Er äldsta friluftsgrej?

Vilken är den äldsta utrustningsdetalj ni fortfarande använder?

Mitt Trangia är från 60-talet (tagit över från föräldrarna) och så har jag en Moncler dunjacka (min fars gamla) även den från från 60 talet (midjekort, påminner faktiskt lite om KM Bore fast med tryckknappar istället för dragkedja.)

Uffe
 
Tror

att den äldsta är en ejderdunsovsäck från 1920-talet som jag använt sporadiskt vid vintertältning. Den köptes av min farfar.

Thure
 
Jag tror att det är min pipa, den följer enbart med på tur. Jag ärvde den efter min farfar, som i sin tur hade fått den efter sin far. Men det kanske inte räknas som friluftspryl..:)

//Jocke
 
Även jag har ett Trangia 25, troligen från slutet på 50-talet, som farsan använt.
Har bytt brännaren från ett nytt kök och köpt en duossalkastrull och en multidisc, gillar verkligen att nya prylar från samma tillverkare passar ihop med en ca 50 år gammal produkt.

/Ulf
 
Näst äldst

är den M-22 som jag och brorsan hade tillsammans. Vill minnas att den var byggd 1934.

Den har lämnat familjen för ca 30 år sedan så den kanske inte räknas.

Men brorsan har kvar en Gedda MacFie canadensare som jag har för mig köptes ny 1947 till min far och farbror. Omdukad för ett par år sedan och i fint skick.

Thure
 
Hej!

Jag har ett par arméns vadmalsbyxor M/39 som jag använder mycket vintertid. Suveränt varma och sköna så länge det är kallsnö. Blir det varmt och blötsnö är dom inte alls lika bra.....

VH/Anders
 
Trangia 27 från 70-talet, Fjällräven Raven Gyro och Karrimat liggunderlag från ungefär samma tid.
Har ett grönt fyrkantigt spritkök som ä rärvt oxå, tror det ä rett Primus. och så lit annat krafs.
man är ju inte så gammal själv.
 
Jag har flera dymlingsborrar som används vid vindskyddsbygge, eldstadsbänkar etc. i skogen,
de är från 1700-1800-talet, och de är med fortfarande i skogen vid byggen av diverse slag.
Men det där blir ju lite fel med att inneha "antika" föremål som man numera använder under friluftslivets paroll.

Men annars så är nog min eget köpta finska kniv som jag köpte i Wasa 1970, den äldsta
friluftsutrustningsdetalj jag har.

Jag minns att den här sortens kniv med hästhuvud på skaftet mm.,kallades för något i Finland, men inte vad det namnet var,
är det någon som vet ?
 

Bilagor

  • PICT0061.jpg
    PICT0061.jpg
    18.1 KB · Visningar: 2,981
Spritkök

Trangia 27 från 70-talet, Fjällräven Raven Gyro och Karrimat liggunderlag från ungefär samma tid.
Har ett grönt fyrkantigt spritkök som ä rärvt oxå, tror det ä rett Primus. och så lit annat krafs.
man är ju inte så gammal själv.

Om spritköket är ett sådant här, så är det Sepil från AB Metallsmidesfabriken Anderstorp
sepil.jpg


Är det ett sådant här, så jag fortfarande okunnig om vem som tillverkat det. Tips emottages tacksamt
okand.jpg


Per
 
Trangiakök

Mina Trangiakök, inköpta i början på 70-talet är nog de äldsta friluftsprylarna som jag fortfarande använder helt eller delvis.
Min äldsta sovsäck, en Ajungilak Igloo, syntetfylld, är också den från 70-talet. Håller mig fortfarande varm på senhöst och vinter. Det är kvalité det!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.