Erfarenhet av kurs

Hej, jag har läst en del trådar kring överlevnadskurser men jag vill ändå ta tag i ämnet på nytt. Jag önskar få höra erfarenheter från er som gått kurser hos företaget Överlevnadscentrum i Karlsborg. Jag är medveten om att detta inte är försvarets reguljära centrum. Min tidigare erfarenhet från överlevnadsverksamhet är värnplikt på jägarförband i mitten på -90-talet.

Jag önskar väl främst fräscha upp kunskaperna och undrar då om deras tre dagars kurs är något att lägga pengarna på.

Mvh

Niclas

Det är säkert en bra kurs, men 2570:- för tre dagar! SÖS grundkurs 3500:- för åtta dagar kanske kan vara ett alternativ?

/mattias

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kanske det

Prismässigt har du ju helt rätt men jag vill nog ändå höra vad folket här på sidan har för erfarenheter (om det är någon som har det). Angående SÖS kurser och det som är skrivet här så är många väldigt nöjda - så visst är det ett alternativ även om 8 dagar kan vara lite länge i detta läget.

Mvh

Niclas

Re: Kanske det

Hundföraren; sa:
Angående SÖS kurser och det som är skrivet här så är många väldigt nöjda - så visst är det ett alternativ även om 8 dagar kan vara lite länge i detta läget.
En annan fördel med SÖS grundkurs är att man kan bli medlem och på så sätt få "tillgång" till alla andra kurser de anordnar. Om man inte är medlem finns det inte lika många kurser tillgängliga för att förkovra sig i ämnet.

Kanske inte Armens egen skola direkt med instruktörerna kommer därifrån, i alla fall var det den uppfattningen jag fick.
Gick tredagars -02 med Kent nånting som ledare, Fallskärmsjägarbefäl sedan sjuttiotalet med minst sagt gedigen erfarenhet i ämnet.

Jag gillade kursen även om den såklart gärna hade fått vara längre, tänkte gå SÖS kurs men blev tillfrågad att hänga med och tackade ja.

Möjligen väl basic om du fått överlevnadsutbildning vid jägarförband i lumpen, den är ju mycket från scratch.
Jädrans trevlig miljö där nere om inte annat, fina skogar och sjöar och kuperat landskap.

JL

Gå med i FBU

Varför inte gå med i FBU och få möjlighet att gå överlevnadskurser gratis, du får till och med dagersättning och reseersättningar.
På dessa kurser är oftast instruktörer från armens överklevnadsskola inhyrda.

/
Erik

Re: Re: Kanske det

haskell; sa:
En annan fördel med SÖS grundkurs är att man kan bli medlem och på så sätt få "tillgång" till alla andra kurser de anordnar. Om man inte är medlem finns det inte lika många kurser tillgängliga för att förkovra sig i ämnet.

Detta kommer väl att ändras nu framöver och man kommer inte att behöva en grundkurs får ett medlemsskap, dock kommer vissa kurser ändå att kräva grundkursen som förkunskap. Har jag hört iaf

Det verkar vara en utveckling i min smak.

Jag tycker faktiskt att SÖS är lite dåliga med information på hemsidan om varför man skulle vilja bli medlem. Det står vare sig om man får en överlevnadskeps och medlemsblad eller om det kostar 700kr/vecka att vara medlem.

Jag går inte gärna med i klubbar om jag inte vet vad de står för, vad jag får ut av det och vad min insats blir. Nu är det iofs inte aktuellt eftersom jag inte har gått grundkursen, men iaf. :)

boran; sa:
Det verkar vara en utveckling i min smak.

Jag tycker faktiskt att SÖS är lite dåliga med information på hemsidan om varför man skulle vilja bli medlem. Det står vare sig om man får en överlevnadskeps och medlemsblad eller om det kostar 700kr/vecka att vara medlem.
Det kostar väl 100:-/år om jag kommer ihåg rätt. *orkar inte logga in på banken och kolla*

Jag går inte gärna med i klubbar om jag inte vet vad de står för, vad jag får ut av det och vad min insats blir. Nu är det iofs inte aktuellt eftersom jag inte har gått grundkursen, men iaf. :)
Den informationen får man t.ex. om man går grundkursen eller frågar någon lämplig person. Det är f.ö. inget udda med SÖS förutom att de ägnar sig åt överlevnad och erbjuder landets mest omfattande kursutbud i ämnet. :)
Det finns andra föreningar som inte ens har hemsida! ;)

haskell; sa:
Den informationen får man t.ex. om man går grundkursen eller frågar någon lämplig person. Det är f.ö. inget udda med SÖS förutom att de ägnar sig åt överlevnad och erbjuder landets mest omfattande kursutbud i ämnet. :)
Det finns andra föreningar som inte ens har hemsida! ;)

Det är sant, men det jag reagerade på är att SÖS skriver att man efter grundkurs är berättigad till att bli medlem utan att berätta vad medlemsskapet innebär.

Enligt websidan verkar man få tillgång till en tidning som utkommer 3ggr/år. Det står inget om kostnad för medlemsskap, om tidningen ingår eller vilket det eventuella utökade kursutbudet består i.

Det tycker iaf jag vore rätt intressant information ifall man står och väger mellan två på pappret likvärdiga kurser.

Nåväl, jag har iaf mailat dem lite hemside-feedback.

Dom håller på att förbättra sin hemsida..

Jag fick berättat för mig om anledningen till grundkurskravet, det var nämnligen så i SÖS början att en del riktigt kortklippta killar med speciella åsikter om invandrare sökte sig till SÖS för att få ett fräckt märke till sin bombarjacka.. Gubbarna Sepp, Fält och Källman tyckte att det här var en dålig utveckling så då stäldes kravet på grundkurs för medlemsskap.. Tyvärr så har detta djort att föreningen stagnerat i sin utveckling och SÖS har blivit lite av det som dom kritiserat andra för att vara. Det berättades om en massa otroligt skickliga människor som inte går med i SÖS för att dom inte känner att dom behöver en grundkurs, genom att öppna upp så kommer dom åt fler människor och dom kommer åt kunskap som tidigare uteslutits.. SÖS har tydligen blivit lite av klubben för inbördes beundran, det skall tydligen förändras. Samtidigt så kommer kravet på grundkurs att kvarstå för vissa strapatsövningar..

boran; sa:
Det tycker iaf jag vore rätt intressant information ifall man står och väger mellan två på pappret likvärdiga kurser.
Innom dykningen så snackas det alltid om vílket system som är bäst, PADI, NAUI eller kanske CMAS.. De flesta som jobbat med dykning och känner till systemen säger idag att man kan skita i organisationen, man skall bara se till instruktören.. MAO, se till att snacka med de aktuella kursledarna och se så att personkemin funkar och att personen i fråga verkar att funka kunskapsmässigt till din intresse nivå..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips