en skridskokompis tänker köpa en eTrex Vista C. Vista C kostar just ju 3499 SEK på Teknikmagasinet.

Per
Du har helt rätt och jag har fel. Det är ju i Fugawi jag brukar använda den operationen, inte i användarfientliga Kartex.

Bättre alternativ till Vista C?

Rätta mig om jag har fel, då en skridskokompis tänker köpa en eTrex Vista C. Vista C kostar just ju 3499 SEK på Teknikmagasinet.

Man får en Garmin 60C för 250 kronor mer från http://www.aspidshop.com, den har både USB och seriellt interface. Jag förstår att Garmin måste "differentiera sin produktportfölj" vilket innebär att man skalar bort finesser på de enklare instegsmodellerna. Att ta bort seriegränssnittet på eTrex Color var dock inte så smart.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
OziExplorer fixar det mesta

fisherbike; sa:
Lutar nog åt att skaffa OziExplorer efter era rekommendationer. En sak jag undrar över är dock om Ozi klara av att hantera formaten korrekt. Jag menar Gröna kartan är ju i RT90 och jag har för mej att Garmin alltid levererar sitt data i WGS84.
Fixar OziExplorer konverteringen till RT90 så att spåret hamnar rätt på kartan? Krävs speciell inställning på Garmin för att det skall bli rätt?

mvh
Göran

OziExplorer fixar det mesta http://www.utsidan.se/ddb/gps/artiklar/505.htm

Men vissa saker hade kunnat vara bättre, men förmodligen beror begränsningarna på att Lantmäteriverket krävt vissa restriktioner i licensavtalet.

Några (1-6 ) meter skiljer det då jag gör ”waypoints” i Ozi med RT90 och Swedish grid skickar dessa till GPSen, stänger Ozi, öppnar Kartex och överför mina ”waypoints” från GPSen till Kartex. Det är möjligt att Fugawi är bättre i detta avseende som min namne skriver.

Men Fugawi kan nog inte hantera MrSid (NASA satellitfoton) en funktion som jag använder till färdrapporten efter nästan varje skridskotur.

pic_13995_orig.jpg

Så vilket program är ”bäst” beror på hur man tänker använda GPSen och datorn.

Tilläggas om G7toWin är att den har en funktion som dyra program saknar, nämligen göra en bitmapbild av GPSsens display. Mycket användbar då man gör färdrapporter

pic_14737.jpg

Per Brune

Re: Bättre alternativ till Vista C?

Att ta bort seriegränssnittet på eTrex Color var dock inte så smart.
Och många nya datorer levereras utan serieport.

Slutsatsen blir att Kartex väljer bort sig själv. Det funkar inte med USB och datorn har ingen serieport.

Det enda användningsområde jag har för Kartex är att stycka upp LMs kartor i mindre bitar så att de blir hanterliga i PDA.

Re: Re: Bättre alternativ till Vista C?

Store; sa:
Det enda användningsområde jag har för Kartex är att stycka upp LMs kartor i mindre bitar så att de blir hanterliga i PDA.

Version 3 ja! Sedan har Lantmäteriet tagit bort den möjligheten och dessutom sett till att de nya RIK kartorna som släpps efterhand överhuvudtaget inte kan användas i version 3.............!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips