'Enkelväggstält' eller med inner och yttertält?

Vad är fördelarna och nackdelarna med att ha ett 'enkelväggstält' (heter det så?) istället för ett tält med inner och yttertält?

Tackar på förhand,
Mike.

Jag har använt ett enkelväggs vid långcykling. De är ju lätta och smidiga. Mitt fungerade ypperligt. Problemet är när det regnar och du är när tältduken så iaf på mitt tält så blev det blött då. Så länge man inte nuddade duken så var allt frid o fröjd, gjorde man det så var det ganska kört ...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hrm.. *host* vissa tältsorter kan sättas upp utan innertält, genom att välja ett sådant så har man det bästa av 2 världar.

Jo... men sen finns det folk som beställer ett tält för att den verkar bra... och hoppsan... det var visst ett enkelväggstält =)

Inledde karriären

Jag inledde min tältkarriär med ett Helsport Dividalen för 35 år sedan, det hade enkelväggar och dubbeltak, ryggåstält givetvis. Lätt, lätt att sätta upp och rymde två man.

Det stog på sommarfjäll, vårvinterturer i lågfjället nergrävt i ett jättestort hål i snön, sommar och vinter i skogsterräng. Kondensproblemen var uppenbara vid kyla och regntåligheten var inte den bästa då regnet letade sig in mellan tältet och det lösa yttertaket. Men klart så förskräckligt var det inte, jag blev ju inte avskräckt.

Men i ärlighetens namn så är mitt Hillebergs Nallo ett väldigt mycket bättre tält till i stort sätt samma vikt. Slutsats; jag ser inga fördelar med enkelvävstält.
[Ändrat av klippen 2005-06-10 kl 12:52]

MicColli; sa:
Vad är fördelarna och nackdelarna med att ha ett 'enkelväggstält'?

Fördelen är framför allt mer utrymme för samma vikt och kompaktare när det är nedpackat. Enklare handhavande också förhoppningsvis, tex när tältet ska torkas. (Sättas upp också, men tex Hillebergsmodellerna som sätts med innertält och yttertält samtidigt är ju lika bra på den punkten.)

Nackdelarna beror på material, design och användningsområde. Enkelvävstält finns i alla möjliga material, från nylon till eVent och massa annat därimellan. Större risk att du kommer i kontakt med kondensfukt än om du har ett skyddande innertält. Men när man lärt sig det händer det inte ofta och då är det ändå inte så himla farligt..

Enkelvävstält kan vara kompetenta för alla slags miljöer. Jag hade ett Golite Trig 2 och det var ett bra tält för mycket, 3-säsongsbruk framför allt. Silnylon som det är gjort i andas inte ett dugg men det hade bra ventilationsmöjligheter.

Jag har kvar mitt Black Diamond Firstlight m. fibraplexbågar, det är gjort med "Epic" som är kanon i alla förhållanden utom ihållande spöregn då det det bara är Ok. (Man kan få dra lite med en trasa på insidan) Litet fristående kupoltält för 1,5-2 manstält som ska klara alpint bruk och väger ca 1 kilo komplett är i alla fall inte så dumt.

De flesta tältkåtor är väl förresten också enkelvävsmodeller.

Har använt ett litet solo tält med enkelduk några nätter nu i vår. Det är lätt och ganska luftigt men det blir ändå en hel del kondens.
Skall du bara ha ett tält samt tura på vintern rekomenderar jag ett rejält 2 duks tält typ Hilleberg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips