etreX eller Dakota?

Hej. Har en gammal etreX. När jag nu vill förnya till överkomligt pris väljer jag mellan nya etreX 30 och en Dakota 20. Prismässigt ungefär lika. Båda har funktioner som passar mig. Använder endast Friluftskartor och har den vid vandringar. Kan någon dela erfarenheter och ge tips. DAN
 
Garmin har så pass många olika modellserier nu att det är svårt att hålla reda på vilken modell som lämpar sig för olika aktiviteter. Många av dem är så pass lika funktionsmässigt att det är svårt t förstå skillnaderna och jag tycker inte att deras beskrivningar klargör detta speciellt bra.

Finns det någon bra sammanfattning som beskriver vilka modeller som lämpar sig för olika användningsområden?
 
Jag har en Dakota som jag är väldigt nöjd med. Den är väldigt robust och solid man kan typ slå i spik med den. Pekskärmen är lite grov men den funkar, Motagningen är väldigt bra jag tror faktiskt aldrig att den tappat signalen någon gång vilket faktiskt är ganska imponerande
 
Senast ändrad:
Jag köpte precis en etrex 30 efter ha pensionerat en vista C och kraschat en vista HCx. Mycket nöjd och jag valde medvetet bort pekskärm. Ville åt litet format och lång batteritid. Kunde ju ha fått vara högre upplösning på skärmen men man kan inte få allt för 2000 kr. Ska på ripjakt om några dagar så det blir första längre testet. Har kört mtb hittills i tät skog och den tappar aldrig mottagning.
 
Etrex 10/20/30 stödjer även GLONASS, inte fel med att dubbla satellittillgången i besvärlig terräng.

Dessutom har väl Dakotans skärm sämre läsbarhet i dagsljus?
/Niklas
 
Dakotans stora fördel är att den är väldigt robust. Jag har min mest för MTB cykling och jag har badat min Dakota i lera och regn. Jag har också läst att folk gnällt om skärmen men rent praktiskt är det inga större problem. Lyser solen direkt på skärmen så vrider man bara på styret eller sig själv så är det inga problem. Däremot så är skärmen otroligt reptålig min ser faktiskt nästan ny trots idogt användande. Här en snubbe som navigerar med mc handskar

http://www.youtube.com/watch?v=_RrTYMKFh_A

Dakotan är min första riktiga gps innan Dakotan hade jag en Etrex som jämt tappade täckningen så fort den såg ett träd. Jag är ingen gps-nörd utan bara en slarvig användare som vill ha något som fungerar.

Den ända riktiga nackdelen med Dakotan är att man måste ta ur batterierna för att kunna ladda dom lite surt faktiskt fast jag vet inte om det går att ordna med standard batterier
 
eTrex Vista HCx hade inga problem med täckning någonstans med gamla Vista C (köpt 2004) var inte bra. Jag har svårt att tro att jag kommer att behöva slå på GLONASS. Jag hade en SonyE med dålig läsnarhet i dags/solljus vilket jag tyckte var grymt irriterande. Garmins prylar verkar hålla allt utom en over the bar tydligen :) Har kört deras hrejer sedan 2004 både i bil och skog. Var lite sugen på en i 62-serien men de är för stora för min smak och 20% kortare batteritid tror jag.
 
Har provkört min eTrex 30 lite mer nu och är på det stora hela mycket nöjd. Man får väldigt mycket i en väldigt smidig GPS för "bara" 2000 spänn. Batteritiden verkar hålla vad den lovar också.

Har köpt två cykelfästen, ryggsäcks/bältesfäste och en gigantiskt stor väska som jag kommer att sälja. Står "passar eTrex 30" men den är nog mycket mer motiverad för de större apparaterna som t.ex. 62-serien.
 
Jag lånar tråden lite. Jag har haft en gul eTrex i ca 8 år, den riktigt gamla modellen med serieportkontakt och inga kartor. Jag funderar på att uppgradera och väljer mellan eTrex 10 och eTrex 20. Batteritid och spårkapacitet är viktigt, och där är båda fullt tillräckliga - eTrex 20 lagrar visserligen dubbelt så många spår som eTrex 10, men 100 eller 200 är båda mer än vad jag planerar att behöva.

Det som skulle kunna motivera det högre priset för eTrex 20 för mig är möjligheten att använda egna rasterkartor, t.ex. inscannade fjällkartor eller skärmdumpade satellitbilder från Google Maps. Kan man göra det? Både eTrex 20 och eTrex 30 verkar ha stöd för en del vektorkartor och för betalda prenumerationer på satellitbilder, men frågan är om man kan stoppa in ett SD-kort med egna kartor hur som helst eller om mjukvaran bara accepterar köpta kartor som är godkända av Garmin?
 
Jag lånar tråden lite. Jag har haft en gul eTrex i ca 8 år, den riktigt gamla modellen med serieportkontakt och inga kartor. Jag funderar på att uppgradera och väljer mellan eTrex 10 och eTrex 20. Batteritid och spårkapacitet är viktigt, och där är båda fullt tillräckliga - eTrex 20 lagrar visserligen dubbelt så många spår som eTrex 10, men 100 eller 200 är båda mer än vad jag planerar att behöva.

Det som skulle kunna motivera det högre priset för eTrex 20 för mig är möjligheten att använda egna rasterkartor, t.ex. inscannade fjällkartor eller skärmdumpade satellitbilder från Google Maps. Kan man göra det? Både eTrex 20 och eTrex 30 verkar ha stöd för en del vektorkartor och för betalda prenumerationer på satellitbilder, men frågan är om man kan stoppa in ett SD-kort med egna kartor hur som helst eller om mjukvaran bara accepterar köpta kartor som är godkända av Garmin?

Tveklöst Etrex 20 före etrex 10, samt etrex 30 före etrex 20.

Beträffande rasterkartor, så kolla http://www.youtube.com/watch?v=dLzvg2vnUDM och http://wiki.geocaching.se/index.php/Oregon_Egna_Kartor_(Custom_Maps), fast jag föredrar Garmins vektorkartor där det går.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
frarol glädje eller förtvivlan?! Etrex legend C Navigering 5
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
rydde Etrex Vista eller Meridian Platinum? Navigering 11
conen eTrex eller eTrex Venture Navigering 2
fahlberg Mangella 315 eller eTrex Navigering 7
ta1toy eTrex legend bäst? eller? Navigering 13
Garmin eTrex eller Garmin GPS 12? Navigering 2
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.