Erfarenhet av Julas snöskor?

nermander; sa:
Hmm, kan nån förklara hur Julas sökmotor fungerar? Söker jag på "snöskor" får jag noll träffar, söker jag på "snö" får jag träff på en snöslunga och ett par arbetsskor...

Nej det kan jag inte förklara, det funkade inte för mig heller ;) Men det har funkat förut...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Efter en säsong

Så där, då har jag använt dem i en säsong på Sylarna. Fungerar alldeles utmärkt. Kanske inte ett par skor man skall ha som livförsäkring för det hände ett par ggr att tå remmen gled fram över tån och man fick pilla en del för att spänna fast dem igen. Men efter ett par gånger lärde man sig att sätta foten långt fram vilket förhindrade detta. Men med lite större skor så som snowboardkängor kunde de korta remmarna åstadkomma att detta inte gick.

Skrev ihop en liten kort recension här på dem http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2614

Ris och ros...

Min lilla erfarenhet av Julas snöskor fick jag under min "Vintervandring". http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/1234.htm

Emma som följde med oss från Aktse till Skierffe hade ett par från Jula och dom gick sönder halvvägs, en mutter lossnade helt enkelt och vi gjorde en provisorisk lagning med ett kort spännband.
Kanske idé att lägga dit en låsbricka?

Jag använde ett par TSL 325 och Daniel ett par från MSR som funkade oklanderligt hela vägen!

//A

Ja som Anders sa så har jag alltså testat ett par av Julas snöskor.
Jag tänkte mig ha dem för kortare skogspromenader och för det fungerade de bra. Däremot är hållbarheten inte den bästa, och på väg upp mot skierffe fick jag alltså surra fast skon. Men det går ju det med. Efteråt kunde jag relativt enkelt laga med skruv o mutter. "Gummifoten" är fäst ganska dåligt och det var det som släppte på skierffe. Bindningarna fungerade jättebra för mig, men de ser inte heller särskilt hållbara ut. Men jag bedömer att ramen är såpass ok att man kan snickra ihop något dugligt om resten skulle gå sönder.
Julas snöskor är inte heller så bra vid toppturer, eftersom de ger ganska dåligt grepp. När det blir för brant uppför så börjar man glida hit och dit. Sista biten upp på Skierffe fick jag i stort sett häva mig på armarna/stavarna. Det var jobbigt.
Så vill man ha ett par snöskor man kan lita på, eller för toppturer, ska man inte köpa Julas.
Vill man göra kortare promenader är de ett utmärkt val. För det slipper iaf jag gärna att betala mer!

Oavsett vilket märke man väljer, så måste man nog vara beredd på att kunna laga det, om man går långa sträckor. Precis som att man måste kunna laga skidor/bindningar om man åker längre sträckor. Så det kan ju vara värt att titta på konstruktionen och ta med lagningsutrustning som passar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips