Erfarenheter Oslo - Stockholm

Har tänkt att cykla från Oslo till Stockholm i sommar. Någon som har förslag till resväg?

Har surfat runt på internet, men det verkar vara dåligt med länkar till denna resa.

Egen rutt via Mapsource?

På Svenska Cykelsällskapets hemsida finns Sverigeleden. Den har en östvästlig sträckning norr om Mälardalen och en söderom. Den nordliga ansluter till Norge i Rörbäcksnäs (11 A Torsång-Norska gränsen/Rörbäcksnäs 242.9) se http://www.svenska-cykelsallskapet.se/

Norska ruttförslag http://www.slf.no/Tur_ferie/Kart_boker/7698

En variant är att prata med någon som har Mapsourcevägkartor på datorn eller ett annat ruttprogram och lägga upp ett ruttförslag för cykel.

Europavägar och liknande skall du givetvis undvika.

Lycka till

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mange muligheter

Jeg har syklet to ruter, den ene litt nord og den andre litt sør for "direkte på".

Den første ruta gikk opp til Gysinge og Sandviken og så inn i Norge ved Torsby og Kongsvinger ...

Den andre ruta (for to år siden) gikk sør for Vänaren og videre til Sigtuna ...

Det er litt kart og beskrivelse på sykkelsidene mine

http://www.laboremus.no/olav/SYKKEL/sykkel.html

God tur!

Olav

Jag har inte åkt till Oslo, men ...

till Arvika, gen Värmland (kan behöva åka något norr om vänern för att hitta lugna vägar), Kristinehamn - Degerfors - Svartå - Örebro (söder om Kilsbergen, ev. via Risenberga - Kumla, det är en lugn väg), och sen från Örebro den vanliga trevliga vägen (reservväg till E18) Arboga - Köping - Västerås - Bålsta eller motsvarande småvägar söder om Mälaren. Om du vill åka mer bilfria men krokigare småvägar finns ju Mälardalsleden också på båda sidor.

Bra alternativ är via Örebro Karlstad Höljes

Jag håller med andra inlägg i denna tråd. Jag cyklade förra sommaren från Uppsala, via Västerås - Strömsholm - Köping - Felingsbro - Örebro - Fjugesta - Degerfors - Kristinehamn - Karlstad - Kil - Sunne - Torsby - Stöllet - Höljes. Därefter fortsatte jag in i Dalarna men man skulle ju kunna fortsätta mot Oslo lika gärna.

Mycket trevliga vägar, huvudsakligen på mindre trafikerade sträckor även om kortare undantag finns.

Hälsn. Calle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips