Ersätta min biltema sovsäck - söker tips!

https://www.outnorth.se/jr-gear/down-sleeping-bag-350#Black
Denna verkar vara intressant, rätt bra pris tycker jag och det är dun.
Någon som verkligen avråder från denna? (...)
Ja, om du vill ha något som klarar mer än mellansvensk skogsdunge mitt i sommaren. Qvarfordt90 länkade till denna säck i inlägg #18 och jag recenserade den i inlägg #20. Och då visste jag inte ens att det var 600 cuin dun i säcken, se här .
Det jag inte ser specifikationer på är storlek och packmöjligheter. Det finns inget skrivet. Inte ens hur lång den är... Någon som vet?
Jag har inte lyckats hitta något ens på tillverkarens egen sida, men man kan ju maila och fråga. Eller kontakta Outnorths kundtjänst och be dem mäta (det har de gjort för mig med en annan grej). Eller bara köp hem säcken och använd deras fria returrätt om den inte passar.
 
Det dunvikten gör är att dunets mängd höjer loftet och därmed ökar isoleringen, som Jonna skriver thermodynamiken kan man inte lura antingen sover man skönt eller så fryser man sig genom natten. Det senare är förfärligt.

Min erfarenhet av rätt många tältnätter både vår o höst är att gå inte under en säck med komforttemperatur -5°. Det må svida i plånboken en kort stund men sömn är väsentligt.

Likaledes när folk frågar om tält, vad kostar hotellnatten?
Jag har dunsovsäckar som är 50 år gamla tvättade och brukade med innerlakan, värmer än väl.

Titta mer på prestanda, än på priset, en 12 år gammal fibersäck är slut, om den inte fövarats fritt hängade mellan brukstillfällena. En dunsäck värmer efter det tredubbla.

Ofta är det så att man obekant med en branch har trott vad man tor är rimligt vilket när man satt sig in i ämnet visar sig de första antagandena vara rent åt skogen. Är man då seriös tar man till sig det nya och fortsätter bättre rustad.

För något år sen bad en bekants dotter om specifika sovsäcksråd, de skulle skida långt på senvintern och omväxlande bo i motsvarande fjällstugor och tält, ute kunde det bli -20° nattetid och i stugorna ca 15-17. Vi hittade en kort dammodell. med komforttem ner till -23° för dam, det var en ruskig massa dun i den men med helt blixtlås kunde hon bruka den som täcke i stugorna. Turen blev lyckad och de andra i gruppen hade varit avundsjuka på hennes sovsäck, som givetvis inte var gratis. Men det var en utgående modell och hennes rabatt på den var 40% av fullpriset.

En annan väg är en begagnad sovsäck, då blir genast priset lägre. En bra kemtvätt kan tvätta en dunsäck så att den blir ren och känns fräsch,

I försvaret fick vi ut en sovsäck dun 2,5 kg, genomsydd i bommullstyg, det behövdes två för att kunna sova i en snöka där det blir 2-3° varmt och nästan helt dragfritt, att sova i svala hus var aldrig något problem i en.
Att sova i hängmatta har jag mest gjort i tropikerna och eftersom jag hade ett bårnät med mig tillverkade jag en A-ram så att min bädd blev plan och horisontal. Men problemet var underkylan, av luftdraget och där var det tropiskt varmt. I Nordiskt kylskåpskall luft behövs definitivt en bra underquilt.

go tur
 
hm. det närmar sig och man läser och läser och jämför specs

eftersom jag har en selva 600 till min hammock så är jag mest inne på att kika på Cumulus säckar oxå (känns tryggt) :)

jämför nu mellan dessa.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...-sleeping-bags/x-lite-200-483132?gid=63&vid=6
- Superlätt, liten och håller tempen för det jag söker precis.
- 1.9L packpåse
- 4 grader komfort temp


http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c.../down-sleeping-bags/semirect-350?gid=65&vid=6
- inte lika liten och inte lika varm...
- billigaste

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...eeping-bags/lite-line-400-419529?gid=61&vid=6
- varmare
- inte lika liten

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...ng-bags/mysterious-traveller-500?gid=60&vid=6


http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...-sleeping-bags/panyam-450-457824?gid=59&vid=6


så jäkla svårt att välja.
packvolymen är ju viktig för mig.... så den minst är väldigt lockande.
jag försöker hela tiden tänka att jag har under många många år kört med billiga biltema sovsäckar som har en komfort temp på 10-15 grader. att jag nu får en liten säck som har komfort på 0-5+ grader måste ju göra en stor skillnad tänker jag.... oavsett vad jag än väljer egentligen.

men man vill ju göra ett vettigt val från början :p
 
hm. det närmar sig och man läser och läser och jämför specs

(...)

jag försöker hela tiden tänka att jag har under många många år kört med billiga biltema sovsäckar som har en komfort temp på 10-15 grader. att jag nu får en liten säck som har komfort på 0-5+ grader måste ju göra en stor skillnad tänker jag.... oavsett vad jag än väljer egentligen.

men man vill ju göra ett vettigt val från början :p

Helt klart vill man göra ett vettigt val och mitt tips var egentligen enbart baserat på ditt önskemål om "lågt pris" och vad du tidigare haft.

Har du klarat dig med biltemasäcken med en komfort på 10-15c komfort (antagligen närmre 15c om den är några år) så kommer du såklart märka en jättestor skillnad med en dunsäck. Men om du är beredd att betala för en "lite line 400" för 2600 så kan ju Marmot Never Winter som jag själv har och är jättenöjd med vara ett alternativ för 2100.
 
Helt klart vill man göra ett vettigt val och mitt tips var egentligen enbart baserat på ditt önskemål om "lågt pris" och vad du tidigare haft.

Har du klarat dig med biltemasäcken med en komfort på 10-15c komfort (antagligen närmre 15c om den är några år) så kommer du såklart märka en jättestor skillnad med en dunsäck. Men om du är beredd att betala för en "lite line 400" för 2600 så kan ju Marmot Never Winter som jag själv har och är jättenöjd med vara ett alternativ för 2100.

vad talar för en Marmot Never Winter än Cumulus Lite Line 400?

Cumulus http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...eeping-bags/lite-line-400-419529?gid=61&vid=6
- 850 cuin
- Komfort temp +2 grader
- Vikt 705 gram
- Dun: gåsdun
- Dragkedja hela
- Packvolym 5,7 L
- Pris 2600kr

Marmot https://www.outnorth.se/marmot/neve...c0L238fjSRRMmhoCeIAQAvD_BwE#CilantroTreeGreen
- 650 cuin
- Vikt 850g
- Komfort temp +3,6 grader
- Packvolym 5,3L
- Dragkedja hela
- Dun : Ankdun
- Pris 2200kr


Otroligt små skillnader. Jag dömer inte, jag bara jämför för funderandets skull :)

Det jag inte ser något direkt tydligt på är hur rymliga de båda är.

Detta letande har dock varit rätt lärorikt och roligt :D
 
vad talar för en Marmot Never Winter än Cumulus Lite Line 400?

(...)

Det jag inte ser något direkt tydligt på är hur rymliga de båda är.

Detta letande har dock varit rätt lärorikt och roligt :D

Ingenting egentligen, möjligtvis lägre packvolym och billigare prislapp men den är å andra sidan lite tyngre och har något lägre temperatur "rating". Anledningen att jag ville tipsa om den är att jag har en själv och kan helhjärtat rekommendera den. Jag har den långa versionen, är 190 lång och vägen runt 105 pannor, med andra ord rätt stor. Jag har aldrig upplevt den som tight eller liknande utan har gott med plats.

Jag har dock läst mycket gott om Cumulus säckar också, tror inte något av valen är "fel" men jag är som sagt ingen expert eller "sovsäckskonnässor", endast en tältande flugfiskare som vill hjälpa till :)
 
Känns som du hamnar mer rätt nu :). Se det som en mycket långlivad engångsinvestering, som det inte är meningsfullt att dumsnåla med. Så fort du valt bort sovsäckar med genomsydda sömmar och låg dunkvalitet är det mindre risk för riktigt felköp, och mer en fråga om vilket användningsområde du vill täcka.
  • Panyam och Mysterious Traveller vänder sig lite mer mot proffs- och ryggsovare; de är bägge lite smalare i fotänden (men bredare i axlarna) och försedda med krage, vilket dock inte alla gillar eller ens kan använda (bl a jag som sover på mage med händerna kring huvudet). Det kan också vara lite overkill på sommarhalvåret, men till fördel om man sover utan något vindskydd.
    Mysterious Traveller är fylld med mer, men sämre dun och det syns på vikten (och säkert packvolymen, fast de använder samma packpåse). En kompromiss för att pressa priset, som inte känns så meningsfull.
  • LiteLine 400 är något av en standardsäck; inga guldkanter men inte heller några kompromisser. Den är fortfarande trapetssydd och fylld med dun av hög kvalitet. Den är något generösare i fotänden men lite smalare kring axlarna än Panyam och Mysterious Traveller.
    En LiteLine 400 är flitigt och sedan länge använd av flera i min familj utan att ha tappat spänsten eller uppvisat andra skavanker. Med ullfrottéunderställ och OK liggunderlag funkar den (för mig) ner till nollgradigt, men utan ytterligare marginaler. Dock ingen erfarenhet av gränserna i hängmatta.
  • Semirect har en speciell design som känns lockande med sin flexibilitet, och (på gott och ont) mer vidd i fotänden än LiteLine. Den är sydd i rundgående H-kammare, vilket gör att dunet kan förflyttas till den sida där det bäst behövs. Bra för magsovare, och kanske även för dig som sover i hängmatta med underquilt? Samtidigt kan det vara en nackdel om man rör sig mycket på natten, blir lätt kalla fläckar när dunet skakar iväg till fel plats.
    Och så var det detta med 700 cuin på dunet...
  • X-lite är ju "värst" på allt, om man vill betala för det. Det overkligt lätta tyget kapar vikt och 900 cuin dun kapar komprimerad volym. Jag har dunjacka med samma tyg, det är nästan genomskinligt men inte alls mer ömtåligt än det vanliga Pertex-tyget. Samma breddmått som LiteLine, men bara 3/4 blixtlås. Lite synd, för då försvinner lite av den huvlösa formens flexibilitet. Men det beror helt på din användning - kanske perfekt i hängmatta?
Du märker att jag helt utelämnar temperaturgraderingarna ur resonemanget - anledningen är att du, möjligen utom för Semirect, rör dig inom ett rimligt intervall - med Panyam i varmaste änden.

Om du valt Semirect för att du särskilt värderar dess design, så går det att be Cumulus om att de ska fylla den med mer högkvalitativt dun. De är numera öppna för alla möjliga tillval och anpassningar, vilket tidigare Roberts varit bättre på.
 
vad talar för en Marmot Never Winter än Cumulus Lite Line 400? (...) Det jag inte ser något direkt tydligt på är hur rymliga de båda är. (...)
Här får du axel- och fotbredden (fliken "tekniska detaljer"). Cumulus anger alltid måtten på resp. sovsäcks sida.

Marmotsäcken är tydligt "mumie-formad" men lite generösare ute i fotänden än Panyam. Mumieform spar vikt i relation till värme, men passar bäst för ryggsovare och/eller garvade bergsbestigare :). Den är också längre, vilket snarast är till nackdel om det inte behövs (du behöver värma upp mer innerluft med din kropp).
650 cuin dun är den andra stora skillnaden mot LiteLine.
 
Okej.

Nu har jag ett gäng att välja på. Många skriver dock att de inte har koll på hängmattesovande jämfört med tält.

Min erfarenhet mellan tält och hängmatta är att i tält finns det fukt och kondens i högre grad än hängmattan.
Jag har sovit i regn och upplever att vinden för bort all fukt och inget stannar kvar.

Har en selva 600 som underquilt från cumulus och sover därmed inte på något underlag/madrass.

Selva 600 är otroligt bra på att bli komprimerad och den är tjock och fin.

Någon här med hängmatta erfarenheter som tittat på quilt som täcke? Finns ju några på cumulus. Men de ser ut att va för de som sover på madrass.

En varm sommarnatt har jag min biltema sovsäck som ett täcke, kryper aldrig ned i den. Men en kall natt vill man ha det där extra under sig.

I hängmatta tycker jag kylan alltid kommer unerifrån. Jag kan ju såklart köra madrass oxå men jag sover som en gud utan!!
 
Det kan vara så att budgeten sätter en tvingande gräns för vissa som läser den här tråden i
framtiden - och då vill jag nog dra en lans för second hand. Det är fullt möjligt att hitta mycket
välvårdade begagnade top-of-the-line -säcka från (dåtida) toppmärken för nästan växelpengar
på loppis / Tradera / Blocket - om man vet vad man vill ha tag i!

Jag har själv ropat in flera Caravan Combi-de-Luxe till väl under 1000:- på Tradera. Det är
dubbelsäckar som funkar utmärkt året runt i sina olika kombinationer... (OBS Notera! Inte
Caravan Carry-de-Luxe, det är syntetfyllning i yttersäcken där.)

Jag vet att någon här på forumet för några år sedan hittade en Caravan Antarctic (alltså inte en
vanlig Arctic av någon av versionerna [röd / mörkblå / isblå] utan en sån där rent mytisk Antarctic!).
På ett loppis om jag minns rätt. Det finns fynd att göra där ute!

Jag har köpt några Arctic mörkblå (OBS! Röd version är ointressant, det är en ren varmsommar-
säck imho) som for förbi på Tradera - men spanar naturligtvis alltid efter en Arctic Isblå! Det vore
rena Nirvana att hitta en välskött Isblå... Någon Antarctic lär väl aldrig dyka upp...

Så spana på rätt kanaler - ibland dyker de där bra säckarna upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
moon rider Ersätta Haglöfs Thight Utrustning allmänt 5
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
andersmossing Biltema paracord Utrustning allmänt 20
Tundraman Biltema drybag Utrustning allmänt 19
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
alert Kronans vs Biltema Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.