Erfarenhet av Garmin Oregon 550t

Hej. Jag står i begrepp att investera i en GPS, för fjällvistelse. Hra hört mig för och blivit rekomenderad en Garmin Oregon 550t. Är det någon som har erfarenhet av en sådan, bra eller dåligt?

MVH

Hej. Jag står i begrepp att investera i en GPS, för fjällvistelse. Hra hört mig för och blivit rekomenderad en Garmin Oregon 550t. Är det någon som har erfarenhet av en sådan, bra eller dåligt?

MVH

Nu har jag långt till fjällen, men haft min Oregon 550 ett bra tag nu, använder den nästan dagligen för Geocaching. Så, min erfarenhet är Bra.

Visst, den tjurara ibland (det gör jag oxå...) så se till att ha med karta o kompass ifall att....

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jeg købte en Garmin 450T, fordi den er uden kamera. Den fungerer fint.
Har investeret i Friluftskarten Pro V2 - Norra Norrland.
Topokartet, der er preloadet 1:100.000 anbefales ikke.

Konklusion: Garmin 450 räcker.

Gunnar

Ok. Det verkar ändå som att den skall hålla, enligt edra kommentarer. Kamera är ju inte nödvändigt, men det är ju som lite extra när man skall lägga in vandringen i efterhand. Fungerar nedtankning av rutter till PC:n bra för er?

Har en Oregon 550t och är inte helt nöjd med skärmen i solljus. Där var onekligen min gamla Magellan Explorist XL mycket bättre.

Dock ska Garmin i dagarna komma ut med ett gäng nya modeller med pekskärmar och förbättrad prestanda, bl.a. Montana-serien och en ny Etrex 20/30. Har du inte bråttom, skulle jag invänta dessa. (Dessutom kommer det några nya GPSMaAP 62-modeller i samma veva, fast de har ju knappar på gott och ont.).

Beträffande den inbyggda topografiska kartan, så är den förvisso klart bättre än den medföljande baskartan, men ändå klart sämre än de topografiska kartorna som kan köpas till. Så du bör ändå räkna in några FriPro V2-kartor i budgeten.

Även Magellan har nyligen kommit ut med en ny Explorist-serie. Läge att kolla in dessa.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips