Etiken för att bulta variationer?

Om jag tycker att början på en befintlig led är fin men sedan går en mindre fin linje vidare, vad säger etiken om jag skulle vilja bulta en variation som enligt mig skulle vara finare? Finns det några oskrivna (eller skrivna) regler som jag borde följa? t ex borde jag ha någon slags välsingelse från första bestigaren av orginalet?
 
Enklaste svaret är: bulta som du vill. Att en förstabestigare ska ha ensamrätt att bestämma över klippans/ledens klätterbara sträckningar för all framtid (även postumt?) är ingen hållbar princip.

I verkligheten så är det inte lika enkelt. Man måste självklart ta hänsyn till andra klättrare, förstabestigaren inkluderad. Den viktigaste frågan jag skulle dryfta är om jag saboterar leden eller andra leder om jag bultar en variant. Om svaret är ja så bör du nog ha förankrat idén hos väldigt många klättrare på klippan, kanske även förstabestigaren, innan du skrider till verket. Trots allt kan ju förstabestigaren ha missat den uppenbara linjen, varit stressad och bultat en sämre linje av rena tillfälligheter.

Om svaret är nej och det inte finns några andra hinder (t ex access), kör på!
 
Är det en fin linje, bulta den! Men är det en dålig linje, låt bli!

Ibland skrivs det i lokala bultpolicies att nya bultar inte ska påverka befintliga linjer. Sedan handlar det såklart om det personliga omdöme.

Tillför bultarna glädje och nytta, bulta! Om bultarna bara innebär mer bultar - bulta inte!
 
en sak till du bör göra är att fråga markägaren om det är okej att du sätter dit nya bultar och om du inte hittar vem det är så rådfråga den lokala klätterkluben så hjälper dom nog till .
 
Tackar för synpunkterna. Jag ska kolla om linjen jag tänkt mig har en fin fortsättning, om det är så så kanske jag gör en variation. Om den inte fortsätter utan går tillbaka till orginallinjen så skulle mina bultar endast vara ett sätt att undvika ett hårt krux utan att riskera ett pendelfall. I så fall låter jag bli.

en sak till du bör göra är att fråga markägaren om det är okej att du sätter dit nya bultar och om du inte hittar vem det är så rådfråga den lokala klätterkluben så hjälper dom nog till .
Det har gjorts en hel del nyturer där, någon är bara någon månad färsk. Jag ska höra efter med de som gjort dem.
 
Jag vet naturligtvis vilken klippa och led som avses. Jag säger kör. Dessutom följer jag gärna med, jag har mer jobb att göra på den klippan.

Säg till när du vill ha sällskap och lite borrkraft. :)
 
Det enda man kan säga helt säkert är att det kommer vara några som tycker att du gör rätt och några som tycker att du göra fel, vare sig du bultar eller låter bli.

Jag tycker du gör rätt som hör dig för lite, och att det alltså ligger eftertanke bakom ditt kommande beslut. Ungefär det är väl vad som krävs för att det ska bli så bra som möjligt i slutänden. Man måste nog våga göra nåt som alla inte applåderar, men har man tänkt efter så kan man väl stå för det och då är det knappast ett problem.

Jag har också förstått vad det gäller för led, och utan att ens ha varit vid klippan ännu, så tycker jag det låter som att det vore en god idé att lägga till några bultar för en fin variant.
 
Går linjen att tradklättra? Kommer linjen gå att tradklättra i framtiden?

Är svaret ja på någon av de frågorna ska du inte bulta linjen. Om 500 år när vi alla är döda så kommer det finnas klättrare betydligt bättre än oss och med bättre säkringar, och med fula, rostiga hål på alla fina linjer som ett minne från oss...

Om vi har svarat nej på ovanstående frågor och även lyckats övertyga de lokala klättrarna om att vi har hittat en fin linje, bulta!
 
Går linjen att tradklättra? Kommer linjen gå att tradklättra i framtiden?

Är svaret ja på någon av de frågorna ska du inte bulta linjen. Om 500 år när vi alla är döda så kommer det finnas klättrare betydligt bättre än oss och med bättre säkringar, och med fula, rostiga hål på alla fina linjer som ett minne från oss...

Om vi har svarat nej på ovanstående frågor och även lyckats övertyga de lokala klättrarna om att vi har hittat en fin linje, bulta!

Du hann före mig, dock skulle jag säga om det är markfallspotential från möjliga/nuvarande säkringar så bulta men annars låt det vara.. Är det en ren sportklippa så är slaget förlorat och bulta hela alltet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Fritt fram att bulta? Sportklättring 3
pfar Hur bulta? Sportklättring 45

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.