Erfarenheter av stretching?

nu ska vi inte gå in på världens sämst tränade idrottsmän, fjollbolls-spelarna.. i klass med bowling-eliten...

problemet med stretching är att de flesta inte KAN stretcha, man tänjer på lederna istället för att tänja musklerna. kan man inte stretcha på ett korrekt sätt så gör det mer skada än nytta, ingen har nytta av överrörlighet i lederna.. Såååå.. kan man inte stretcha så se till att få kunskapen eller skit i det!!
 
Varken farligt eller nödvändigt.

Äsch, hela grejen är ju rätt så uppenbar. Om stretching vore skadligt skulle det antagligen fullkomligt drälla av invalidiserade motionärer, och analogt: om det vore farligt att inte stretcha skulle Klas Ingesson och många andra ha dött ut. Som snack om att kaffe vore skadligt.. om det vore ett gift skulle Sveriges halva befolkning ligga på sjukhus konstant. Jag tog just en kopp jag är döende.

(Självklart kan man stretcha sönder sig genom att ta i för hårt, men det handlar ju om sunt förnuft.)

Men vill man vara helt säker så ska man nog låta bli - riskerna med att inte stretcha lär ju bara vara att man blir stel och osmidig, och som sagt är det åtminstone praktiskt möjligt att "stretcha" sönder sig. Speciellt känns det dumt att stretcha ouppvärmd. Man får se stretchingen som en del av träningen, och man tränar ju inte ouppvärmd.
 
jojjepersson; sa:
...
En annan sak jag funderade på är att se det rent evolutionsmässigt. Alltså det känns inte helt naturligt att stå och dra i sina muskler och kroppen kanske är anpassad att ta hand om ansträngda muskler och leder utan stretching...?
För länge,länge sedan höll folk inte på att tokspringa några gånger i veckan för att sedan slappa i en soffa resten av tiden. Snarare höll de sig i rörelse större delen av dagen, med några ruscher då och då när de jagade/jagades.
Jag tycker att när jag är hemma (och tokcyklar eller tokspringer med/utan boll) så behöver jag stretcha. När jag är ute på vandrings-/cykelsemster och bor i tält behöver jag inte stretcha. Jag tror att jag stretchar lite lagom när jag slår upp tältet, hämtar vatten osv. Vet inte hur många gånger man går från hukande/sittande till stående och tvärtom, sträcker sig efter något osv när man slår läger. Stretchningsbehovet har väl också att göra med intensiteten i motionerandet.
/Stina
 
Självklart att stretcha.

..för mig iaf.
Har alltid varit dålig på att stretcha. Är ju som bekant inte det roligaste.
Till följd av detta så har jag fått ryggproblem. Inget allvarligt det försvinner om jag stretchar ut framsida och baksida lår ordentligt.
Men efter ett långpass på cykeln så har jag ungefär samma form som en ostbåge.
Kan inte sträcka ut mig ordentligt. Det är framsida lår som drar ihop. Om jag inte stretchar ut detta så ligger jag snart där med ryggskott igen.

Så för min del är det viktigt med stretchning!!

Ha det gott å kör hårt!
Kalle.
 
Putte m.fl skjuter mitt i prick återigen, varvid vi lyfta våra så här års alltför varma hattar!

Den som INTE har upplevt nåden att vid uprepade tillfällen ha befriats från skador genom stretching, och som INTE har skaffat sig kunskap / erfarenhet om hur stretching ska utföras och varför bör (oavsett vad den s.k. läkarvetenskapen påstår sig ha bevis för) måhända använda sina öron för att lyssna på de som har det.

Som så många har sagt, stretching handlar INTE om att skaffa sig överrörlighet från normalrörlighet, utan överlag om att skaffa sig normalrörlighet från underrörlighet. Rör(l)igt?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Putte m.fl skjuter mitt i prick återigen, varvid vi lyfta våra så här års alltför varma hattar!

Den som INTE har upplevt nåden att vid uprepade tillfällen ha befriats från skador genom stretching, och som INTE har skaffat sig kunskap / erfarenhet om hur stretching ska utföras och varför bör (oavsett vad den s.k. läkarvetenskapen påstår sig ha bevis för) måhända använda sina öron för att lyssna på de som har det.
/ G

Problemet jag ser i det hela är att om man ska, som du säger, skaffa sig kunskap genom att lyssna på andra kommer man lära sig väldigt mycket... olika saker. Vissa kanske helt felaktiga idéer rentav. Eftersom stretching fungerar väldigt individuellt måste man enligt min mening lära sig genom erfarenhet.

Därför var det kul att läsa här om de som har börjat eller slutat stretcha och på så vis skaffat sig eller blivit av med värk etc.
 
millimeter; sa:
Bussman; sa:
Viberg; sa:
Faktum är att man i vetenskapliga studier inte lyckats se att stretching skulle minska träningsvärk... Men känns det bra så är det säkert bra...




[...]

Tro mig: jag har ingen svårighet att avgöra huruvida jag har träningsvärk eller ej, och med tiden har jag tyckte mig märka att de gånger jag stretchar får jag inte träningsvärk öht. Anders Viberg antyder att jag bara *tror* mig slippa träningsvärk. Empiriska bevis vederlägger vilka "studier" som helst. Frågan i det här fallet är dock huruvida jag hade fått träningsvärk *om jag inte hade stretchat*. Den saken är svår att ta reda på. Man kan också se det som att det är konstigt att "vetenskapliga studier" inte lyckats upptäcka vad jag mer eller mindre tvingats inse själv i mitt ändå ganska blygsamma idrottsutövande. "Skärp er, forskare!" typ.

Eftersom placebo är svårbedömbart blir man tvungen att göra vetenskapliga studier. Man kan inte lita på empirism eftersom detta är färgat av den egna upplevelsen. Om du inte trodde att stretching skulle ha någon effekt, varför ställde du dig då och stretchade?

För den intresserade finns "Effects of stretching before and after exercising on muscle soreness and risk of injury: systematic review." att läsa i BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468

/Anders - som själv brukar stretcha då och då...
 
tigertamjaren; sa:
Som så många har sagt, stretching handlar INTE om att skaffa sig överrörlighet från normalrörlighet, utan överlag om att skaffa sig normalrörlighet från underrörlighet. Rör(l)igt?

/ G

härligt Tigern, ibland skjuter du hål i hål.. :)

(Sedan så fattar jag inte varför ni svärtar ner en fin kille som Ingesson's namn för en liten parantes i hans liv.. Herr Ingesson e bonne och jägare, inte fjollbollsspelare, det måhända att han lirat nån gång på skoj med kompisarna.. men inte mer än så!!)


.
[Ändrat av -Patric- 2004-11-26 kl 11:08]
 
jojjepersson; sa:
Min fråga är om någon har erfarenheter av att både stretcha regelbundet och att inte stretcha alls?

Jag har sökt runt i forumet här för att få svar på min fråga men inte hittat något. Har börjat funderat på nyttan av stretching och försökt läsa till mig en del. Problemet är att desto mer man läser i ämnet och diskuterar med andra desto fler sanningar får man höra. Och det finns så vitt jag förstått inga forskningar som lett fram till någon universell sanning om stretching. Någon känd fotbollsspelare (kommer inte ihåg vem) påstod ju till exempel att han aldrig stretchade och det funkade uppenbarligen för honom. Sedan påstås det också kunna vara farligt eller absolut nödvändigt, beroende på vem man frågar.

Så nu har jag helt enkelt beslutat mig för att sluta stretcha helt och hållet och se hur det påverkar mig. Jag tränar mest löpning och en del styrketräning och har tidigare lagt 5-10 min direkt efter varje träning på att stretcha de använda musklerna. Vad tror ni? Är det bara en idiotisk idé att sluta stretcha eller spelar det ingen roll rentav?

En annan sak jag funderade på är att se det rent evolutionsmässigt. Alltså det känns inte helt naturligt att stå och dra i sina muskler och kroppen kanske är anpassad att ta hand om ansträngda muskler och leder utan stretching...?

Jag har överhuvudtaget inte läst något om ämnet, men jag har mångårig erfarenhet av diverse kampkonst, har sprungit mycket och tränar f.n. mycket spinning. Jag vet också att jag själv funkar sämre om jag inte stretchar ut ordentligt efter något av dessa pass. Det finns säkerligen både professorer och kristallhealingtomtenissar som hävdar att det är skadligt, jag väljer däremot att fortsätta lyssna på min kropp.

Punkarn
 
När jag var aktiv och tävlade som mest i puckelpist stretchade jag ordentligt efter varje träningspass i syfte att bli så vig som möjligt och kunde ett tag nästan gå ner i spagat. Detta var en förutsättning för att kunna utföra de trick jag ville men när jag några år senare och betydligt ovigare försökt mig på samma saker så har jag sträckt mig flera gånger. Så numera låtsas jag inte som jag är 20 längre. :)
Slutsatsen blir väl lite att i vissa fall så är stretchning en förutsättning för att kunna utöva det man håller på med. Korrekt utfört tror jag inte det är skadligt.

/D
 
Viberg; sa:
Eftersom placebo är svårbedömbart blir man tvungen att göra vetenskapliga studier. Man kan inte lita på empirism eftersom detta är färgat av den egna upplevelsen. Om du inte trodde att stretching skulle ha någon effekt, varför ställde du dig då och stretchade?

[...]

Från allra första början stretchade jag för att folk sagt till mig att man annars blir stel som en tegelsten när man är 40.

Naturligtvis kan man hävda att folk sagt till mig att det förebygger träningsvärk, vilket jag sedan på en medveten nivå glömt, men ändå framkallade placeboeffekter senare i livet. Men det känns långsökt.

Vetenskaplighet får en ju att tänka på Occams rakkniv, dvs tesen att man bör skippa onödigt krångliga förklaringsmodeller om det räcker med enklare. Det känns som en enklare förklaring att stretching verkligen förebygger träningsvärk. (För mig personligen, ska man kanske tillägga. Det kan ju ha att göra med något individuellt hos mig. Taskig blodcirkulation eller nåt?)

MvH
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
The Trooper Stretching For Dummies? Träning och hälsa 2
somule stretching Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.