Ersättare till Silva L1 pannlampa

Efter ca 4 års trogen tjänst, så har tyvärr min Silva L1 pannlampa gått sönder i infästningen till själva pannbandet. :( Så nu behöver jag en en ny smidig lampa i samma klass. Vad rekommenderas?

Viktigt att den är relativt liten och smidig, så att den är lätt att ha med sig i fickan, samt går snabbt att trä på huvudet för korta ärenden utomhus. Dock vill jag ändå att den ska vara minst lika ljusstark som den gamla L1:an. (För riktigt ljuskrävande aktiviteter har jag redan Ledx Cobra).
/Niklas

Vad tror ni om Silva X-trail, Petzl Myo XP eller Petzl Mya RXP, som ersättaren till Silva L1? Dessa tre lampor verkar i alla fall ligga i samma härad som Silva L1, både när det gäller pris och ljuskägland längd.
/Niklas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu när jag har beställt Myo RXP så får jag väl stå mitt kast. Skulle jag behöva starkare ljus, så har jag ju Ledx Cobra => Varde det ljus! :)
/Niklas

Nu har jag fått min Petzl Myo RXP och det första intrycket är positivt när det gäller ljusstyrka och ljusbild. Får återkomma senare med en fylligare recension.
/Niklas

Har testat SIlva X-Trail

Nu har jag testat en Silva X-Trail. Kommer att testa fler lampor under hösten. Jag testar dem rent praktiskt då jag i princip nyttjar pannlampa dagligen flera timmar/dygn i arbetet.

Test av SIlva X-Trai.

Jag har hört gott om Led Lencer H7 men de lär pajja i kabeln. Nortstar Traiding i Gällivare har några bra Black Diamond som är bra.
Mammut har en bra.

Jag ska som sagt skriva mer på min blogg
Mvh
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna

Bloggen heter: Mattisblogg.se

Nån som haft trubbel med sina silva L lampor.

Värsta jävla crapet man ägt - haha

Först började mystiska urladdningsproblem och glapp.

Kabelns twinnar sig och skavs och det blr kortslutning med totaldränerade batterier som följd.
Vilket i sin tur leder till batteriläckage och kvaddade kontaktytor liksom en än mer futuristisk spacig böljande formgivning hos batteri hållarna.

Det är en idiot som konstruerat kablaget med fel plast i höljet - för hårt - det skall vara silikon.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips