Energi kakor

  • Trådstartare pappa1959@hotmail.com (Lasse)
  • Start datum

pappa1959@hotmail.com (Lasse)

Gäst
Hej! Känner någon till om det finns en sida på nätet, med recept på sk. energy bars, eller energi kakor?


Ska ut på långfärds cyckling, så det kan kännas bra om man kan trycka i sig lite extra energi då och då.
Jag tror jag läste ett inlägg här på Utsidan för ett par år sedan, men hittar det ej.
Kanske du själv har ett bra recept?
 

b-olsson@swipnet.se (Björn Olsson)

Gäst
Runes energikakor

Här kommer ett recept på kakor som funkar mycket bra.
Runes Powerbar
Här kommer vår version av Rune Larssons energikaka. 1 dl socker 1 dl sirap 1 dl grädde Koka detta under 8-10 min till knäckliknade konsistens. Tillsätt 5dl havregryn+1dl finriven hasselnöt och 1 dl maltodextrin. Knåda väl och kavla ut på bakplåtspapper. Skär ut i lämpliga bitar när den är varm. Detta ger ca 4kcal/gram vilket är fullt jämförbart med dyra powerbars.
pris ca 25kr/kg.....Jämför det med priset på powerbars i sportaffärerna :)
Björn
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
ok

Kom hem precis från en fyra dagars fjälltur med energikakor.
Och så länge var det inga problem med dom, dom blir kanske lite mjuka om dom blir varma.
Och det är verkligen en kick att äta dom när tröttheten och hungern sätter in.
ha det
Björn
 
Florsocker...

... innehåller en del maltodextrin.
Om det är tillräckligt stor del eller om det är billigare, får du ta reda på själv, för jag har ingen aning. Det är lätt att få tag på och kan eventuellt ersätta både maxxim och sirap, eller?

Magnus
 
Inte nödvändigtvis en fördel med maltodextrin

Maltodextrin påverkar blodsockret extremt snabbt. Och det låter ju bra. Men för det mesta är man egentligen ute efter att få så JÄMN blodsockerhalt som möjligt, inte stora och snabba svängningar. En snabb höjning av blodsockret leder nämligen till att kroppen svarar med en panikhöjning av insulinet, vilket leder till en störtdykning i blodsockerhalt.

En rejäl dos med extremt snabba kolhydrater kan därför leda till sänkt prestationsförmåga, och det var ju inte meningen. Det typiska exemplet på det är att den som dricker en rejäl mängd sportdryck med snabba kolhydrater en stund före en prestation riskerar att få ett blodsockerfall precis när prestationen ska utföras.

Jag skulle inte tro att blodsockerfall beroende på snabba kolhydrater är något stort praktiskt problem när man småäter eller smådricker mest hela tiden vid hård och kontinuerlig ansträngning. (Någon annan som vet?) Men det är i vart fall värt att tänka på att det inte är så där alldeles självklart att energikakor blir bättre av att man byter ut billigt socker mot dyrt maltodextrin. De kan lika väl bli sämre.
 
Kanske mitt recept??

drygt 1 dl havregryn
1 dl torkade aprikoser
1 dl russin
1 dl sirap
0.5 dl honung
lite mjöl
lite bakpulver

Kör allt i mixern tillen smet häll i en form...in i ugnen på 150 grader i över en timme. Känn efter så att man får rätt konsitets. tag ut och skär i bitar och lägg in i folie papper. hur lätt som helst ungefär samma ingridenser som många andra kakor typ powerbar.

MVH
Cristoffer
 
Florsocker

Florsocker innehåller en MYCKET liten mängd maltodextrin som fungerar som klumpförebyggande medel. Detta medför tyvärr också att florsocker inte längre är lämpligt att använda som sötningsmedel för tex likörer, det blir utfällningar. Man får använda vit sirap istället, men nu blev ju inte detta så mycket om energikakor.....
 
torka engergibars ?

Undrar om det går att torka dessa energibars, Dom innehåller väl lite vatten, får man bort det så blir hållbarheten mycket bättre skulle jag tro. Dock så blir dom sämre & torrare att äta, men med en klunk vatten...
 
Om man torkar dem så förhindrar man bakterietillväxt men så länge de innehåller större mängder fett (grädde) så kan de härskna ändå. Men det är ju en mycket längre process. Men vattenhalten är nog ganska låg redan från början.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.