Erfarenhet av Terra Nova?

Har dregglande ägnat tid framför skärmen åt att spana in Terra Novas laserlite och competition. Har försökt söka info, men inte fått något napp.
Då Göteborg ligger lite för långt bort, har jag inte haft möjlighet att åka till butiken i väst som saluför min nya ögonsten ;) för att klämma och känna lite närmare på dessa tält. Därför vänder jag mig till experterna på utsidan. Nog måste väl någon här ha lite erfarenhet att dela med sig.

Har många frågor men vill framförallt veta vilka för-och nackdelar tälten har. Vilken känsla har du för tältet? Skulle du rekommendera någon att köpa ett?

/L

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag är också lite sugen på något riktigt lätt tält, men är lite rädd att de håller mycket sämre (kan tänka mig att det är anledningen till att många väljer Hilleberg i stället).

Sen finns det ju både enkelvävstält och tarp-tält som konkurrerar på den lätta marknaden. Man blir lite rådvill :)

/OJ

Jag vill veta hur dessa tält klarar orkanstyrka i vind. Är det någon som testat dessa samt/och/eller tarplösningar i dessa vindstyrkor så beskriv gärna hur det funkade!

// Jocke, som gärna sänker vikten ännu mer, men som inte vill sitta ute på backen med sönderslitet tält "bara" för att det blåser orkan

Kolla om det står något på trailspace.

Tack för tipset, men tyvärr blir jag bara ännu veligare...
Två recensioner: En som tycker att det är riktigt botten och en som tycker att det är toppen.

Men jag håller med Joakim att kvaliten är viktig. För är det något jag vill ha när jag går själv är det säkerhet. Vill inte vakna ensam på fjället i storm, utan ens ett tält som sällskap och skydd.
Fast å andra sidan skulle ett halvt kilo lättare vara ganska trevligt.
(Det där låter inte bra, snacka om att vara viktfixerad ;) )

/L

Det kanske kan vara lönt att ställa frågan på något multisport forum? Namnet antyder ju att de marknadsför sig mot dylikt.

Jag har inte sett eller ens "klämt" på Terra Nova Laser. Men det verkade ju vara ett bra, eller kanske man ska säga "tillräckligt bra", tält. Men när jag tittat på videon som visar hur man sätter upp det insåg jag att det inte var något för mig. Att knyta ett antal band när man har stelfrusna fingrar, och/eller har handskar, verkade inte vara en bra lösning.

/ Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips