Erfarenheter av stretching?

Min fråga är om någon har erfarenheter av att både stretcha regelbundet och att inte stretcha alls?

Jag har sökt runt i forumet här för att få svar på min fråga men inte hittat något. Har börjat funderat på nyttan av stretching och försökt läsa till mig en del. Problemet är att desto mer man läser i ämnet och diskuterar med andra desto fler sanningar får man höra. Och det finns så vitt jag förstått inga forskningar som lett fram till någon universell sanning om stretching. Någon känd fotbollsspelare (kommer inte ihåg vem) påstod ju till exempel att han aldrig stretchade och det funkade uppenbarligen för honom. Sedan påstås det också kunna vara farligt eller absolut nödvändigt, beroende på vem man frågar.

Så nu har jag helt enkelt beslutat mig för att sluta stretcha helt och hållet och se hur det påverkar mig. Jag tränar mest löpning och en del styrketräning och har tidigare lagt 5-10 min direkt efter varje träning på att stretcha de använda musklerna. Vad tror ni? Är det bara en idiotisk idé att sluta stretcha eller spelar det ingen roll rentav?

En annan sak jag funderade på är att se det rent evolutionsmässigt. Alltså det känns inte helt naturligt att stå och dra i sina muskler och kroppen kanske är anpassad att ta hand om ansträngda muskler och leder utan stretching...?
 
Jag har inte läst på, men hur sjutton menar man att stretching vore farligt? Det kan ju inte vara värre än själva träningen tycker jag, så länge man bara sträcker ut musklerna lite lagom, och inte töjer tills lederna pajar eller så. (Det ska ju inte göra ont att stretcha.)

Om jag inte stretchar får jag oftast träningsvärk - kopplingen är odiskutabel, speciellt när jag är otränad. Träningsvärk är visserligen inte farligt, men jobbigt, så jag föredrar att stretcha även om det tar 15-20 min.

Jag behöver inte stretcha stenhårt för att träningsvärken ska utebli, och jag har oerhört svårt att tänka mig att den lilla uttöjningen av musklerna skulle vara skadlig. Dessutom har jag ju stretchat efter träning i över tio år. Det borde ha märkts om det var dåligt.

Men upplys mig! :)

MVH
 
Vet inte men...

Jag har inte en blekast om vad som ær rætt eller fel. Men jag har alltid trænat ganska mkt och jag har alltid avskytt att stretcha (kan ju inte bara vara jag som tycker det ær tråkigt). Visserligen ær man væl inte direkt tokgammal æn, men jag har aldrig lidit av att jag inte stretchar. Nu får gærna ngn idiotførklara mig, men førklara då varfør så ærni snælla.

Tack før det...
 
Jag försökte bara belysa att man får höra så mycket olika vitt skilda saker. Jag har inga som helst belägg för att det skulle vara skadligt. Jag har aldrig märkt några uppenbart negativa resultat pga min stretching.

Det finns förresten en tidigare tråd lite längre ner här som tar upp att det kan vara skadligt att stretcha för mycket om muskeln i fråga redan är så uttänjd det går.
 
Jag brukade stretcha noga efter varje träningspass, men efter att ha träffat en löparkompis som inte stretchar så har det blivit mindre av den varan. Resultatet är solklart - jag har börjat att tappa rörlighet. Träningvärk och skador har jag inte märkt någon skillnad i.

Nu är jag tillbaka i stretchrutinen för att försöka återta förlorad rörlighet, eller iallafall bromsa försämringen...
 
Apropå fotbollsspelaren:

Det är nog Klas Ingesson som du menar. Han hade aldrig stretchat i hela sitt liv. Men så hamnade han i PSV Eindhoven och där tvingade tränaren honom att stretcha efter en träning varpå Klas skadade sig. Han lovade därefter dyrt och heligt att aldrig stretcha igen.

mvh

Andreas
 
Stretching javisst!

Visst lönar det sig att stretcha både före och efter träning eller när som helst på dagen för den delen! Med stretching bibehåller/ökar du musklers och leders rörlighet och kan även få igång blodcirkulationen i stela muskler tex efter en lång dag framför datorn eller med tung säck på ryggen. En lång och smidig muskel lär ha bättre tålighet mot skador typ sträckningar. Jag har hört jämförelsen att en kort (läs osmidig) muskel kan liknas vid en gammal torr gummisnodd och en lång (smidig) muskel kan liknas vid en ny gunnisnodd. Vilken som tål belastning bäst kan du lista ut själv.
Sedan är det individuellt hur rörliga vi är och hur lätt vi blir stela/får träningsvärk.
Tänk på att ta det lugnt när du stretchar, inget slit och släng!
Lycka till!
Annika
 
millimeter; sa:
Jag har inte läst på, men hur sjutton menar man att stretching vore farligt? Det kan ju inte vara värre än själva träningen tycker jag, så länge man bara sträcker ut musklerna lite lagom, och inte töjer tills lederna pajar eller så. (Det ska ju inte göra ont att stretcha.)

Om jag inte stretchar får jag oftast träningsvärk - kopplingen är odiskutabel, speciellt när jag är otränad. Träningsvärk är visserligen inte farligt, men jobbigt, så jag föredrar att stretcha även om det tar 15-20 min.

Jag behöver inte stretcha stenhårt för att träningsvärken ska utebli, och jag har oerhört svårt att tänka mig att den lilla uttöjningen av musklerna skulle vara skadlig. Dessutom har jag ju stretchat efter träning i över tio år. Det borde ha märkts om det var dåligt.

Men upplys mig! :)

MVH

Faktum är att man i vetenskapliga studier inte lyckats se att stretching skulle minska träningsvärk... Men känns det bra så är det säkert bra...
 
Re: Stretching javisst!

anlj; sa:
Visst lönar det sig att stretcha både före och efter träning eller när som helst på dagen för den delen! Med stretching bibehåller/ökar du musklers och leders rörlighet och kan även få igång blodcirkulationen i stela muskler tex efter en lång dag framför datorn eller med tung säck på ryggen. En lång och smidig muskel lär ha bättre tålighet mot skador typ sträckningar. Jag har hört jämförelsen att en kort (läs osmidig) muskel kan liknas vid en gammal torr gummisnodd och en lång (smidig) muskel kan liknas vid en ny gunnisnodd. Vilken som tål belastning bäst kan du lista ut själv.
Sedan är det individuellt hur rörliga vi är och hur lätt vi blir stela/får träningsvärk.
Tänk på att ta det lugnt när du stretchar, inget slit och släng!
Lycka till!
Annika

Jag trodde stretching före träning snarare ökar skaderisken..?
 
Viberg; sa:
Faktum är att man i vetenskapliga studier inte lyckats se att stretching skulle minska träningsvärk... Men känns det bra så är det säkert bra...


Mmm. Dessutom så har man också i in vitro-modeller visat att en muskelfiber återfår sin ursprungliga längd 30-45 minuter efter sträckning.

Placebo är alltid en faktor.

Är man underrörlig fyller stretching en funktion, men så länge man har fullt rörelseutslag (eller så mycket som krävs för de aktiviteter man utövar) i en led så ser jag ingen anledning att stretcha.

Nu låter det såklart som en motsägelse iom det första och tredje stycket jag skriver ;) Det första är dock rena fakta, dock så är inte alltid en sån modell överförbar på en människa. Det är inte helt säkert att det är muskelfibern som blir längre med stretching. Muskelfascia? Vilken vävnad är den begränsande? Jag spekulerar lite, dock så vet jag av egen erfarenhet att stretching fungerar, dock till en viss gräns, dvs tills ben, senor, ligament etc bromsar rörelsen. Visst går det att stressa vidare på dessa bitar också, men det är garanterat ej nyttigt.
 
Re: Stretching javisst!

anlj; sa:
Med stretching bibehåller/ökar du musklers och leders rörlighet och kan även få igång blodcirkulationen i stela muskler tex efter en lång dag framför datorn eller med tung säck på ryggen. En lång och smidig muskel lär ha bättre tålighet mot skador typ sträckningar. Jag har hört jämförelsen att en kort (läs osmidig) muskel kan liknas vid en gammal torr gummisnodd och en lång (smidig) muskel kan liknas vid en ny gunnisnodd. Vilken som tål belastning bäst kan du lista ut själv.

Är det stretchingen eller muskelrörelsen i sig som gör att blodcirkulationen "kommer igång"? Åtminstone jag skulle aldrig kunna stretcha en muskel utan att först röra på den och få den lite varm och "skaka loss" den. I min tankevärld är det just detta som upprättar en aningen högre perfusion.

Vad är det som säger att en kort muskel är osmidig och en lång smidig? Innebär det att tex m rectus femoris alltid är smidigare än m biceps brachii (caput breve tex). Vad är en smidig muskel? Varför är det bättre? Varför skulle en "osmidig" muskel vara "spröd" (som jag tolkar torr gammal gummisnodd) jämfört med en som är längre?

Att likna en muskel vid en gummisnodd funkar inte så bra heller, då en gummisnodd saknar vissa säkerhetsfunktioner gömda via muskel- och senspolar.

Ursäkta om jag är jobbig. Allt är inte så svart och vitt som man alltid trott gällande stretching verkar det dock som. Noteras bör att jag stretchar själv, och är ytterst kritisk av mig. Viktigast, precis som med all form av träning, är dock att fundera över om man verkligen har behov av vissa saker.
 
Bussman; sa:
Viberg; sa:
Faktum är att man i vetenskapliga studier inte lyckats se att stretching skulle minska träningsvärk... Men känns det bra så är det säkert bra...


Mmm. Dessutom så har man också i in vitro-modeller visat att en muskelfiber återfår sin ursprungliga längd 30-45 minuter efter sträckning.

Placebo är alltid en faktor.

[...]

Tro mig: jag har ingen svårighet att avgöra huruvida jag har träningsvärk eller ej, och med tiden har jag tyckte mig märka att de gånger jag stretchar får jag inte träningsvärk öht. Anders Viberg antyder att jag bara *tror* mig slippa träningsvärk. Empiriska bevis vederlägger vilka "studier" som helst. Frågan i det här fallet är dock huruvida jag hade fått träningsvärk *om jag inte hade stretchat*. Den saken är svår att ta reda på. Man kan också se det som att det är konstigt att "vetenskapliga studier" inte lyckats upptäcka vad jag mer eller mindre tvingats inse själv i mitt ändå ganska blygsamma idrottsutövande. "Skärp er, forskare!" typ.

Placebo är onekligen en effekt, och jag tror att det har betydelse. Men samtidigt kräver ju placebo att jag förväntar mig en effekt. Innan jag medvetet lade märke till sambandet hade jag inga såna förväntningar, så om stretchingen hade effekt då kan det inte ha varit placebo. (Placebo spelade på Arvikafestivalen ett år, och dagen efter hade jag huvudvärk. Där har ni för medicinska effekter..)

När jag gått i fjällen (eller oftare: åkt skidor) är jag ofta stel efter en dagstur, men efter att ha stretchat lite brukar det kännas bättre. Placebo eller "på riktigt" - effekt har det. Sedan kan såklart effekten helt enkelt bestå i att musklerna tvingas slappna av, etc jag vet inte. Poängen är att stretchingrörelserna gör skillnad oavsett orsak.

Igår var jag i gymmet, tränade ganska lätt och stretchade betydligt mindre än vanligt. Idag känner jag stelhet och ömhet i låren/knäna (jag tränar mest ben).
[Ändrat av millimeter 2004-11-25 kl 22:14]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
The Trooper Stretching For Dummies? Träning och hälsa 2
somule stretching Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...