Etiken för att bulta variationer?

Som jag uppfattat klippan finns det goda exempel på att leder som är möjliga att säkra naturligt är obultade, även om det i första hand är en sportklippa. En och annan bult kanske kunde ha gått att klara sig undan - men det blir ju alltid lite subjektiviteter, människor emellan.
 
Säg till när du vill ha sällskap och lite borrkraft. :)
Tackar. Will do!
Det enda man kan säga helt säkert är att det kommer vara några som tycker att du gör rätt och några som tycker att du göra fel, vare sig du bultar eller låter bli.
Jo, det stämmer nog. Men som sagt så ger jag mig på detta bara om den tilltänkta fortsättningen är någerlunda fin. Så länge jag inga bryter mot någon regel vad det gäller hänsyn till ledmakaren på orginalet så kan jag ta det.
hemlighetsmakeriet inom klättringens värld är fortfarande lika stor......vad är det för klippa?
Egentligen ingen hemlighetsmakeri, har postat frågan på annat håll där jag nämner att det är Sjötorpsberget, men där fick jag inga som helst svar. Valde att ställa den här istället, men då som en ren allmän fråga.
Går linjen att tradklättra? Kommer linjen gå att tradklättra i framtiden?
Min fråga rör endast etiken vad det gäller att göra variationer på beftinliga leder. Jag är väl medveten om övrig etik vad det gäller bultning men min fråga avser inte den biten alls, det finns nod med trådar om det... Men jag kan i alla fall svara att jag inga har sett några möjligheter till tradsäkringar alls, och jag klättrar en del trad så jag har i alla fall lite öga för det.
Är det en ren sportklippa så är slaget förlorat och bulta hela alltet
Övervägande sport, men det finns trad och mix leder. Min variation skulle inte röra någon av dem.
 
Du hann före mig, dock skulle jag säga om det är markfallspotential från möjliga/nuvarande säkringar så bulta men annars låt det vara.. Är det en ren sportklippa så är slaget förlorat och bulta hela alltet

Nu är jag OT, men jag har aldrig förstått resonemanget om att det finns "rena sportklippor" där allt får eller t.o.m bör bultas. Det bästa jag vet är ställen där man själv och ens kompisar kan välja sport eller trad efter önskemål, där kulturerna kan blandas, och där leder behandlas efter deras individuella karaktär och inte utefter hur omkringliggande leder hanterats. Allt annat blir ju cirkulärt!
 
Så om man har en klippa med 10 sportleder och inga tradleder, sedan sopar man fram en tur som inte är helt unik som kanske blir mix eller trad, tror du att den kommer att klättras?
 
Så om man har en klippa med 10 sportleder och inga tradleder, sedan sopar man fram en tur som inte är helt unik som kanske blir mix eller trad, tror du att den kommer att klättras?

Om man inte sopar fram en led, så kommer den inte heller att bli klättrad... Jag förstår inte problemet.

Om man sopar fram en tradled på en klippa som sedan tidigare innehåller bara bultade leder, så kanske det är den första av många tradleder. En anledning till detta kan ju vara att någon som gjort de tidigare lederna bara kan tänka sig att klättra på bult, men inser att flera linjer inte bör bultas p g a de är potentiella tradlinjer. Det faktum att klättrare som är lite exkluderande i sitt val av ledtyper mycket väl kan vara de som börjar utveckla en viss klippa är ju inte ett skäl till att den klippan måste vara en klippa av den typ som den förste klättraren personligen föredrar.
 
Ja jag köper ditt val att ha den som trad led:
Vid alternativet att det finns potential för flera till tradturer

Dock om potentialen inte finns för fler tradturer så hur ska man då ställa sig?
 
Finns väl inget absolut svar på den frågan.
Den som gör den bedömningen bör ju vara nån som är tämligen kompetent som nytursmakare på tradleder, och jag vet i alla fall nån klippa som innehåller väldigt många sportleder och en enda, fin, tradtur. Jag skulle tycka att det vore tråkigt att en fin tradtur blir bultad för att den hamnat bland en massa sportturer.
Jag tycker samtidigt att mixturer ibland är oerhört krystade om de i själva verket är glest bultade, och på sträckorna mellan bultarna finns halvtaskiga placeringar. Ofta kan detta förekomma ihop med att de obultade delarna är lite lättare - och alltså är partier där man helt enkelt inte ska falla.
Där tycker jag att man ska fullfölja och göra en välbultad sporttur. Sen har jag själv bultat både lite tätare, och lite glest. Jag tycker att det kan få vara glest om det är rena, branta fall, och då är det helt enkelt avsett att vara en lite pirrig tur. Alla turer behöver dock inte vara så.
 
Så om man har en klippa med 10 sportleder och inga tradleder, sedan sopar man fram en tur som inte är helt unik som kanske blir mix eller trad, tror du att den kommer att klättras?

Om du bultar upp en 8c, tror du den kommer klättras fler eller färre gånger än en 5+ på kil på samma berg? (Det beror så klart på övriga leder. men min erfarenhet är att fler klättrare klättrar 5+ på kil än 8c på bult, ändå så har båda typer av leder ett existensberättigande).

Nästa fråga är, om du har en klippa med en massa bra leder och en dålig led, kommer någon klättra den dåliga leden?

(För övrig så håller jag med John, ett bra sätt att lära sig saker på är att hänga med till ett berg med klätterkompisar som klättrar i en annan stil och lära sig av varandra, därför är det kul med berg som har både kil och bult-turer).
 
Rena tradlinjer ska aldrig bultas, även om det så skulle vara en tradled och 200 sportleder på klippan. Där man kan börja diskutera är ju om det är en väldigt tätt bultat mixled på samma klippa så sätt dit dom sista två bultarna så det blir en ren sportled. Men samma led fast på ett mer renodlat tradberg bör nog snarare lämnas obultad eller glest bultad och ges en britisk grad.

Ja, jag är mer för E-graderingar... :)
 
Ett tips är att kolla med den lokala klätterklubben. De kan hjälpa dig med markägarkontakt, kanske finns det sedan tidigare ett avtal med markägaren. Det är troligen inte bra att en mängd olika personer för dialog med samma markägare.

Vissa klätterklubbar betalar för bultar och håller med borrmaskin under förutsättning att leden uppfyller vissa kriterier (tex att leden ska vara x antal meter och vara klättermässigt intressant).

Om du bultar så använd bultar av hög kvalitet så att bultarna inte behöver bytas i förtid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Fritt fram att bulta? Sportklättring 3
pfar Hur bulta? Sportklättring 45

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.