Ensamvandrare i behov av tält

Slår gärna ett slag för Terra Nova Laser Competition. Byt några av tältspiken mot t.ex. hillebergs variant eller något annat (göra själv kanske). Jag bytte några från mitt Nallo2 och då kom jag upp i ganska prick 1000 gram.

Köp inte i butik i Sverige. Priset om du beställer från England blir någonstans mellan 2200-2700:- verkar det som. Alltså 1800-1300:- billigare än här i svedala. Det är för stor prisskillnad för att jag ska visa min välvilja mot svenska butiker.

För ensambruk skulle jag inte överväga Akto som ett alternativ. Det är större, men dyrare och tyngre. Ensam klarar jag mig med Laser även om det kan bli trångt med min 90 liters ryggsäck i absiden. Har den oftast utanför tältet.

Mvh
Peter P.
 
GoLite Shangri-La 2 tycker jag är intressant, jag har ingen egen erfarenhet men är själv väldigt nyfiken på detta.
Själva yttertältet väger 830 och kostar Ca 1700:-
Innertältet väger 960 och kostar runt 1200:-
Alternativt om man är mer av en asket kanske man bara köper golvet som kostar strax under 500 spänn och väger 570gram....eller så nöjer man sig med bara yttertältet, valfriheten är det fina i kråksången.
Det kostar motsvarande 2900kr om man jämför med ett vanligt dubbelväggigt tält och väger 1790gram dock utan tältstänger vilket kräver stavar eller någon annan lösning.
http://www.golite.com/Product/ProdDetail.aspx?p=370002110

PS
Shangri-La 3 som är en kåta är också lite intressant.
 
Jag skulle också rekommendera Terra Nova laser competition. Jag är inne på tredje säsongen med mitt och har uppskattningsvis sovit ca 5 veckor i det, mestadels under septembermånader och har fått testa det i mycket hårt fjällväder med orkanbyar vilket det stod pall för.

Jag tycker som Pal2 att Akto är lite för tungt för ensambruk och det ger inte så mycket mer plats heller. Då skulle jag hellre välja t ex ett Terra Nova voyager superlight, som är ett semikupoltält för två personer som väger 1,53 kg.

Vaudes "laser competition-klon" ser också intressant ut och kan vara värd att titta på.
 
Här spretar det rejält från 2-manstält till ul-tält. Då slänger jag väl in ett förslag också. Bergans compact 2 är mycket tält för pengarna, enda nackdelen jag kan komma på är takhöjden som är lite väl låg. Inget för lättviktarna men jag brukar använda mitt som solotält.
Pär
 
Terra Nova Laser Competition

Slår gärna ett slag för Terra Nova Laser Competition. Byt några av tältspiken mot t.ex. hillebergs variant eller något annat (göra själv kanske). Jag bytte några från mitt Nallo2 och då kom jag upp i ganska prick 1000 gram.

Köp inte i butik i Sverige. Priset om du beställer från England blir någonstans mellan 2200-2700:- verkar det som. Alltså 1800-1300:- billigare än här i svedala. Det är för stor prisskillnad för att jag ska visa min välvilja mot svenska butiker.

För ensambruk skulle jag inte överväga Akto som ett alternativ. Det är större, men dyrare och tyngre. Ensam klarar jag mig med Laser även om det kan bli trångt med min 90 liters ryggsäck i absiden. Har den oftast utanför tältet.

Mvh
Peter P.

Terra Nova Laser Competition tycker jag

Jag köpte mitt från Penrithsurvival Jag betalad ca 2800 sek men detta var när pundet var dyrt. Ang. tältpinnarna så fungerar de medföljande bra sånär som på att toppen och spetsen lossnar på några (de fungerade ändå men lite svårare att sticka ned i backen. Men då kontaktade jag bara TN när jag kom hem så skickade de nya no Charge. du kan se fler bilder av mitt tält på Min blog
 
Jag har kollat in WBT2 tältet och det verkar intressant. Tyvärr är det lite svårt att hitta allt för många recensioner på det. Men jag kan inte säga annat än att det har ett trevligt pris!

Nallo verkar uppskattat av många så jag kanske inte ska stryka det som ett alternativ trots allt. Det är ju trevligt med ett 2-manstält vid andra tillfället då jag faktiskt vill ha med mig folk :)

Har jag förstått det rätt att Tarptent Scarp 1 som MAW tipsade om måste beställas från USA? Det finns inte i Sverige eller?

Någon annan som testat alternativet som SUPERENDURO tipsar om?

Terra Nova Laser och Laser competition är kanske också modeller som jag inte ska förkasta bra p.g.a. de tältpinnar som följer med. Många verkar uppenbarligen nöjda med Terra Nova tälten.

Som jag sagt förr så är jag tacksam för alla tips jag får. Tack så mycket!
 
Här spretar det rejält från 2-manstält till ul-tält. Då slänger jag väl in ett förslag också. Bergans compact 2 är mycket tält för pengarna, enda nackdelen jag kan komma på är takhöjden som är lite väl låg. Inget för lättviktarna men jag brukar använda mitt som solotält.
Pär

Jag hade funderingarna på Bergans Compakt, men när jag såg hur litet det var i verkligheten (MestUte mässan i Sundbyholm förra året) då fick mitt Vaude leva ett år till...

Mitt Vaude kommer nog att finnas med några år till, men jag tittar efter ett litet, lätt, en personerstält för kortare turer,
 
Terra Nova Laser och Laser competition är kanske också modeller som jag inte ska förkasta bra p.g.a. de tältpinnar som följer med. Många verkar uppenbarligen nöjda med Terra Nova tälten.

Kan kommentera det med tältpinnarna. Tältet är ett av de lättaste dubbelväggstälten på marknaden och kommer med antingen superlätta pinnar i titan (2g) eller tillika lätta pinnar i kolfiber med en liten gul plasttopp på. Till mitt följde det med titanpinnar och de funkar bra när det är fast mark men om det är riktigt hårt eller om det är löst så vill jag ha lite kraftigare pinnar som jag kan banka ner i marken. Det finns ingen anledning att förkasta tältet pga av dem. De som följer med till Hilleberg är inte heller de allra bästa men det är ju en sån liten detalj; bara välja det man vill ha.

Men fundera noga på vad du ska ha tältet till och vad du prioriterar. Utrymme, vikt etc? Det finns få riktigt dåliga tält så egentligen handlar det mest om att hitta ett som motsvarar ens behov och om du funderar mellan så vitt skilda tält som ett tvåmans 2,2 kg tält som Nallo och ett enmans TN laser comp på 1 kg, så känns det som att du inte riktigt vet vad du behöver.

Mitt Laser comp valde jag t ex för att jag ville ha ett lätt enmans dubbelväggstält för barmarksbruk under vår till höst och på ca 1000 g så har det få konkurrenter. Det är inte det rymligaste tält man kan ha men det fungerar klanderfritt, är lätt att sätta upp och ger det utrymme jag behöver. Det är dessutom väldigt vindstabilt.

Men om du vill ha mycket utrymme så är det inte det bästa valet och då kanske Nallot är något för dig men då är det 1200 g tyngre och dubbelt så dyrt och då kanske TN Laser på 1,24 kg är ett alternativ.

Men vi kan räkna upp hur många specifika modeller som helst för dig; det viktiga är dock att du själv funderar på vad du vill ha och vad du behöver och försöker begränsa urvalet en del. Gör en lista på vilka egenskaper du eftersöker och gradera dem. Vikt 5, Pris 1 t ex om du prioriterar vikt, men pris är ointressant.
 
Ja du dave1, det är det som är det svåra, att veta vad jag vill alltså :)

Helst vill jag ha allt på en gång, vilket självklart inte går. Det är väldigt lockande med ett lätt tält samtidigt som det känns vettigt med ett lite större så att man får in en till person vid andra tillfällen. Men det är svårt att kombinera de två grejerna. Men jag ska helt klart fundera på vad jag prioriterar mest!
 
Ja du dave1, det är det som är det svåra, att veta vad jag vill alltså :)

Helst vill jag ha allt på en gång, vilket självklart inte går. Det är väldigt lockande med ett lätt tält samtidigt som det känns vettigt med ett lite större så att man får in en till person vid andra tillfällen. Men det är svårt att kombinera de två grejerna. Men jag ska helt klart fundera på vad jag prioriterar mest!

