Enmanstält, lätt och funktionellt !!

Hejsan!
Har ett Halti multisport tält som är löjligt lätt och smidigt att ha med sej.
Perfekt om man som jag prioriterar vikt.
Väger bara ca 1.4kg, kan göras lättare. Måtten ihoprullad är bara 15x50 cm. Titta in på halti hemsidan, tältet heter multisport 1400. Ett finskt märke med mycket hög finisch. Är nöjd.

Re: Akto

Boludo; sa:
Jag hade ett Akto av första generationen, och när HB sänkte vikten på tälten bytte jag till ett Nallo 2. Det var jag inte alls nöjd med, så jag bytte tillbaka till ett Akto, generation två.
Om man står ut med att det är lågt i tak så är det ett fantastiskt litet tält. Mycket gott om plats i innertältet, både på bredden och på längden.
Absiden är lång och smal. Allt får plats, förutom att ett hörn på min ryggsäcksram sticker ut lite.
Ventilationen är mycket bra, med tygluckor i ändarna och en strutventil högst upp vid ingången.

Litet, måhända, men "fantastiskt litet"?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mitt Akto har följt mig i snart 6 år, c:a 110 nätter,
i Norge, Alperna och Pyreneerna,
och får därmed anses betalt.
Det har inte satts på SÅ svåra prov; värst var förra året
i Trollheimen, när jag ställde upp tältet så att det kom att få sidvind under
ett 15 timmar långt oväder med stark blåst.
Det klarade sig fint, men jag var ett vrak på morgonen.

Det är den gamla varianten, 1.7 kg. Jag funderar på att
köpa nytt, svårt beslut för en fattig pensionär,
men det ska OVILLKORLIGEN vara lättare.

ktm_adventure; sa:
Hejsan!
Har ett Halti multisport tält som är löjligt lätt och smidigt att ha med sej.
Perfekt om man som jag prioriterar vikt.
Väger bara ca 1.4kg, kan göras lättare. Måtten ihoprullad är bara 15x50 cm. Titta in på halti hemsidan, tältet heter multisport 1400. Ett finskt märke med mycket hög finisch. Är nöjd.

Har du möjligtvis en direktlänk, för jag hittar det inte.

akto

Har ett Akto. Är rätt liten, har gott om plats för packingen inne och jag har helt komfortabel sitthöjd om jag vill laga maten i absiden om det är snålt väder. Stått pall för storm och regn. I just love it!

Om låg vikt och rymd

På mina soloture blir det oftast bara yttertältet till mitt Nallo2. Gott om plats och rymt. Akto är fortfarande både, lätt och funkis, men lyxen med rymd och plats måste upplevas. Nästa blir lättare!

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips