En till black pearl, och annat svammel

Kul att följa ett plywoodbygge.
Skriv gärna en post om vad du fick med i byggsatsen. Fick du göra eller låna spantmallarna?
Jag är nöjd med mina rwo-luckor, lätta, täta och lättöppnade. Du spar lite tid och vikt på att skippa skäddan, jag tog det säkra och stoppade i en kajaksport.

Gunnar


I byggsatsen följde plywoodpaneler, hela längder till skrovet så inga skarvar där, förböjt fördäck samt grovt utsågat akterdäck, 7.75kg epoxi, filler, 15m väv, 2st 20cm RWO skruvluckor, färdig luckförsänkning, sittbrunssarg och sits i kolfiber.

Jag har fått/lånat spantmallar av Petrus.

Som jag skrivit tidigare i tråden så skippar jag skädda för tillfället då Björn tycker att det inte behövs på black pearl så ska prova utan och är det så att jag tycker annorlunda när jag provar den i vatten så är det inte så jobbigt att sätta vinkelslipen i akterdäck och kapa upp en "lucka" som jag kan montera skäddan genom och sedan montera tillbaka "luckan" med ny epoxi+väv..
 
Blogg uppdaterad... Igen!

Så nu får ni börja skriva nåt här i tråden så det inte bara är dubbelpostar från mig!


//Christoffer
 
Så nu får ni börja skriva nåt här i tråden så det inte bara är dubbelpostar från mig!


//Christoffer
Får man inte kommentera direkt på bloggen? Såg ingen sådan möjlighet.

Det jag själv skulle vara noggrannare med nästa gång där du är nu.. Se till att linbeslagens ytterkanter på undersidan inte bygger på plywooden i höjd så att däcket "lyfter" där när du limmar ihop däck och skrov.
Linöglornas bulor på insidan la jag en hel del tid på efteråt då jag insåg senare att lår och knän gärna kommer emot dessa. Dvs släta och mjuka former.
/Gunnar
 
Får man inte kommentera direkt på bloggen? Såg ingen sådan möjlighet.

Det jag själv skulle vara noggrannare med nästa gång där du är nu.. Se till att linbeslagens ytterkanter på undersidan inte bygger på plywooden i höjd så att däcket "lyfter" där när du limmar ihop däck och skrov.
Linöglornas bulor på insidan la jag en hel del tid på efteråt då jag insåg senare att lår och knän gärna kommer emot dessa. Dvs släta och mjuka former.
/Gunnar

Nej jag tog bort den möjligheten för att jag är så urbota dålig på att kolla alla olika ställen man kan kommentera och höra av sig så helst i tråden eller till min mail..

Japp jag insåg det med när jag limmade beslagen att vissa av glasfiberlagren blev så "långa" att de sträckte ut över kanten, får slipa/skära bort så mycket som möjligt där.

Jag har satt mina däcksbeslag så långt ut mot kanten att det "nog" är en omöjlighet för mig att komma åt dom med benen, men ska prova för säkerhetsskull innan jag limmar ihop den.
Det blev inte av igår då en söndagmiddag tydligen kan bli väldigt lång...
 
Jag tröttnade på att ha sits av cellplast. Blev blöt i baken av svett efter en längre paddling samt att det inte var helt bra passform motbaken. Sydde i stället en kudde som jag fyllde med styrolitkulor, samma som finns i "sittsäckar". Kulorna köpte jag i en möbelaffär. På botten i kajaken satte jag ett längsgående karborreband soch motsvarande på kuddens undersida. Kudden formar sig efter baken och tar upp eventuell svett. Jag har suttit och paddlat i över sex timmar utan att få träsmak i baken.
 
Det är en förgjuten kolfiber sits som även agerar däcksbalk och bakre skott.
Har provsuttit lite i den medans man väntar på olika moment och då trivts med sitsen.
Blir det för mycket träsmak så får man väl skaffa någon form av gelpad att fylla kolfiber sitsen med.


Har idag limmat ihop skrov och däck... Blev riktigt bra!
 
På just en grönlandskajak är ett kombinerat skott/sits nog rätt bra. Du får mer uttrymme i akterskottet. Samtidigt gör det ingenting att vattnet rinner in när man tar av kapellet. Kajaken är så låg att man ändå sitter i vatten hela tiden. Så ett tips är att skaffa ett par vattentäta byxor, t ex reeds tights.

Den sitsen har nog rätt bra glid så du har har lätt för att flytta rumpan vid balance brace och rollar. Ser fram emot en video med lite rollar och kanske ståuppaddling ;)
 
Haha, vi får väl se hur de blir med rollar och SUP...

Blev sjuk igår så har inte hunnit göra något alls med kajaken sen ihoplimningen..

Dock har jag då fått tid att beställa en reed tuiliq... Någon som vet om man ska få ngn mer bekräftelse eller dyl efter "Your payment to Reed Chillcheater has been accepted" ?


/Christoffer
 
sitter i vatten hela tiden. Så ett tips är att skaffa ett par vattentäta byxor, t ex reeds tights.
;)

jag trivs i reeds korta och långa byxor, men på något sätt blir man blöt i kallingarna ändå. Kanske rinner ner från ryggen eller något. Tunna funktionskallingar i syntet eller ull så lider i alla fall inte jag av det.
 
Nu har jag inte skrivit här på ett tag, men ihoplimningen hade blivit prima och jag har spacklat lite ojämnheter i skrovet och börjat slipa idag. Min förhoppning är att lägga väven på utsidan på tisdag!
(om jag hinner slipa så mycket som jag vill imorgon)

Hur länge behöver epoxin härda innan jag börjar måla? räcker det med ett dygn eller två?

//Christoffer
 
Inget svar på tid innan målning? :(

Jaja, hade gjort en rejäl glädjekalkyl så nya planeringen är att lägga väv lördag förmiddag!


//Christoffer
 
Om du har rätt härdningstemperatur kan du problemfritt måla efter 24 timmar, vill du dock mellanslipar epoxin innan målningen bör du väntar ngr dagar.
Tänk på om du sliper epoxi att den "färska" epoxin är den farligaste ifall man andas in slipdamm. Var alltså extrem noga att köra med mask och skydda all hud - särskild all mjukare/känsligare hud och duscha ordentligt efteråt om du har slipat mkt
.
rent teoretiskt kan du målar så fort epoxin känns "hårt" då själva härdnings process är en chemiskt reaktion som inte kräver syre för att fungerar rätt. Likaväl "torkas" inget från epoxin - det gör alltså inget om man övertäcker epoxin med färg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.