Etrex 30 laddare?

Jag hittar ingen information om att det ska gå att ladda batteriet i min Etrex 30.
I inställningar kan jag välja mellan 3 olika batterier, bl.a. rechargeable.
Men varför? vad är meningen med inställningen?
jag upplever inte att batteriet laddas när den kopplas till en strömkälla.
Hur fungerar det för er andra Etrex-användare?

Det går inte att ladda batterierna i gps:en. Anledningen att det går att välja batterityp är för att gps:en skall kunna visa någorlunda korrekt batteristatus trots att de har olika spänning. T.ex har nya alkaliska ca 1,55-1,60V medan NiMh har ca 1,2-1,3V.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
NiMH eller

Lithium icke uppladdningsbara batterier ger mycket bra batteritider, Vill du istället ha laddning när du kopplar till en strömkälla så kan du skaffa t ex Garin Edge 800/810 som är avsedd för cykling. Den kan man ladda med t ex ett dynamoframnav om man har tillbehör för USB-koppling.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips