Erfarenhet av ny Elan-skida?

Hej
Köpte mig en ny Elan-skida av speciell modell. Radie 10-16. Ovansidan på skidan är vågig. Vågorna skall göra skidan mer stabil i krängning men fortfaranda vara följsam i backen, enligt försäljaren. Jag tyckte skidan funkade riktigt bra men är det någon fler som provat denna nya modell?
 
Hej igen
Skidan är en Elan Speedwave 8 för er som undrade. En vecka i Hemavan utan brutna ben men med flera timmar på skidorna... Jag är nästan salig. Det enda som skiljer mig från frälst och bara lycklig är att jag inte åkte i puckeln i Tärnaby. Efter fjolårets knäskada ville jag vara lite försiktig. Men åter till skidan, den utförde sig helt perfekt. Jag kunde fis-åka med minsta dottern. Jag kunde släppa på fulla spjäll utan dottern. Skidan skötte sig perfekt hela tiden och visade på vad en Carving-skida ska göra, nämligen svänga på kommande. Så har ni funderingar kan jag bara rekommendera denna skida... Och nej, Elan har inte betalat mig för att skriva detta.

Roland
 
Har jobbat som skidlärare ett antal år i alperna, och därmed fått kunskap om olika skidor och testat det mesta som finns på marknaden.
Kan bara säga att jag upplever Elan som en "mindre bra" skida.
Tung, fast ändå inte tillräckligt hård för superG svängar på blankis. Detta i kombination med att de är väldigt långsamma från kant till kant gör att jag väljer en annan skida.
Vilka skidor är bra då?
tja, beror ju på hur man åker, när man åker, var man åker osv.
Ge mig lite mera uppgifter om din åkstil och framförallt åkvana så ska jag se om det inte dyker upp någon bra rekomendation!

//Tomas, som förövrigt rekomenderar alla som åker >3 veckor/år att hyra skidor!
 
Testade Elans

nya modeller på Student Skiweek. Tyckte de var super!! De vi testade var de skidor som släpptes nya nu i höst. De har verkligen förbättrats. Djäkligt sköna att hoppa med.
 
Speedwave kommer med flera olika flex, 8, 10, 12, 14. Det låter som Tompa borde testa de med hårdare flex. Beroende på hur mycket och hur hårt man åker finns det en skida för alla i Superwave-serien. Jag har kört mycket på dem och 12:an är en favorit. Dessa är dock friåkningsskidor (alltså i pist utan käppar, just for fun). Vill man köra Super G däremot då ska man satsa på raceskidor. Kul att du trivs med dina skidor Frarol, det är de bästa skidor som finns, de man trivs med alltså!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.