Ett lätt tält är aldrig fel om man skall klara 3 för 3. Ett lätt tält som är 1-2 personers är Terra Nova Laser. De har mindre och lättare tält också, men detta är ett verkligt lätt dubbeltält.
Jörgen
Jörgen
Slår gärna ett slag för Terra Nova Laser Competition. Byt några av tältspiken mot t.ex. hillebergs variant eller något annat (göra själv kanske). Jag bytte några från mitt Nallo2 och då kom jag upp i ganska prick 1000 gram.
Köp inte i butik i Sverige. Priset om du beställer från England blir någonstans mellan 2200-2700:- verkar det som. Alltså 1800-1300:- billigare än här i svedala. Det är för stor prisskillnad för att jag ska visa min välvilja mot svenska butiker.
För ensambruk skulle jag inte överväga Akto som ett alternativ. Det är större, men dyrare och tyngre. Ensam klarar jag mig med Laser även om det kan bli trångt med min 90 liters ryggsäck i absiden. Har den oftast utanför tältet.
Mvh
Peter P.
Här spretar det rejält från 2-manstält till ul-tält. Då slänger jag väl in ett förslag också. Bergans compact 2 är mycket tält för pengarna, enda nackdelen jag kan komma på är takhöjden som är lite väl låg. Inget för lättviktarna men jag brukar använda mitt som solotält.
Pär
Terra Nova Laser och Laser competition är kanske också modeller som jag inte ska förkasta bra p.g.a. de tältpinnar som följer med. Många verkar uppenbarligen nöjda med Terra Nova tälten.
Ja du dave1, det är det som är det svåra, att veta vad jag vill alltså![]()
Helst vill jag ha allt på en gång, vilket självklart inte går. Det är väldigt lockande med ett lätt tält samtidigt som det känns vettigt med ett lite större så att man får in en till person vid andra tillfällen. Men det är svårt att kombinera de två grejerna. Men jag ska helt klart fundera på vad jag prioriterar mest!
... Annars så fokuseras det ofta på Hilleberg i detta forum och visst gör de riktigt bra tält, kanske de bästa på marknaden i vissa avseenden, men skillnaderna är inte stora mot t ex Terra Nova och i andra avseenden, t ex vikt har TN mer intressanta modeller som t ex laser-serien.
Jag tror att det är en bättre väg att gå än att försöka få in alla egenskaper i ett tält. Om du mest kommer gå solo så känns det overkill att bära runt ett Nallo och risken är att du efter ett tag ändå kommer söka en lättare lösning. Tält är i dag såpass bra att jag inte tycker det spelar så stor roll vad det står på det; det är viktigare att hitta modell/modeller som passar.