En tripp till Glittertind..

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Grillad lax och vin, höjdare :)

Kikade nyss på Jotunheimenkartor i stan faktiskt, men köpte ingen. Man måste ju till Norge nån gång.

bomsidaisy; sa:
Härliga bilder! Norge e inte helt fel. Hur lång var er trip?

Om Du menar från Spiterstulen till Glittertind så gjorde vi ingen exakt beräkning men ca två mil sammanlagt, vilket tog upp, 8 timar, ner 7 timmar.

Men när det hela tiden går uppför så kändes sträckan längre.. Svårt att tro att det inte är så långt när man kollar på goggle earth efteråt :)
/D

millimeter; sa:
Grillad lax och vin, höjdare :)

Kikade nyss på Jotunheimenkartor i stan faktiskt, men köpte ingen. Man måste ju till Norge nån gång.

Ja.. det är ju betydligt billigare än att ta sig upp till Kebnekaise. Vill man bara ha upplevelsen så åk till Norge. Vi hyrde en bil på Mabi för 800 kr med fria mil plus bensin för ca en tusing...
Kan bara nämna att köpa kartan över området där uppe kostade 100 norska kronor.. hmm..

Jag såg att det var två uppsättningar bilder. En från Glittertind och en från glaciärvandring. Var låg glaciären? Behövde ni passera den för att nå Glittertind?

Tänkte själv åka upp om ett par veckor och skulle gärna vilja lära mig lite mer om glaciärteknik däruppe och även gå upp till Glittertinds topp (dock helst utan att passera en glaciär).

max.leitgeb; sa:
Jag såg att det var två uppsättningar bilder. En från Glittertind och en från glaciärvandring. Var låg glaciären? Behövde ni passera den för att nå Glittertind?

Tänkte själv åka upp om ett par veckor och skulle gärna vilja lära mig lite mer om glaciärteknik däruppe och även gå upp till Glittertinds topp (dock helst utan att passera en glaciär).

Glittertind kan nås utan att passera en glaciär.
Det var ett separat äventyr dagenefter.. Om Glittertind låg nord-ost om Spiterstulen där vi sov så ligger Glaciären syd-väst om (nästan) Spiterstulen. Man hakar på en tur med guide (ett måste) som kostade 170 norska kronor.

Glittertind har en glaciär på toppen.
Dock så är den förhållandevis intakt, dvs inga sprickor, pga att den är relativt platt. (Kan dock inte lova ngt)
Det är glaciären som gör Glittertind till Norges högsta punkt, dock är Galthögpiggen högsta toppen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips