Enkelt friluftsliv...

Aldrig gillat kånken. Töntstämpeln den hade när man var barn är svår att tvätta bort. Det var en väska barn kunde bli mobbade för tvyärr. Med åren blev det lite trendigare, så köpte en grön kånken som vuxen för att se om jag också kunde bli hipp, men gillade den aldrig. Extremt dåliga bäregenskaper, med bara tunna remmar mot axlarna, så några tyngre grejer var ju bara att glömma. Nu har jag nog slängt den eller så ligger den i nån vrå i förrådet nånstans. Tror knappast jag skulle gilla den mer för att den är rutig.

En sak får man ändå ge kånken som plus, i alla fall den lilla barnvarianten, den har ett uttagbart sittunderlag som ryggplatta och att ha ett sittunderlag med sig är bra nrä det är svalt ute. Vet inte om vuxenvarianterna också har uttagbart sittunderlag. Men det motiverar inte ett högt pris då man ju kan köpa ett löst sittunderlag för några tior. Annars håller jag med om att axelremmarna är obekväma och ska dessutom i sin förlängning funka som någon form av magrem (kallar det medvetet INTE för avbärarbälte).

Var och en får välja sin rygga, efter plånbok och smak.

/Patrik

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En sak frå man ändå ge kånken som plus, i alla fall den lilla barnvarianten, den har ett uttagbart sittunderlag som ryggplatta och att ha ett sittunderlag med sig är bra nrä det är svalt ute. Vet inte vuxenvarianterna också har uttagbart sittunderlag. Men det motiverar inte ett högt pris då man ju kan köpa ett löst sittunderlag för några tior. Annars håller jag med om att axelremmarna är obekväma och ska dessutom i sin förlängning funka som någon form av magrem (kallar det medvetet INTE för avbärarbälte).

Var och en får välja sin rygga, efter plånbok och smak.

/Patrik
Jag har flera olika mindre ryggsäckar i dagsturstorlek som har denna finess, bland annat en mycket väl sliten no name ryggsäck från 70-talet som jag använder som fiskeryggsäck i båten

Kånken togs väl fram som en skolryggsäck? Inte som en friluftsryggsäck?

Sen förstår jag inte vitsen med att rebranda återvunnen ull, det gjordes redan i bondesamhället, och shoddy (och mungo) har funnits väldigt länge, tramsigt att försöka hävda att det är ngt nytt. Jättebra för motorrumsisolering, filtar etc, men inte i ngt som skall ha slithållfastighet.

[OFFTOPIC]Precis, men vad är svenskt nuförtiden? Inte Volvo, Svenska dagbladet eller Kalles kaviar.[/OFFTOPIC]

Ja det är nya tider nu.

Vår natur säljs ut till utländska exploatörer som erbjuder stora flapp, flapp, flapp industrier som sägs rädda världen om man får tro försäljarna själva. Och Dalahästarna rider in från Kina i en container. Våra mindre bemedlade arbetslösa påstås inte klara av disken på restaurangen längre och det innebär arbetskraftsinvandring.

Exemplen är otaliga. Vårt land krackelerar allt mer men vårt party rullar på.

Men Svenska krusbär borde väl ändå vara svenskt?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips