Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack!

Den här hösten ska jag gå ensam i SAREK igen (om jag nu inte hittar någon som vill följa med), i slutet av augusti och början av september, c:a 1,5 vecka, planerar att ha mat med för 11 dar på fjället.

Idén är att gå in från Padjelanta. Helikopter från Kvikkjokk till Staloluokta (Ingen helikopterdiskusion tack :(, den är redan avklarad i andra trådar). Därifrån så rakt som möjligt till Alkavare Kapell vidare genom Alkavagge ner till Mikkastugan, över bron, vidare parallellt med Rapadalen, över Snavvavagge och ner i Rapadalen. Sedan följa den och ta mig upp på skrå till Skierfe väster ifrån. Vidare på eller parallellt med Kungsleden till Saltoluokta.

Planeringen startade i början av Juni. Jag kommer att vara ute i 10-11 dar så det kommer att bli gott om tid för avstickare och liknande.

Så nu vill jag gärna ha tips från er!!!!! på bra vägval och roliga avstickare, toppar att gå upp på, mm. Om någon annan tänker vara uppe i dom delarna av Sarek vid den tiden hör gärna av er, det är alltid roligt att träffa sådana som man mailat med innan vandringen. :)
I dom östra delarna (Mikka, Rapadalen, Kungsleden) har jag varit en del men västra delen från Staloluokta och genom Alkavagge är nytt för mig, liksom nedre delen av Rapadalen och upp till Skierfe.

Följ planeringen på min hemsida http://fjallen.get.to/ under rubriken Sarek 03.

;) Tack på förhand ///Claes :)
 
Jag antar att du inte vill ha någon diskussion om lämpligheten av att vandra ensam heller :)

Svarta spetsen är ju en höjdare. Lätt att ta sig upp på från rätt sida.

Mitt andra tips är att om de som tittar på din hemsida använder http://w1.855.telia.com/~u85511943/ i stället så slipper de risken att ladda ner oönskad programvara.

Per
 
Bron över Mielätno vid Alkajaure, är den riven?

Jag har fått starka indikationer på att bron över Mielätno vid Alkajaure är borta! :(
Om den är det skulle jag gärna vilja få det bekräftat och i så fall även vara tacksam för tips om lämpligt vadställe.
Jag hade planerat att gå från Staloluokta till kapellet och vidare in i Sarek, så om det inte finns något bra alternativ till bron så blir jag tvungen att planera om. Har någon tips om alternativa vägar från Stalo till mikkastugan?

Tack på förhand för ev. information!!! :)
///Claes
 
Jag passerade där 2000 i augusti och då fanns där båtar. Men det var så grunt att det var svårt att ro! Hade säkert gått att vad i sjön!

/Börje
 
Ett tips är skaffa en färsk fjällkarta! (Det lät spydigt, men det var inte meningen.) Bron över Miellätno har varit obrukbar i flera år. Den hänger på trekvart har jag hört. (Dvs läst. På Outside-mailinglistan kunde man redan 1997 läsa att
En bro som *inte* är användbar är den över Miellätno vid Alkajaure. Den
är av på mitten och hänger på ena räcket.
)

Hursomhelst, allas vårt orakel Grundsten beskriver utförligt hur man kan vada där, så det är nog inget jätteproblem.
 
Re: Bron över Mielätno vid Alkajaure, är den riven?

cnygardh; sa:
Jag har fått starka indikationer på att bron över Mielätno vid Alkajaure är borta! :(

Stämmer bra, den är ett minne blott. Åtminstonde var den det ifjol när jag passerade där.
Det fina i kråksången är att istället för bro finns det båtar som man ror över med. Tror att det är kyrkan som äger båtarna.
/Magnus
 
Re: Mielätno

roger_uusitalo; sa:
Var längs mielätno finns dessa båtar och är när på året är de utplacerade för användning?

I västra sidan av Alkajaur, där Mielätno rinner ut. Vet inte riktigt under vilken period dom finns där men jag har nyttjat dom i juli/augusti.
 
Jag passerade Alkavare/Miellätno för någon vecka sedan, och som tidigare nämnts var det så grunt att det var svårt att ro - jag var ensam i båten, men fastnade trots det i lerbottnen på vissa ställen. Att döma av spåren var jag inte den första.

Hur som helst; när jag surfade runt lite nu efter min vandring ledde mig Google till ett protokoll från ett möte med Länsstyrelsen i Norrbottens län från slutet av april, och där finns följande att läsa:

§61 Ansökan om bygdemedel från Jåhkågasska Tjiellde för grundförbättring av bron över Miellädno. Bron är belägen vid Alkavare inom Sareks nationalpark. Bron är i mycket dåligt skick och utgör för närvarande en säkerhetsrisk både för renskötselutövare och vandrare som vistas i området. Den totala investeringskostnaden beräknas uppgå till 47 176 kronor.

Tillstyrkes i yttrande till Jordbruksverket ur bygdemedel för rennäringens främjande med högst 35 382 kronor eller högst 75% av den totala investeringskostnaden. Medel utbetalas mot rekvisition för styrkta kostnader och efter städning av området.

Vem vet - vi kanske får se en ny bro där så småningom...

Patrik
 
Kul! 47 kkr för att reparera en förvriden bro låter mycket billigare än de 500 kkr som nämndes i en annan tråd här för att byta den nästan felfria bron i Kukkesvagge...

Vi vadade över Miellätno i förra veckan förresten, cirka 10 meter nedströms "forsnacken" vid utflödet från Alkajaure. Lite drygt knädjupt, men ingen särskild fart på vattnet och snälla stenar på bottnen. De två vi mötte i Stalo som hade rott hade också tyckt att det var lite väl grunt för att ro.
 
cnygardh; sa:
Den här hösten ska jag gå ensam i SAREK igen (om jag nu inte hittar någon som vill följa med), i slutet av augusti och början av september, c:a 1,5 vecka, planerar att ha mat med för 11 dar på fjället.

Idén är att gå in från Padjelanta. Helikopter från Kvikkjokk till Staloluokta (Ingen helikopterdiskusion tack :(, den är redan avklarad i andra trådar). Därifrån så rakt som möjligt till Alkavare Kapell vidare genom Alkavagge ner till Mikkastugan, över bron, vidare parallellt med Rapadalen, över Snavvavagge och ner i Rapadalen. Sedan följa den och ta mig upp på skrå till Skierfe väster ifrån. Vidare på eller parallellt med Kungsleden till Saltoluokta.

Planeringen startade i början av Juni. Jag kommer att vara ute i 10-11 dar så det kommer att bli gott om tid för avstickare och liknande.

Så nu vill jag gärna ha tips från er!!!!! på bra vägval och roliga avstickare, toppar att gå upp på, mm. Om någon annan tänker vara uppe i dom delarna av Sarek vid den tiden hör gärna av er, det är alltid roligt att träffa sådana som man mailat med innan vandringen. :)
I dom östra delarna (Mikka, Rapadalen, Kungsleden) har jag varit en del men västra delen från Staloluokta och genom Alkavagge är nytt för mig, liksom nedre delen av Rapadalen och upp till Skierfe.

Följ planeringen på min hemsida http://fjallen.get.to/ under rubriken Sarek 03.

;) Tack på förhand ///Claes :)
Förra sommaren startade vi i Aktse och gick norr om Skierfe, parallellt med Rapadalen. Skrev lite om det här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20507
 
Tack!

Hej!
Är just hemkommen från min vandring! 10 dar på fjället och 2 på Salto. Ville bara passa på att tacka dom som bistått mig med tips innan vandringen :)

Ett litet tips kan jag själv bistå med ifall någon ska ta en sen vandring i Rapadalen. Nästan enda från Skårki ner till den första av Vassja-jåkkarna går en fin stig alldeles ute vid älvkanten. Inga skymmande björkar alltså, PERFEKT!!!

Än en gång tack!!
///Claes :)
http://w1.855.telia.com/~u85511943/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.