erfarenheter från yllekläder+ membrantyg?

Re: utsida eller insida

martinskugge; sa:
Raskesven; sa:
Hur hade du tänkt lägga texmexmaterialet, utanpå eller på insidan? Bör väl läggas utanpå om något? Diffundera in tror jag inte, så länge det inte är varmare ute än innanför skalet. Vet inte riktigt vad ...



Probelemet är att jag just tänkte lägga det på insidan eftersom jag vill att det är ull ytterst, inte minst på grund av att det skall vara tyst för jakt mm

//MAritn

Hmm, då blir det nog bara blött av svett där du sätter texmexen, det kommer ju inte andas bättre med ytterligare ett lager (gåretex är en nästan tät plastpåse som är gjord för att sitta ytterst) och samtidigt kommer ylletyget fortfarande bli blött utifrån om det regnar.

/Andreas
 
Re: Vadmal

Vandrare; sa:
Var hittade du bra vadmal? Slaktat en gamma uniform, eller finns det bra modell på lösmeter någonstans?

Jag har köpt dels på harrys, men finare vadmal finns på svensk hemslöjd på sveavägen. Vill du ha riktigt grov vadmal som verkligen är tovad, kan du åka till en tygaffär som ligger på järnvägsgatan i sundbyberg. De har rysk tovad vadmal utövar vanlig tunnare som egentligen bör kallas kläde.

Harrys skickar gratis prover och är kanon.

/Martin
 
blir nog utan membran

Hej

blir nog utan membran, (mest av religiösa skäl så klart.)

Så får jag se efter höstjakten om den höll måttet.

svårt att få till mönster...har ritat på det ett år knappt men nu är det nog ok.

Tack för synpunkter.

/Martin
 
vadmal

Slänger in ett förslag så här i sista minuten.Har själv använt "vadmalsblus"vid jakt under flera år. Använde då en tunn löparjacka typ New Line under jackan som vindfoder när man blev stillasittande längre stunder,väger lite och tar ingen plats i ryggsäcken plus att man får bra friktion mot andra kläder. har numera bytt ut vadmalen mot modernare matrial mest pga. vikten men tystheten i tyget är oslagbar.

LASSE
 
Hej. Jag är ute ganska mycket i skogarna kring hemmet året runt. Mina aktiviteter är huvudsakligen normalt friluftsliv med övernattningar samt pyrschning på storvilt.
Jag var ute i helgen och pyrschade med mina haglöfsbyxor och insåg att de prasslar för mycket samtidigt som de inte är särskilt varma. Mina tankar gick då till vadmallsbyxor och rock från ett överskottsbolag eller dylikt, det är ett tyst material som borde vara hyffsat varmt och är billigt att köpa. Som en bonus så är det helt en okej färg för att fungera som kamouflage, det smälter in bland stenar och stubbar och det tåler glödsprätt.

Är det någon här som har erfarenhet av vadmall? Hur fungerar det att ha som yttersta plagg vintertid? Suger det åt sig fukt? Klumpar snö fast och väter ned? Andra nackdelar?
Jag vet att det är ett tungt material, men vikten är ganska ointressant för mig just nu.
 
Jag har använt vadmal en del och så länge det är kallt(och torrt) funkar det väldigt bra. Även i ganska hård vind klarar det sig bra på "egen hand". I riktigt hård vind bör man dock ha en vind/skal-jacka att dra utanpå.
I milt/fuktigt väder tycker jag däremot inte att vadmal är någon höjdare eftersom det drar åt sig rätt mycket fukt och blir tungt.
 
Det finns och köpa vadmal och så även i modernt häftigt kommandosnitt men som sagt - det är gammalt och tungt.

Bättre och köra moderna material - som att ta fram en gammal dator
och tro det var bättre förr, då inser man att det var bättre att ha det som ett minne - det var inte bättre förr - haha.

P.s

Kan säkert ordna fram en länk om du nu måste ha
 
Varför kämpa med vadmal o dyi? Köpte idag ett par mellanlagersbyxor, dvs vanliga "kostymbyxor" i ull på second-hand för 100 kr. Finns säkert billigare secondhandbrallor i ull (dessa var 97% ull och 3% polyester) - precis materialet jag letade efter. Att jag (nästan inte alls) ser ut som en brittisk detektiv på vinterfjället e skitsamma, funktionen e viktigare.
 
Det finns och köpa vadmal och så även i modernt häftigt kommandosnitt men som sagt - det är gammalt och tungt.

Bättre och köra moderna material - som att ta fram en gammal dator
och tro det var bättre förr, då inser man att det var bättre att ha det som ett minne - det var inte bättre förr - haha.

P.s

Kan säkert ordna fram en länk om du nu måste ha

Vad skulle det vara för länk menar du?
 
Min tanke var bara att jag ville ha ett varmt och tyst plagg som tålde glödsprätt. Jag har moderna plagg med "häftigt" typsnitt hemma men problemet är just att de är prassliga och inte tåler glödsprätt. Kläderna var tänkta att ha som yttersta lager vintertid och då är jag skeptisk till om mellanlagerbyxor av typ kostymbyxor fungerar, eller har jag missuppfattat något? För sommarmånaderna har jag lämplig klädsel för alla mina behov.

Jag har inga önskemål om att se "kommando" ut och jag skulle gladeligen dra på mig en gammal uniform från 40talet och se ut som en väre om det vore funktionsdugligt, tanken är ändå att jag inte ska träffa någon annan människa när jag är ute och pyrschar. Jag är alltså bara ute efter funktionalitet och tänkte i en ödmjuk stund att människor har burit vadmall i flera hundra år under mycket svårare förhållanden än jag kommer att utsättas för :)
 
Det var nån som hitta en vadmalskombo ala uniform nysnitt.Han blev avrådd då det var inne på 1230 talet och det fanns bättre material.

Skall rota runt om jag hittar han

EDIT/ÄNDRAT:

Fick från en medlem här , om han anser att det är 1230 tal får han kommentera - kan ju vara bra skit som fan men jag vet inte.

Länkar till byxor och jacka

https://www.varusteleka.com/en/prod...users/34486?lookalsoref=sarma-m16-wool-jacket

https://www.varusteleka.com/en/product/sarma-m16-wool-jacket/34487?qref=wool
 
Senast ändrad:
Vadmal

Vadmal har ju sina för och nackdelar. Men om din tanke är att vara ute och det är under -15 vid en riktigt rejäl brasa, så är vadmal eller rejält filtad ull grejen för dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter ? Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.