Esbittabletter

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Re: Re: Stora och små Esbit tabletter

KLAGER; sa:
Dr.Jones; sa:
Du kan köpa både stora och små här:
http://www.spejdersport.dk/templates/1product_variants.asp?ProductGuid=322754&indgang=gruppe

Vet ni hur mycket bränsle man ska räkna med? Hur många gramm behöver man per liter? Eller hur många tabletter använder ni per dag?

Ungefärlig förbrukning anges på denna sida:

http://asp.st/Esbit1.htm

http://asp.st/Esbit2.htm


Jag har testat en del nu och det går inge vidare. Min förbrukning är hittils oändlig för jag får inte vattnet att koka..... Skrev lite om det i nedanstående tråd. För tillfället har jag tappat lusten efter detta nedslående resultat men grejerna/projektet ligger i en hög på golvet därhemma och väntar på att lusten skall komma tillbaks. :)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43418

Mvh
Peter P.
 
Re: Re: Re: Stora och små Esbit tabletter

pal2; sa:
KLAGER; sa:
Dr.Jones; sa:
Du kan köpa både stora och små här:
http://www.spejdersport.dk/templates/1product_variants.asp?ProductGuid=322754&indgang=gruppe

Vet ni hur mycket bränsle man ska räkna med? Hur många gramm behöver man per liter? Eller hur många tabletter använder ni per dag?

Ungefärlig förbrukning anges på denna sida:

http://asp.st/Esbit1.htm

http://asp.st/Esbit2.htm


Jag har testat en del nu och det går inge vidare. Min förbrukning är hittils oändlig för jag får inte vattnet att koka..... Skrev lite om det i nedanstående tråd. För tillfället har jag tappat lusten efter detta nedslående resultat men grejerna/projektet ligger i en hög på golvet därhemma och väntar på att lusten skall komma tillbaks. :)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43418

Mvh
Peter P.

Tyvärr har Esbit-eldade kök inte så mycket att ge effektmässigt.

Men ge inte upp än! Jag har kokat vatten genom att konsekvent ställa köket i lä och alltid använda ett vindskydd av alu-folie :). Satsa på vindskydd, använd max 0,5L och akta dig för vind så bör det fungera. Tänk också på att inte bränna en liten tablett åt gången, då når du aldrig kokpunkten (de större tabetterna är bättre i detta avseende). Ta hellre 3 eller 4 tablettar på en gång och småkoka sedan genom att lägga till en och en.

Om inte annat kommer experimentet att få dig att glädjas extra mycket åt ditt "vanliga" köks prestanda ;).

//J



[Ändrat av joru 2007-05-23 kl 13:06]
 

mellpat

Avslutat
Om ni är missnöjda med esbit kanske ni är födda efter 1968 ;-)
För inget av egentligt värde för friluftsliv - inte heller inom politiken förresten - har tillkommit de senaste fyra decennierna.

För en liten stund sedan kokte jag upp en halvliter vatten på sju minuter på en enda tablett esbit (14 g). Vattnet fortsatte sedan att koka i ytterligare sju minuter på samma tablett. Köket är konstruerat ca 1950, inköpt 1970, används flitigt och väger 220 gram komplett, inklusive sked/handtag.

510706330_97701e4616.jpg


Ångorna från det kokande vattnet kan nog skymtas till höger i bilden.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det enda jag kan komma på är att byta kastrull, eller har jag fel sorts vatten?

Min "brännare" är botten av en alu-burk, uppåtnedvänd. Jag har provat med överdelen på ett vanligt trangia-vindskydd ställt direkt på marken, lite upphöjt för att få en vindspalt, lite olika underlägg under brännaren för att variera avståndet låga-kastrull, vindskydd av alu-burkar, samma vindskydd med lite blåshål gjorda med hålslag. Jag har kört med 2 småbitar esbit och visst blir vattnet varmt men inte ens så det sjuder. Jag har hela tiden kört med 0,5 liter vatten för att kunna jämföra med Asps resultat.

Min trangiakastrull är den lilla 1 litersvarianten som nog är från innan 1968 (långtidslån av min mamma).

experimenten har företagits ute på balkongen (1 trappa upp) med rätt bra vindskyddande räcke runtom.

Något förslag?

Med deppiga hälsningar :)
Peter P.
 
pal2; sa:
Det enda jag kan komma på är att byta kastrull, eller har jag fel sorts vatten?

Min "brännare" är botten av en alu-burk, uppåtnedvänd. Jag har provat med överdelen på ett vanligt trangia-vindskydd ställt direkt på marken, lite upphöjt för att få en vindspalt, lite olika underlägg under brännaren för att variera avståndet låga-kastrull, vindskydd av alu-burkar, samma vindskydd med lite blåshål gjorda med hålslag. Jag har kört med 2 småbitar esbit och visst blir vattnet varmt men inte ens så det sjuder. Jag har hela tiden kört med 0,5 liter vatten för att kunna jämföra med Asps resultat.

Min trangiakastrull är den lilla 1 litersvarianten som nog är från innan 1968 (långtidslån av min mamma).

experimenten har företagits ute på balkongen (1 trappa upp) med rätt bra vindskyddande räcke runtom.

Något förslag?

Med deppiga hälsningar :)
Peter P.

Hmm, hemmagjord brännare, det kan ju vara avståndet mellan tablett och kök som spökar för dig (för kort, för långt). Kan också vara syretillförsel kanske..?

Och två små tabletter är nog lite lite, ta fyra och testa igen. Sedan kan du testa neråt för att slå fast var den minsta möjliga mängden ligger.

Börja alltså med att anlägga ett litet esbitbål ;), vattnet kommer att koka och du blir gladare ;).

//J
 

mellpat

Avslutat
När jag kör mitt halvliterskök (konstruerat av Erich Schumm, uppfinnaren till esbit) på små esbitabletter tar jag tre samtidigt - två räcker inte för att uppnå kokning. Däremot räcker en enda stor. Skulle gissa att det behövs sex små tabletter (eller minst två stora) samtidigt för att nå kokning med ett så stort kök som en enliters trangia.
 
Hur länge brinner en sån där liten 4g tablett?

Funderar på om det kan vara nånting att ha som "starthjälp" till min
gds-variant av Trailstove,som f.ö kokar 0,5 L vatten på 7-8 min med
torra och avbarkade pinnar.


peter
 

mellpat

Avslutat
Återkommer om ca en kvart. Kollar samtidigt hur varmt en halvliter vatten blir på en enda 4-grammare.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.