Det är därför man har flera tält. :) Som du säger så går det inte att få in alla egenskaper i ett och samma tält. Jag har ett TN laser comp för soloturer eller då man går med nån som också har enmanstält, ett Nallo 3GT som jag delar med en kompis när vi vill ha mer plats och ett Marmot geodesiskt kupoltält för vinterbruk.

Väljer du ett TN laser comp för soloturerna så har du ju drygt tretusen över gentemot ett Nallo, som går på 6000 spänn.

Ett TN laser comp (ca 2900 kr) OCH ett Bergans compact 2 (1979 kr) får du billigare än ett Nallo och då har du ett av marknadens bästa och lättaste solotält plus ett bra tvåmanstält när du behöver det. Bergans Compact 2 är lite tyngre än Nallo men på två personer blir det ca 1,35 kg/pers vilket är helt okej.

Vill du ha ett lite lättare, men ändå hyfsat billigt 2-manstält är Northstars eget märke Arctic Alpine ett fint val. 2,2 kg för 2595 kr. http://www.northstar.se/ (kolla under lättviktstält) och tillsammans med ett TN laser comp eller Vaude power lizard ul, så har du riktigt bra tält som tillhör de lättaste på marknaden i sina segment. Och både Vaude och ffa Terra Nova är högt respekterade tälttillverkare. Annars så fokuseras det ofta på Hilleberg i detta forum och visst gör de riktigt bra tält, kanske de bästa på marknaden i vissa avseenden, men skillnaderna är inte stora mot t ex Terra Nova och i andra avseenden, t ex vikt har TN mer intressanta modeller som t ex laser-serien.

Jag tror att det är en bättre väg att gå än att försöka få in alla egenskaper i ett tält. Om du mest kommer gå solo så känns det overkill att bära runt ett Nallo och risken är att du efter ett tag ändå kommer söka en lättare lösning. Tält är i dag såpass bra att jag inte tycker det spelar så stor roll vad det står på det; det är viktigare att hitta modell/modeller som passar.
 
... Annars så fokuseras det ofta på Hilleberg i detta forum och visst gör de riktigt bra tält, kanske de bästa på marknaden i vissa avseenden, men skillnaderna är inte stora mot t ex Terra Nova och i andra avseenden, t ex vikt har TN mer intressanta modeller som t ex laser-serien.

Jag tror att det är en bättre väg att gå än att försöka få in alla egenskaper i ett tält. Om du mest kommer gå solo så känns det overkill att bära runt ett Nallo och risken är att du efter ett tag ändå kommer söka en lättare lösning. Tält är i dag såpass bra att jag inte tycker det spelar så stor roll vad det står på det; det är viktigare att hitta modell/modeller som passar.

Jeg er definitivt ikke enig i at "det ikke spelar så stor roll hva det står på det ", men helt enig i at man må "hitta modell som passar". Det er stor forskjell på kvaliteten på teltduken. Jeg slet ut tre telt i ungdommen. I 10 år brukte jeg et Nallo2 telt, før et pluggfeste røk i en vinterstorm. Kvaliteten og utformingen på Nallo 2 er fantastisk.

Nå har jeg i tillegg et Hilleberg Saivo (4,7kg) og et Bibler Hilite telt (1,7kg). Jeg kjøpte også et mellomdyrt Nanok Arcxic Duo telt (3,1kg). Duken gikk i stykker i løpet av fire turer. Teltet ble reparert. På en vintertur røk pluggfestet.

Du kan regne med at duken på Terra Nova Laser ikke er noe bedre enn Nanok-teltet. Nallo har en duk som holder (som de tyngre Terra Nova teltene). Innvendig plass er også viktig. Jeg synes telt som Laser Competition har for liten plass (derfor valgte jeg Hilite-teltet som mitt lettvektstelt). På soloturer tilbringer man ofte mange timer i teltet. Kjøper man et lettvektstelt må man være mye mer forsiktig ved oppsett/valg av teltplass og forvente en mye kortere levetid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ddala Tält för ensamvandrare? Bo och sova 78
Koga Signature Är i behov av en ny sovsäck, snabbt ! Bo och sova 13
Pwe Laser Competition behov av extragolv? Bo och sova 1
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
Behov av tips!! Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.