Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise

Kommunikation är inte alltid lätt. :)

Jag misstolkade ditt inlägg. Jag läste det som ett mer reaktionärt barfotainlägg än vad du avsåg. Det framkom senare i tråden att det var jag som feltolkat dig.

Som sagt var -- missuppfattning på min sida. När det inte går att samtala är det lätt att feltolka och övertolka text.

Jag är i alla fall nöjd med diskussionen ovan. Jag har lärt mig saker som jag inte kände till tidigare. Förhoppningsvis har du också fått ut något av tråden.

Jepp. Instämmer att det ibland e svårt att se vad en annan menat. Text är knepigt, särskilt i dessa tider med internet o anonymiteten den ibland ger. Den som läser kanske betonar ett ord i en mening när den som skrivit har betonat ett annat, vilket kan ge meningen två skilda tolkningar.

Ang barfota o lära sig nya saker. Har man haft skor hela livet och nu är fullvuxen så tar det inte många barfotasteg innan det blir besvärligt. Eftersom detta är de flestas verklighet så har man svårt att föreställa sig hur det känns för de som är barfota mest hela tiden. Att gå över till mer barfotaliv är en process och man måste göra det långsamt annars kan flera sorters skador uppstå och jag syftar inte på skär/stick-skador utan på mjukvävnad. Även att gå över till s.k barfotaskor (minimalistiska skor) är en process som bör ta några månader för att undvika skador.
Men jag vill oxå varna lite för att det finns en hel del mer "alternativa" idéer om barfotaliv och är man nyintresserad kan det kanske vara svårt att avgöra skillnaden mellan fakta och alternativ fakta. Den alternativa faktan är kanske inte direkt farlig i just detta avseendet, så d e upp till var o en vad man väljer att tro på.
 
När man var liten sprang man utan skor hela dagarna.
Jag minns mycket väl att sommarens första barfotavecka var smått smärtsam, men efter en tid kunde man springa över stenkross utan större besvär.

Vore konstigt om det inte gick att vänja fötterna så även i vuxen ålder. Personligen har jag varken tid eller anledning att göra det ordentligt, men jag är övertygad om att det går.
För ett par veckor sedan var det smärtsamt att gå barfota över uppfarten för att hämta posten. Nu känns det knappt, om jag inte kliver på ett vasst gruskorn.
 
Spännande! Jag vill minnas att det var ett reportage i Utemagasinet för väldigt länge sedan om en kille som vandrade barfota i Sarek. Men jag kan minnas fel och kommer inte ihåg något direkt av reportaget. Jag har i alla fall fjällvandrat med fivefingers vilket faktiskt var väldigt trevligt! Men steget till barfota är väldigt långt för mig
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.