Enmansboende under vinterhalvåret?

Letar efter ett enmansboende för vinterhalvåret.

Finns det någon bivacklösning värd namnet eller måste man satsa på ett tält?
 
Letar efter ett enmansboende för vinterhalvåret.

Finns det någon bivacklösning värd namnet eller måste man satsa på ett tält?

Ja det finns bra bivacklösningar som fungerar på vintern, men jag skulle nog säga att det är en förutsättning att du fått upp den innan snön kommer annars blir det jobbigt.

Nödbivacker är en annan sak om du ämnar röra på dig i ett större område men är som namnet indikerar inte särskilt bekväma eller varma utan mer designade för att hålla dig vid liv men inte så mycket mer.
 
Vintertid brukar det vara två huvudproblem. Fukt och kyla.
Vinterboende utan kamin och torr ved, som höggs förra året och har torkat under tak efter klyvningen blir en kall historia. Ett litet hus behöver ca 8 kubikmeter, ett vintertält vida mer.
Vad för vinterboende hade du tänkt dig och vad är dina vintererfarenheter samt vad får det kosta?
 
Initialt handlar det bara om enstaka övernattningar under helgturer ute i terrängen. Vad det lider siktar jag på en veckotur på skidor eller något i den stilen.

Jag inbillar mig att mina vintererfarenheter åtminstone vida överskuggar svenssons men jag är förstås ingen expert, då hade jag inte frågat här :D

Ett bivacktält väger inte mycket vilket förstås är positivt och priserna förefaller vara rätt låga. Men det är inte den mest bekväma lösningen.

Pristak, säg 3000 kr
 
Accepterar du eldfritt tält finns det många inom det intervallet.
Kamintält är lite dyrare här.
Surfa runt på vintertur, vintertältning och du kommer att få detaljerade förslag.
go tur
 
Bivacksäck är ett okej alternativ. I bra väder är det bara att slänga grejerna på marken och sova, i lite sämre väder på kalfjäll behöver man gräva nån sorts vindskydd/grop för att det ska bli bekvämt.

Om du kör med bivacksäck så var beredd på att matlagning kommer att ske utomhus även i dåligt väder. Inte alltid så kul, men det fungerar.

Om du inte har möjlighet att välja dina turer så att vädret alltid är fint skulle jag nog välja ett litet och lätt tält istället. Det blir såååå mycket trevligare när vädret inte inbjuder till vidare färd. Lättare att hålla ordning på dina grejer, lättare att hålla torrt, och lättare att torka sånt som blir blött.
 
Bivacsäck är ok om det är torrt ute. Blötsnö, tö och regn försvårar avsevärt att hålla sig torr och i lä.
Tält är att föredra. Eldtält är bättre.
 
Om bivacksäck används bör även fuktspärr i sovsäcken användas, det samlas mycket kondens i en dylik när det är kallt...

Ett litet trevligt tält med svängrum är bra på fjället, i skogen gör en press jobbet.

//J
 
Jag hade en Järven-säck med foder och en -3 säck i vintras när det var ca -20. Funkade prima. Däremot fuktade det en del i höstas när jag chansade med bara bivacksäck, undrade varför understället var blött på låren efter frukost :) Vad har man som fuktspärr?


Om bivacksäck används bör även fuktspärr i sovsäcken användas, det samlas mycket kondens i en dylik när det är kallt...

Ett litet trevligt tält med svängrum är bra på fjället, i skogen gör en press jobbet.

//J
 
Jag hade en Järven-säck med foder och en -3 säck i vintras när det var ca -20. Funkade prima. Däremot fuktade det en del i höstas när jag chansade med bara bivacksäck, undrade varför understället var blött på låren efter frukost :) Vad har man som fuktspärr?

En fuktspärrpåse är en sovpåse som är helt fukttät. Gör att kroppen ger ifrån sig mindre fukt och hindrar den fukt som avges från att hamna i sovsäckens foder. Finns dyra att köpa, kan tillverkas av två sopsäckar som tejpas ihop.

....Undertecknad använder fuktspärrpåse om det är ogörligt att hänga sovsäcken på björken och torka i solen :). Minus 20-30 och smällkallt vinterväder, då börjar den göra nytta. Påskturen med varm morgonsol behövs den inte...

//J
 
Jo det fattade jag men finns det inget roligare att sova i än sopsäckar? Det blir vintertältning i år igen men då med kåta och troligen kamin också. Måste nog testa mitt Soulo i snön nån gång också.

En fuktspärrpåse är en sovpåse som är helt fukttät. Gör att kroppen ger ifrån sig mindre fukt och hindrar den fukt som avges från att hamna i sovsäckens foder. Finns dyra att köpa, kan tillverkas av två sopsäckar som tejpas ihop.

....Undertecknad använder fuktspärrpåse om det är ogörligt att hänga sovsäcken på björken och torka i solen :). Minus 20-30 och smällkallt vinterväder, då börjar den göra nytta. Påskturen med varm morgonsol behövs den inte...

//J
 
Laga mat utomhus är inget större problem och jag kommer nog inte vara ute under någon längre period så det lutar nog åt en lätt bivacklösning.

Någon som har något tips om vad man skall skaffa som lämpar sig för ändamålet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
mo9jan Dunsoväck under 1kg Bo och sova 14
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.