Enmansboende under vinterhalvåret?

Rör det sig om skogsterräng?

Då skulle jag satsa på presenning, granris, liggunderlag samt ett sovsäcksöverdrag (gnistskydd). Då slipper du allt vad kondens heter samt har ett mer naturnära boende. Billigt dessutom.

Köp ingen RUSTA-presenning dock, sikta på en "riktig" tarp.
Finns att köpa tex här: http://www.huskygard.se/olshop/show-product.html?path=ALL&prod_id=2002

Alternativet är naturligtvis hängmatta men då krävs det lite mer insats i form av pengar framförallt för att isolera underifrån.
Hängmatta utan myggnät:
http://ukhammocks.co.uk/shop/article_2/Woodsman-Lite-Hammock.html?shop_param=cid=2&aid=2&
Underquilt för vinterbruk:
http://ukhammocks.co.uk/shop/article_9/UKhammocks-Down-UQ-(Winter-Fill).html?shop_param=cid=4&aid=9&
 
Ja så länge man håller sig i skogsterräng är ju det där en alldeles fantastisk lösning, alternativt en tarp, det hade jag inte ens tänkt på :)
Risken är dock att det blir en del fjällövernattnignar också så en bivacklösning som komplement vill jag allt ha :D
 
Kolla på Lars Monsen på NRKs hemisida. Där ska programmet "Nordkalotten 365" finnas. I ett av avsnitten bor han i skogen kring Jokkmokk. Tror han var ute runt 30 dagar kring jultid. Där sover han under tarp i bivacksäck. Tror han nämner att han tog ca 3 timmar på sig för varje nytt nattläger med ved och skottning osv.

Nu ser jag att du skriver om fjäll. Han byter senare till ett tunneltält för bättre väderskydd och säkerhetsmarginal när han sticker upp på fjället.

Här är länken: http://www.nrk.no/nordkalotten365/

Bör vara program 3: http://www.nrk.no/nordkalotten365/?show=video&tur=0&sub=317085
 
På kalfjället i bivacksäck. Då får du kanske välja en lägerplats med omsorg. Skulle inte tycka det kändes bra. En del polarfarare sov i sina pulkor. Om du inte är allt för lång/ stor kanske det vore en lösning? Om du är stor får du ha en stor pulka och de kostar mer än 3000.
 
Kolla på Lars Monsen på NRKs hemisida. Där ska programmet "Nordkalotten 365" finnas. I ett av avsnitten bor han i skogen kring Jokkmokk. Tror han var ute runt 30 dagar kring jultid. Där sover han under tarp i bivacksäck. Tror han nämner att han tog ca 3 timmar på sig för varje nytt nattläger med ved och skottning osv.

Nu ser jag att du skriver om fjäll. Han byter senare till ett tunneltält för bättre väderskydd och säkerhetsmarginal när han sticker upp på fjället.

Här är länken: http://www.nrk.no/nordkalotten365/

Bör vara program 3: http://www.nrk.no/nordkalotten365/?show=video&tur=0&sub=317085

Ja, monsen är kul att se och jag gör samma bedömning för vinterfjäll, tält är grejen. Att ligga instormad i en bivacksäck är nog obra, kan ju pågå i flera dygn på vintern.

Hmm :), jag tror inte att monsen använde bivacksäck i inslaget..;)
Bivacksäck i minus 30 ger bara en massa is i sovsäcken...

//J
 
Kanske kommer ihåg fel men jag hade för mig att han verkade ha någon slags fodral ovanpå sovsäcken. Får kolla igen. Det är väl i alla fall hyfsad risk för mycket hål i sovsäcken om man sover väldigt nära elden.

Ja, monsen är kul att se och jag gör samma bedömning för vinterfjäll, tält är grejen. Att ligga instormad i en bivacksäck är nog obra, kan ju pågå i flera dygn på vintern.

Hmm :), jag tror inte att monsen använde bivacksäck i inslaget..;)
Bivacksäck i minus 30 ger bara en massa is i sovsäcken...

//J
 
Kanske kommer ihåg fel men jag hade för mig att han verkade ha någon slags fodral ovanpå sovsäcken. Får kolla igen. Det är väl i alla fall hyfsad risk för mycket hål i sovsäcken om man sover väldigt nära elden.

Ja, det håller jag med om. Bästa skyddet är ett överdrag i bomullsblandning, ett heltäckande i GT blir mkt dyrbart vid elden :).

...bomullsöverdrag är lite mer förlåtande mot kondens, gt däremot avrådes från i vinterkyla, nollpunkten hamnar på fel sida av överdraget ;)...

//J
 
Man får tacka för alla svar!

Jag tar nog mitt förnuft till gånga och köper mig något i stil med Hilleberg Akto fyrsäsongstält ifall ingen har några klara invändningar :)
 
Man får tacka för alla svar!

Jag tar nog mitt förnuft till gånga och köper mig något i stil med Hilleberg Akto fyrsäsongstält ifall ingen har några klara invändningar :)

Undertecknad har använt Akto som vintertält: ventilerna drevar igen om det snöar och blåser samtidigt (för lågt placerade för ett vintertält). En stång gör tältet känsligt för snötryck och det invändiga utrymmet gör att undertecknad slår i taket och väggarna med tjocka vinterkläder och tjockt vinterunderlag. Trångt går an på sommaren när man vistas mycket utanför tältet...

...Akto skulle jag beteckna som ett nödutrymme på vinterfjället men inte mer. Undertecknad har också använt Unna, betydligt bättre konstruktion, ventilationen placerad högt...utrymmet mellan inner och yttertältet rymde en 130 cm pulka och hakas ena hörnet bort går snösmältning galant i skydd av yttertältet...

//J
 
Jag bytte från Akto till WBT2 på grund av att jag ville ha mer svängrum och takhöjd, så jag slår ännu ett slag för Arctic Alpine Design, WBT 2. Då har jag plats för packning, hund och kan köra med Primusen när kylan kryper på. Att det väger mer vägs upp utav lyxigare komfort.

wbt2popup.jpg
 
Det är inte nämnt att man kan använda bivacksäck eller små tält som droppskydd i grottor och snöhålor. En bra kombination så länge man till exempel inte är i Ostnorge där det ofta fattas snö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
mo9jan Dunsoväck under 1kg Bo och sova 14
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.