Varför begränsa urvalet?
Jag är inte säker på om jag uppfattat vad du frågar om. Nedan kommer två svar på två tolkningar av vad du kanske undrar över.
Om du undrar om det är bra att ha skalplagg så kan jag bara säga att jag har använt vanliga jackor, Gore Tex-jacka med varmfodring och Gore Tex-skaljacka i fjällen och i stan och föredrar helt klart Gore Tex-skaljacka. Den ger dig frihet att välja hur varmt du vill vara klädd under. Den bygger ju också på lager på lager-metoden som vi alla vet fungerar bäst.
Om du undrar över vilket märke du ska köpa så finns det väl fler skaljackor än de du har räknat upp, så varför begränsar du ditt urval till de märken du har räknat upp?
Själv har jag en Tierra Chugach(?) och är mycket nöjd med den. Har både använt den i -25 i fjällen och i +15 ute på havet. Använder den också under vintern på cykeln till och från jobbet (bor i Göteborg). En bra detalj som den jackan har är dragkedja i armhålan så att man kan öppna för att lufta när man blir varm. Den har många andra bra detaljer också som bör noteras (snölås i midjan, extra långa förböjda ärmar, napoleonficka). Däremot är jag inte så nöjd med bröstfickorna. De är svåra att ta sig in i om man har stora händer eller mycket i fickan.
Jag säger inte att du ska köpa Tierra men jag rekommenderar dig att titta igenom deras sortiment eftersom att de har jackor för många tillämpningar. Naturligtvis bör du titta igenom så många märkens sortiment som möjligt för att hitta det som just du behöver. Grundkoncepten är ofta lika så det är de små detaljerna som är olika. Jag är nöjd med både min skaljacka och mina skalsalopettebyxor från Tierra, men smaken är som baken...
Lycka till.
/.