Erfarenheter av att lifta till/från fjällen (Silvervägen)

Jag planerar för fjälltur där jag kommer ha lite ont om tid. För att få ihop logistiken med start-och slutpunkt på vandringen med transport till/från fjällen funderar jag på att försöka lifta ca två mil längs silvervägen (väg 95) bortanför den sista busshållplatsen. Det blir troligen en solotur. Tanken är att lifta från ca Vuoggatjålme till parkeringen vid Guoledisjavvre. Vandringen blir troligen i slutet på augusti.

Tankar om att förlita sig på liftning för att få ihop sin tur? Är det troligt att någon plockar upp mig? Det är väl en tillräckligt trafikerad väg för att ha ganska goda chanser, eller är jag fel ute?

Om jag åker med någon, vad är gängse "regler" för ersättning när man liftar (pengar, fika)?

Är det vanligt att välja att lifta just i fjällvärlden där det ju är begränsat eller i vissa delar helt obefintligt kollektivtrafik? Ge mig gärna erfarenheter och tankar/tips.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Min erfarenhet av att lifta för att komma tillbaka vid paddling och paragliding är:

Lättare på sommaren när det är turister.
Viktigt att stå bra till.
Kan vara möjligt att få möte folk på bensinstationer och liknande.

Jag har aldrig ens tänkt på att betala eller ge någon fika. Angående det senaste så kör folk nästan alltid bara vidare där jag går av. Om man får de att stoppa så får man sitta på om det passar.

Är väl möjligt att man kan få tag i någon vid tex en bensinstation som kör en omväg för betalning. Gjorde det senast i höstas i Spanien med en liten grupp när inte bussen kom.

Tycker det borde fungera på en öde väg om det är en del trafik som också ska på tur.

Jag planerar för fjälltur där jag kommer ha lite ont om tid. För att få ihop logistiken med start-och slutpunkt på vandringen med transport till/från fjällen funderar jag på att försöka lifta ca två mil längs silvervägen (väg 95) bortanför den sista busshållplatsen. Det blir troligen en solotur. Tanken är att lifta från ca Vuoggatjålme till parkeringen vid Guoledisjavvre. Vandringen blir troligen i slutet på augusti.

Tankar om att förlita sig på liftning för att få ihop sin tur? Är det troligt att någon plockar upp mig? Det är väl en tillräckligt trafikerad väg för att ha ganska goda chanser, eller är jag fel ute?

Om jag åker med någon, vad är gängse "regler" för ersättning när man liftar (pengar, fika)?

Är det vanligt att välja att lifta just i fjällvärlden där det ju är begränsat eller i vissa delar helt obefintligt kollektivtrafik? Ge mig gärna erfarenheter och tankar/tips.
Jag har hört rykten (tror det var i en annan tråd häromkring) om att Sandvikens camping kan ordna transport till Guoledisjavvre.

@-Fredrik- Bensinstation finns inte i närheten så det är tyvärr uteslutet.

Detta kommer vara i slutet på sommaren men ändå fortfarande ganska högsäsong för fjällturism skulle jag säga. Passerar ju även andra bilar denna väg som inte är på väg till/från vandring, utan som ska till Bodö. Jag tänker att det syns att man är en fjällvandrare med ryggsäck och är jag ensam behövs det bara en enda plats i bilen så kanske ökar chanserna?

Tack för tips om Sandvikens camping @maswan1 , ska kollas upp om de kan fixa transport! Vore ju bra att ha ett alternativ man kan lita på om liftningen visar sig fungera dåligt.

Det är absolut en fördel att vara ensam liftare med ryggsäck, och jag tror på din plan. Jag chansade en gång på att lifta från Murjek till Kvikkjokk - efter tågförsening där 25 fjällturister blivit strandade. Det tog fem timmar och tre byten men jag kom ändå fram före de som fick vänta på nästa buss.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Bussen stannar bokstavligt talat på en bensintation ("Polcirkeln väg 95 Läge A").
Men jag skulle även kolla med Sandvikens Fjällgård eller Camp Polcirkeln om de kan hjälpa till med transport sista biten.
Ojdå, nu får jag skämmas för min okunskap och dåliga research. Hade helt missat att det är en bensinstation där, tack för rättelsen. Och för tipset om fjällgården och camp polcirkeln.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.