Enkel o ren paddeljacka i

Hej igen!

Jag håller nu på att leta cykeljackor i GT eller Event som skall vara tillräckligt vida i ärmarna - detta för att modda till med neoprenmuddar i ärmar och hals. Men innan jag slår till så vill jag kolla en sista gång. Om det skulle vara någon som har hittat en jacka som håller sträck mot mina krav?

Jag repeterar:

-------------
Jag vill:
INTE ha heltäta latexmuddar vid ärmslut.
INTE ha huva.
INTE ha en massa fickor.
INTE ha en pösig o o-tight design.
INTE ha nån himla speciel midjelösning med något försök till vattentäthet.

Jag VILL:
-ha ärmslut (neopren?) som går att öppna så mycket att man kan få upp ärmslut över armbåge. (Det behöver alltså inte vara heltätt.)
-ha en enkel och halvtätbar (neopren?) halsförslutning.
-ha en möjlighet att öppna ordentligt i halsen för ventilation.
-ha en enkel dragsko i midjan.
-ha tight och välskuren design.
-ha jackan sydd i ett "andastyg" (vattentätt helst tejpat membrantyg)

Jag vill ha en enkel och flexibel no-tjafs-solution som funkar eländiga dagar, varma dagar och även under cykelturen till kajakklubben.
----------

Jag kommer inte tjata mer än just denna lilla "påminnelse". Jag skulle tro att alla blandade frågor i princip är besvarade i de två sidor som redan producerats. Jag behover alltså inte veta vad du vill ha istället eller varför. Jag vill bara kolla om det MÖJLIGEN har kommit upp något nytt spännande att titta på innan jag sätter nålen i membranet... ;-)
 
Re: Padler

wildenstam; sa:
Tack Erik!

<< Det kan ju hända att någon av er är lite lite nyfiken hur det går för den där stackars snubben som tjatar så om jacka.>>

Hur som helst:
Jag äger nu en Padlerjacka! Den ser skitfin ut (jag skall till sommarn sätta dit meshtyg i halsen istället för det täta tyget där). Den matchar annars nästan alla krav enligt ovan.

<< Jag skall (efter min semester) ut och se till att den får bekänna färg. Så jag tjatar lite till om den i slutet av december, tror jag. >>

I tillägg:
Kajakcenter i Grebbestad gjorde en grym serviceansats. Toppentack för hjälpen och idén Mats!

Imorgon semester!!
Fridens liljor,
Patric

ps. Bara två problem med denna jackan: 1) Det ser inte ut som om man skall över atlanten eller upp på 8000meter 2) Den är lite för billig för att vara riktigt cool bland prylsnubbarna.

[Ändrat av olle11 2005-11-11 kl 15:31]
 
Re: Re: Padler

olle11; sa:
...Den ser skitfin ut ... Den matchar annars nästan alla krav enligt ovan ....jag tjatar lite till om den i slutet av december, tror jag.
Den är i mina ögon klart bättre än Palm Freestyle som jag körde slut på under -05. Klart bättre för att den inte är fullt så otight i figuren. Öppningarna vid hals o ärm är bra: tillräckligt täta men ordentligt öppningsbara. Tygen får godkänt, det andas rimligt bra (men så klart ändå "dåligt" som ni alla vet att alla vind&vattentäta tyger gör). Dagens paddlingstur och de två tidigare i december har gett kvittot; klart godkänt! För mig är detta alltså den bästa jackan branchen har att erbjuda - enligt min specifikation i länken ovan. Jag har fått förhållandevis få svar och tips och jag har tittat och lyssnat efter en del jackor. Så slutsatsen är att detta är den bästa för mig just nu.

Men visst finns det förbättringspotential:
Jag kommer att fixa dit mesh i halsöppningen till våren, det behöver inte vara tätt tyg då jag öppnar i halsen (är det kallt så stänger jag). Risken jag tar med detta tilltag är att någon extra matsked vatten kommer in vid eventuellt dopp. Det är det värt.

Jag hade hellre haft en jacka i paclite (membrantyg istället för beläggning). För att jag tror man kan få den lite skönare (mindre "klibbig") på insidan, och för att det nog blir hållbarare i längden. Jag tycker att Kokatats paclitejackor känns bättre i tyget på flera sätt. (Och kanske därför dyrare, men de möter hursomhelst inte flera andra krav.)

Jag hade hellre haft ännu tightare design och med mer anatomisk skärning på ärmar och bål. Som Kokatat igen, eller som vilken modern friluftsjacka som helst. Dock har ju Kokatat gått "för långt" i tight-het i ärmöppningen i och med att man inte kan ha jackan i "t-shirtmode" (dragen upp över armbågarna).

Man kunde önska ett par reflexer. Och kanske en snyggare färg än den ljusgråa jag fått tag i. (Röd kommer till våren - mörkblå och svart finns redan.)

Men på det hela taget så har Padler inte gått i fällan - de har inte gjort en överlastad jacka med "fel" finesser. Jackan funkar på cykeln ner till kajaken, och för fikapausen funkar den med en tjockfleece under (utan att strypa blodflödet med nån himla latexmudd).

Vill man ha en lätt, rimligt väl skuren jacka med "rimligt täta" och öppningsbara ärmslut i neopren (till skillnad från "toktäta" med latextäting) i ett prisvärt tyg som andas "bra" och är vattentätt då gör Padlerjackan jobbet. Det tycker jag.

Nu önskar jag bara att Tomten pratar snällt med konkurrenterna så att det snart finns fler jackor för fler kravlistor med denna inriktning. För visst kan det väl få finnas fler jackor att välja på för oss som inte skall paddla till Mt Everest, eller upp&nerpå hela tiden? ;-)

Simma lungt!
Patric
 
Paddeljacka

Säkert lite sent att tipsa om en passande jacka nu men man vet ju aldrig.
Tierra har en jacka som jag tror kan passa dig.
-latexmudd med justering som vanligt med kardborre.
-hög krage med justering (ej latex)
-huva som går att rulla ihop och som då inte stör
-kort modell ganska tajt, 2 höga fickor
-reflexdetaljer för att synas både för cykling och paddling
-ventilation under armarna
-2-vägsdragkedja för ventilation både uppifrån och nerifrån
-gjord i 3-lagers Hydratic vilket är ett vatten och vindtätt membran.

/ Gustaf
 
Re: Paddeljacka

gustafr; sa:
Säkert lite sent att tipsa om en passande jacka nu men man vet ju aldrig./ Gustaf
Det är aldrig sent!!
Min Paddlerjacka hur funkat hela vintern. Även om den inte är 100%-ig (det var inte min Palm heller). Tierrajackan har jag sett på papper, den verkar intressant men den är inte 100% heller (kanske fler och andra procent än Padler och Palm). Jag skall kolla på den!!

Tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.