Ersättare till Silva L1 pannlampa

Efter ca 4 års trogen tjänst, så har tyvärr min Silva L1 pannlampa gått sönder i infästningen till själva pannbandet. :( Så nu behöver jag en en ny smidig lampa i samma klass. Vad rekommenderas?

Viktigt att den är relativt liten och smidig, så att den är lätt att ha med sig i fickan, samt går snabbt att trä på huvudet för korta ärenden utomhus. Dock vill jag ändå att den ska vara minst lika ljusstark som den gamla L1:an. (För riktigt ljuskrävande aktiviteter har jag redan Ledx Cobra).
/Niklas

Vad tror ni om Silva X-trail, Petzl Myo XP eller Petzl Mya RXP, som ersättaren till Silva L1? Dessa tre lampor verkar i alla fall ligga i samma härad som Silva L1, både när det gäller pris och ljuskägland längd.
/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nu när jag har beställt Myo RXP så får jag väl stå mitt kast. Skulle jag behöva starkare ljus, så har jag ju Ledx Cobra => Varde det ljus! :)
/Niklas

Nu har jag fått min Petzl Myo RXP och det första intrycket är positivt när det gäller ljusstyrka och ljusbild. Får återkomma senare med en fylligare recension.
/Niklas

Har testat SIlva X-Trail

Nu har jag testat en Silva X-Trail. Kommer att testa fler lampor under hösten. Jag testar dem rent praktiskt då jag i princip nyttjar pannlampa dagligen flera timmar/dygn i arbetet.

Test av SIlva X-Trai.

Jag har hört gott om Led Lencer H7 men de lär pajja i kabeln. Nortstar Traiding i Gällivare har några bra Black Diamond som är bra.
Mammut har en bra.

Jag ska som sagt skriva mer på min blogg
Mvh
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna

Bloggen heter: Mattisblogg.se

Nån som haft trubbel med sina silva L lampor.

Värsta jävla crapet man ägt - haha

Först började mystiska urladdningsproblem och glapp.

Kabelns twinnar sig och skavs och det blr kortslutning med totaldränerade batterier som följd.
Vilket i sin tur leder till batteriläckage och kvaddade kontaktytor liksom en än mer futuristisk spacig böljande formgivning hos batteri hållarna.

Det är en idiot som konstruerat kablaget med fel plast i höljet - för hårt - det skall vara silikon.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips