Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen

Hej!

Jag och min fru planerar att vandra i jämtlandsfjällen i början av augusti. Vi tänkte vara iväg ca 6 dagar. För två årsedan gick vi Vakkatovare->Nikkaluokta, dock ingen toppbestigning. I år hade vi gärna bestigit någon/några toppar för att få uppleva utsikten och vidderna mer. Vi tänkte löst utgå från det klassiska jämtlandstriangelnupplägget, men tältar istället. Dessutom tänkte vi oss att gå ca en dag första dagen för att sedan slå "basläger" i 2-3 dagar och därifrån bestiga lite toppar med lättare packning. I ett idealt scenario så hade vi också avslutat med trerättersmiddagen på Blåhammarens fjällstation.


Ni som har koll på jämtlandsfjällen vilka är era bästa tips? Vilka sträckor? Vart är bra att börja och sluta om man tänker sig att åka kollektivt från Östersund? Vi uppskattar båda när det inte är för mycket folk och att se stora vidder.

Har förstått att Helags och Sylarna är populära toppar. Har lite anlag för svindel och tycker därför att kammvandringen på sylarna kan kännas lite för läskigt - går det att ta sig upp på Lillsylen utan att utsättas för allt för mycket sindelframkallande stup? Lite går bra, men ej för mycket.


Tacksam för alla tips och turförslag!
 
Jag själv planerar gå från enafors till snasen via silverfallet (med barn). Det kan kanske vara alternativ till början/slutet då blåhammaren är nära.
Mindre folk än jämtlandstriangeln iaf.
 
Topptur eller längre tur?

Hejsan

Om ni vill hålla fast med den beskrivna planen, dvs gå en dag, sen basläger i 2-3 dar, avsluta i Blåhammaren blir antalet möjliga alternativ ganska få. Jämtlandstriangeln tar ju tre dagar att vandra och med tre topptursdagar i önskelistan så blir ju det enda möjliga svaret att gå just Jämtlandstriangeln. Vill man som exempel gå ner till Helags kommer man i princip behöva 5 dagar för vandringen (Storulvån - Gåsen - Helags - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån) och då är det ju lite svårt att klämma in flera topptursdagar på en 6-dagars tur. Alternativet skulle iofs kunna vara att starta i Ljungdalen, men dit är det klart krångligare att ta sig från Östersund.

Så den första frågan är hur viktigt är det med topptursdagarna? Är ni beredda att nöja er med t.ex en topptursdag, så ni får 5 vandringsdagar är antalet alternativ betydligt fler. Min personliga favorit i det fallet hade varit att ta bussen från Undersåker ner till Vålådalen (bäst att i så fall starta turen på en lördag eller söndag http://www.lanstrafiken-z.se/fckimages/200-6_562.pdf) och sen gå Vålådalen - Stensdalen - Gåsen - Sylarna - Blåhammaren. Fina toppar att bestiga är t.ex Lilla Stensdalsfjället, Gåsen (mer en kvällstur) och givetvis Sylarna.

Och för att svara på din fråga, det går fint att ta sig upp på Lillsylen utan att det blir speciellt svindelframkallande.

/ Stefan
 
Tack för era svar!

Det viktiga är abosluta inte att hinna med tre toppdagsturer utan mer att iallafall få komma upp på 1-2 toppar och få njuta av vidderna därifrån.

Tycker att turen Vålådalen - Stensdalen - Gåsen - Sylarna - Blåhammaren låter spännande -- lite följdfrågor:


1) Är det mindre folk på denna led än exempelvis Jämtlandstriangeln?

2) Vad är det för terräng -- hur stor myggrisk är det om det blir ett dåligt myggår i år?

3) Hur tar man sig från Blåhammaren enklast tillbaka till civilisationen igen?

4) För att hinna med topparna Lilla Stensdalsfjället och Sylarna måste extra dagar reserveras till dessa eller hinns de under delsträcken de olika dagarna?


Mvh
 
Beror på hur snabb man är :)

Hej igen.

Jo i princip alla leder i Sverige (Nikkaloukta - Keb undantaget) är mindre besökta än Jämtlandstriangeln. Så sträckorna Vålådalen - Stensdalen - Gåsen - Sylarna är alla betydligt mindre frekventerade är triangeln.

Den största risken för mycket mygg är första dagen till Stensdalen då man går ungefär halva sträckan nere i skogen. Sen är det mest kalfjäll som gäller.

Från Blåhammaren kan man antingen gå till Rundhögen (9 km) eller Storulvån (12 km). Har inte koll på hur/om/när det går bussar till någon av dessa platser, men Storulvån är mycket populärare, så oddsen är väl bästt där kan jag tänka.

Sist men inte minst. Om man hinner med att ta en topp eller inte beror ju på hur snabbt man går. Jag har själv gått till Sylarna + gjort en eftemiddagstur upp på Lillsylen utan att det kändes allt för ansträngande. Men om det är rimligt att hinna med för er kan ni ju bara svara på. Sen så är ju som ni säkert vet vädret en stor osäkerhetsfaktor. Utan att kunna någon exakt statistik vill jag nog påstå att det minst 50% av dagarna är moln på topparna. Så det är ofta slugt att gå upp på närmaste trevliga topp då tillfälle bjuds och inte specifikt sikta in sig på någon/några utvalda toppar.

Ha en fin tur där uppe!!

/ Stefan
 
Återigen - tack för svaren!


Finns det något ställe man kan läsa mer om de olika delsträckorna? Funderar främst på hur långa de är samt vilken sorts terräng det är för att beräkna hur långt man hinner per dag?


Finns det några delsträckor där det är svårare att hitta tältplats om man ponerar att man inte vill tälta precis intill en fjällstation?
 
Hej
Det är ganska få platser i Jämtalndsfjällen där det är svårt med tältplatser. Med få undantag är "överallt" under 1100 möh ok, högre kan man räkna med mer sten och knöligare terräng.

Hitta ett bra ställe med vatten och fin utsikt och lyckan är gjord....

/Peter
 
Fortsatt tack för tipse!


Vad tror ni om att inte boka hemresa i förväg för att kunna vara lite flexibel? Är det stor risk? Någon som har en känsla för hur mycket priserna flukturerar mellan att boka nu och att köpa på plats? Hur vanligt är det med fullbokade tåg till söderöver?
 
Borde inte vara några problem på vardagar!

Hejsan,

Roade mig med att gå in på SJ´s hemsida och kolla sista-minuten biljett från Falun (där jag bor) upp till Enafors där man kliver av/på om man ska till Storulvån. Nästa tåg går om en timme, kostar 814 kr...dvs ingen uppblåst pris.

Självfallet innebär inte detta att det alltid finns plats, men det ligger bra i linje med vad jag förväntade mig på en vardag. De stora resdagarna är ju under helgen, framför allt till fjällen som ligger långt bort för de flesta.

Så om ni ser till att turen avslutas i spannet Måndag - Torsdag borde det vara lugnt att köpta biljett då ni kommer fram. Dessutom: Det finns internet både på Sylarna och på Blåhammaren, så har ni bara med er en smartphone går det ju att köpa biljetten 1-2 dagar i förväg, vilket givetvis förbättrar planeringsmöjligheterna.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Elin75 Hur ser era matlistor ut? Fjällvandring 28
HerrH Hur packar ni era ryggsäckar? Fjällvandring 27
valtteri Era favoritställen i Jotunheimen Fjällvandring 0
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
gegga moya kebnekaise i vinter, när är dom bästa förhållandena? Fjällvandring 6
Emadam Tips bästa regnstället Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
ilisen Bästa färdvägen Sarek? Fjällvandring 4
hubbex Bästa tiden på året för vandring Fjällvandring 4
tassemark Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse? Fjällvandring 9
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
orren86 Bästa topptursområdena i Norge? Fjällvandring 11
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
jonasj Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)? Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Bästa massiven/områdena Fjällvandring 9
magkar80 Bästa turen kring Storulvån! Fjällvandring 11
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
haiwa Bästa Helags! Fjällvandring 2
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Boludo Bästa vandringsstaven? Fjällvandring 3
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
orren86 Bästa fottejpen? Fjällvandring 19
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.