Etrex Euro/USA???????????

Hej

Jag börjar bli lite konfunderad. Jag har en Etrex inköpt i USA. Nu har jag hittat ett antal hemsidor där det talas om Etrex Euro och Etrex USA.
Här är två exempel: http://www.tramsoft.ch/gps/garmin_etrex_en.html
http://www.geocities.com/etrexkb/archive.htm

På Euro-modellen nämns bla att svenska ingår som språk, kanske inte så dumt om man kan använda å ä ö.

Är detta två olika varianter eller kan man ladda ned Eurons mjukvara?
Någon som testat?

Hans

Det ser ut som om det är två olika varianter. Det varnas ju uttryckligen för att programvaran för eTrex European fungerar endast i enheter som stöder flera språk. Jag tror inte du går miste om så mycket. Jag har en eTrex Venture där man kan välja svensk meny, men översättningen är ganska dålig. Bl.a. finns det en waypoint-kategori som heter "Mycket ljust område". Jag blev något konfunderad och kollade vad det hette i original. Det visade sig vara "Ultralight area", d.v.s. ett område där man flyger ultralätta flygplan. Uppenbarligen är översättningen gjord enligt modellen "Vadå kunna språket? Det räcker väl med en ordbok." Sen dess har jag hållit mig till engelsk meny. Det som skulle kunna vara intressant skulle vara att kunna använda å-ä-ö i namn på waypoints och tracks, men någon sådan möjlighet finns inte.

Hälsningar
Harald

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Två basversioner

Den enklaste eTrexmodellen, den gula, finns i två utföranden.

Det ena klarar bara av engelska språket, medan det andra har mer minnen för firmware, och därför kan ha flera olika språk att välja på.

Garmins översättningar lämnar en del övrigt att önska, men deras översättargäng är inte oemottagliga för kritik och förslag. Rapportera det som är fel, så brukar det bli ändrat efter ett tag (även om de varit sega på sista tiden).

Anders

Re: Två basversioner

apersson850; sa:
Den enklaste eTrexmodellen, den gula, finns i två utföranden.

Det ena klarar bara av engelska språket, medan det andra har mer minnen för firmware, och därför kan ha flera olika språk att välja på.

Anders

Hej
Det innebär isåfall att jag har den med för lite minne och får hålla mig till engelskan. Inget stort problem trots allt.

Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips