Ensamvandring i slutet av augusti

Hej

Jag planerar att vandra Kungsleden mellan Vakkotavare och Singi för att fortsätta mot Nikkaluokta via Kebnekaise. Fjällvandringen skall ske i slutet av augusti och övernattning skall ske i fjällstugor. Jag ska vandra ensam. Antalet dagar har jag inte bestämt mig för än men jag ska försöka bestiga Kebnekaise (via Västra leden) samt gå en sväng upp till Tarfala. Och nu till mina frågor.
Vad bör jag tänka på eftersom jag går ensam i slutet av augusti (jag har viss vana av fjällvandringar sommartid)? Hur stabilt är vädret i jämförelse med juli?
Kom gärna med förslag på ytterligare dagsutflykter, gärna utmed Kungsleden med någon av stugorna som bas.

Mvh Henrik Davidsson, Mariestad

Fin tid

Slutet av augusti är en fin tid, med minst lika stabilt väder som i juli. Kyliga nätter kan det dock bli, och dagarna är förstås något kortare än i juli.

Den sträcka Du tänkt gå är fin och lättvandrad. Roddleden över Teusajaure är förstås en liten hake, när man är ensam. Finns det två båtar på södra stranden kan du skatta dig lycklig. Men ligger det bara en där, får du en kämpig stund, med tre roddsträckor utan avlösning.

I övrigt är sträckorna Du planerar rätt välfrekventerade även den tiden av sommaren, så det borde inte bli några problem.

Passa på att gå upp på Sangartjåkka (Sanjarcohkka) när du kommer till Kaitumjaurestugorna. Det är en upplevelse.

Mvh Bert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fler råd.

Har du gått sommarturer tidigare vet du redan att mössa, vantar, långkalsonger och varm tröja är bra att ha. Mer än så behövs inte som förstärkning i slutet av augusti.(Och en liten ficklampa kan vara bra vid t ex ryggsäcksrotande i stugorna...) När det gäller Teusajaure bör du kontrollera med STF vid vilka tider på dagen stugvärden för 50:- (i fjol) skjutsar folk över vattnet. Sedan blir det mer subjektivt, men det kan också ha sitt värde: jag tyckte att sträckan Vakkotavare-Kaitumjaure var mindre intressant. Kaitumjaure var fint och där verkar det spännande att göra utflykter i omgivningarna. Sträckan Kaitumjaure-Singi var fin, liksom Singi-Kebnekaise, som blir mer dramatisk. Själv gjorde jag en kort avstickare en bit upp på Skarttoaivi och njöt av utsikten och avskildheten, men alla berg längs din rutt är nog trevliga att ta sig upp på (helt eller delvis). Tarfaladalen är storartad och blir bekvämare för dig än för mig, då du kommer att göra uppstigningen i slutet av turen och alltså med lättare packning; en fullpackad ryggsäck och denna stigning, det var lite jobbigt (men absolut värt det ändå!). Slutetappen till Nikkaluokta är mindre spännande men helt OK om man inte gått den förut. Alternativvägen en bit upp på berget norr om sträckan kan du ju spara tills du gått den vanliga sträckan ett par gånger och vill se något nytt. Kanske känner du redan till att sträckan till Nikkaluokta har båtskjuts en bit (6 km?). En dagstur jag inte provat på men som verkar bra är från Singi upp i Singivagge (och tillbaka samma väg, ty östra ingången är erkänt svår). De stugor jag idag skulle vilja stanna en dag extra vid är Kaitumjaure och Tarfala. Och prova gärna att göra korta avstickare från leden, varsomhelst, eller att gå en bit vid sidan av leden: mindre stenigt och fult.

Lars

"Båtsträckan" bästa vandringdelen.

Det var visserligen rätt länge sedan jag gick där (88) men jag minns att den del av leden Keb-Nikka där man brukar "fuska" med båt var den bästa att gå. Inte så upptrampat.

Från Tarfalla kan man i stället gå över Tjeuralako. Inte alls svårt, brant i början bara. Om man sedan "bör" göra det som ensamvandrare är en annan sak.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips