Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+

Finns det någon/några här som använder Garmin Inreach Explorer+ och vill dela med sig av fördelar och nackdelar/begränsningar?

Är det lätt att kommunicera med den genom sms och eller mail till vänner och bekanta?

Har den bra täckning/satellitmottagning?

Går det att ladda den med bra kartor?

Går den att ladda med Garmins sjökort Bluechart?

Går det att aktivera ett abonnemang för en-två veckor eller vilken är kortast möjliga tid att ha den aktiverad/ha kostnad för abonnemang?

Om man trycker på SOS vad händer? Hur och med vem/vilka kommunicerar man då med?

Ytterligare synpunkter utöver mina frågor tas tacksamt emot.

Om det är viktigt med bra kartor och Inreach-funktion i en och samma enhet så bort du vänta på nya Garmin GPSMAP 66i.

Garmin Inreach Explorer är en återvändsgränd vad gäller kartorna. Den är inte kompatibel med Garmins vanliga kartor och merparten tredjeparts/fria kartor.

Själv kör jag med en Garmin Inreach Mini vid sidan av GPSMAP 66st så jag kan inte berätta i detalj hur Explorer fungerar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag tycker den är suverän, men dess svaga punkt är just kartorna. Men själv tycker jag att dom duger bra som komplement till papperskartan. Jag använder den själv i fjällen, och det är tydliga kartor men inte så detaljerat. Men du ser ju dalgångar och berg och kan lägga in egna rutter.

Kartfunktionen känns mest som en bonus, inte av större vikt för mig. Det viktiga är att kunna kommunicera med den, att den har bra mottagning samt att SOS-funktionen går att lita på,

Fördröjning

Skulle du vara skymd eller om något annat hindrar kommunikationen så fortsätter sändningen av ditt meddelande till dess att du får en kvittens från satelliten. Det har dröjt några minuter ibland.

Är man nere i en ravin med smal kil fritt rakt upp kan det ta lite tid innan en Irdiumfågel passerar.

Dom här satelliterna ni ser gå i syd-nord banorna 1-2 timmar efter solnedgång och innan är Irdiumpippis mest oftast - kan ni glo efter nästa gång ni är ute.

Ganska täta omlopp , alla syns ju inte heller

Någorlunda

Skicka mail är ungefär som vanligt, du får däremot en mailadress hos Garmin för att kunna ta emot och få det vidarebefodrat via satellit. Enklast är att skicka ett gruppmail till alla du vill ska kunna nå dig med info om din tillfälliga mailadress.
SMS vet jag inget om, det har jag aldrig testat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips