Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell?

Jag när fortfarande min dröm att gå till Alkavare kapell, men tidsbrist gör att vi inte kan vara ute mer än 10 dagar i år heller, och jag vet inte om man hinner dit och tillbaka utan att åka helikopter, vilket inte är ett alternativ för oss. Hur gör vi? Vi är två medelvana och medeltränade kvinnor i väldigt olika åldrar, och går inte jättefort.

Jeg har gået fra Ritsem, Anonjälme, Gisuris, Låddejåhko ad Padjelantaleden.

Efter at have krydset broen fulgte vi Miellädno mod Alkavare Kapell, krydsede Miellädno på broen og var så fremme ved kapellet.

Strækningen er ca. 60 km.

Vandringen udenfor leden på sydsiden er sumpet myrland.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skulle tro det är typ 50-55km om ni går guophervagge-alkavagge. Routhesvagge är möjligen lite mindre kuperad men blir väl några km extra. Ett annat alternativ borde väl va att följa nationalpark gränsen, men där har jag själv inte gått och känner inte området

Jeg har gået fra Ritsem, Anonjälme, Gisuris, Låddejåhko ad Padjelantaleden.

Efter at have krydset broen fulgte vi Miellädno mod Alkavare Kapell, krydsede Miellädno på broen og var så fremme ved kapellet.

Strækningen er ca. 60 km.

Vandringen udenfor leden på sydsiden er sumpet myrland.

Är leden lättgången låter det ju helt rimligt att hinna på 5 dagar. Frågan är hur lång tid det sumpna myrlandet tar. Det ser ut att vara 10-11 km på kartan.

Skulle tro det är typ 50-55km om ni går guophervagge-alkavagge. Routhesvagge är möjligen lite mindre kuperad men blir väl några km extra. Ett annat alternativ borde väl va att följa nationalpark gränsen, men där har jag själv inte gått och känner inte området

Hur kommer man in i Goupervagge då? Västerifrån? På min karta finns det en omarkerad led / "lämplig färdväg" från Gisurisstugan till Sierggajåhkå, går det att passera den och fortsätta söderut mot Goupervagge? Den vägen som jag ser som naturligast till Goupervagge är via Routesvagge. Jag gick genom Routesvagge 2008 och då tog det 4 dagar till Tjågnårisjåhkå, men då tog vi det väldigt lugnt, men å andra sidan var det också väldigt bra väder och knappt något vatten i bäckarna, så vi kanske ska räkna med den tiden.

Senast ändrad:
Hur kommer man in i Goupervagge då? Västerifrån? På min karta finns det en omarkerad led / "lämplig färdväg" från Gisurisstugan till Sierggajåhkå, går det att passera den och fortsätta söderut mot Goupervagge? Den vägen som jag ser som naturligast till Goupervagge är via Routesvagge. Jag gick genom Routesvagge 2008 och då tog det 4 dagar till Tjågnårisjåhkå, men då tog vi det väldigt lugnt, men å andra sidan var det också väldigt bra väder och knappt något vatten i bäckarna, så vi kanske ska räkna med den tiden.
Samma väg som till routhesvagge, men gå väster om gisuris istället, är ingen tydlig stig hela vägen, men mestadels lätt terräng attt gå i. Jag följde liggebuoldajågåsj upp på låvdak och sen ner igen på södra sidan, det va en fin väg. sierggajåhhkå va mkt enkelt vad när jag gick där i somras.

Att ingen ännu nämnt Präststigen från Kvikkjokk som Fowwe här på Utsidan kartlagt och beskrivit så väl i sin blogg och bok? Borde ta 6 dagar ToR från Kvikkjokk.

Att ingen ännu nämnt Präststigen från Kvikkjokk som Fowwe här på Utsidan kartlagt och beskrivit så väl i sin blogg och bok? Borde ta 6 dagar ToR från Kvikkjokk.

Ja, den har jag hört talas om, men visste inte var den gick. Nu hittade jag bloggen! Den verkar ju jättesmidig. Det vore kul att gå olika vägar dit och tillbaka, så bra med andra tips också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips