Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?
- Trådstartare joanna
- Start datum
-
- Taggar
- gps-klocka vänsterhänt
Billig !?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag vill alltså INTE ha en massa hälso- och träningsappar, inte heller någon musiklagring eller annat lullull som äter batteritid. Det enda jag vill ha är en riktigt bra GPS, höjdmätare, kompass och grundläggande navigeringsfunktioner, inkl att ladda upp och logga och "backtracka" spår.
I stället för allt det onödiga vill jag - prio ett - ha längsta möjliga batteritid. Helst 1-2 veckor med lågupplöst spårloggning och positions- och/eller höjdkoll några gånger per dag.
Rent fysiskt måste klockan vara vattentät, slagtålig och så pass kompakt att en sådan klenis som jag kan bära den utan att den är i vägen när jag t ex scramblar i berg. Och eftersom jag dessutom är vänsterhänt, måste fysiska knappar vara hanterliga även om klockan sitter på höger arm.
Utifrån din beskrivning låter det som att Suunto Race Titanium skulle kanske passa dig och har fått positiva recensioner och har bra batteri. Den har också automatisk korrigering av höjdmätning i kombination av barometer och GPS. Titan (även undersidan!) och safirglas.
Jag har precis skaffat den och har använt den i några veckor. Bra skärm. Bra app som sammanfattar enkelt. GPS-precisionen är väldigt bra! Batteritid lär vara bra men jag har inte testat den ute på flerdagarstur ännu. Dock har jag alltid powerbank med mig numera.
Tyvärr finns klockan inte i mindre storlek men den sitter bra på min smala handled. Känns ej tungt eller klumpigt vilket är ett plus.
Senast ändrad:
Dam som dam... jag köper vantar i barnstorlekar(...) Så sammanfattningsvis. Är dammodell viktig för dig, så är det nog bara Fenix 7S/7S Pro (eller Epix 2S Pro) som gäller idag. Å då får du leva med att betala för många fancy funktioner. (Men det är ju inget krav på att använda dem, å så länge de inte används, så drar de ju heller inget batteri).
Kan du däremot leva med en "herrmodell", så finns det flera alternativ, där Garmin Instinct 2-serien nog bäst uppfyller din kravspec.
Hmm, finns där någon anpassning man kan välja?(...) Å knapparna sitter ju där de sitter, men du kan ange vilken handled du bär klockan på.
/Niklas
Ja den har verkligen allt... om den nu inte var bredare än min handledUtifrån din beskrivning låter det som att Suunto Race Titanium skulle kanske passa dig
(...)
Tyvärr finns klockan inte i mindre storlek men den sitter bra på min smala handled. Känns ej tungt eller klumpigt vilket är ett plus.
Med den storleken hade jag också hoppats på längre batteritid i "expeditionsläge". Trevligt med amoled-skärm, men batteritid skulle smälla högre.
Det verkar som Garmin rekommenderar att man bär klockan på sin icke-dominanta hands sida, för att t ex steg- och rörelsemätning ska bli mer korrekt, eftersom man oftast använder och gestikulerar etc mer med den dominanta sidan. (Men knapparna sitter ju (som sagts av flera) rent fysiskt där de sitter på klockan, har inte sett någonstans att man kan programmera om dem.)Hmm, finns där någon anpassning man kan välja?
Jag har precis som Ture tipsar som köpt alla mina Garmin begagnade på annons från privatpersoner, nu inne på den fjärde (som dock var "ny i oöppnad kartong"), plus köpt en till syrran. Många som gillar att byta upp sig till senare modeller och säljer de gamla till bra pris, jag har haft tur med köp och även sålt undan de gamla.Jag vill alltså INTE ha en massa hälso- och träningsappar, inte heller någon musiklagring eller annat lullull som äter batteritid. Det enda jag vill ha är en riktigt bra GPS, höjdmätare, kompass och grundläggande navigeringsfunktioner, inkl att ladda upp och logga och "backtracka" spår.
I stället för allt det onödiga vill jag - prio ett - ha längsta möjliga batteritid. Helst 1-2 veckor med lågupplöst spårloggning och positions- och/eller höjdkoll några gånger per dag.
Jag har inte på en enda av mina klockor använt dem som smartklocka med funktioner som meddelandeavisering, betaltjänster eller musikspelare etc. Musiklagring som man inte använder äter ingen batteritid. Hälso-/träningsfunktioner kan man ställa in om man vill ha igång kontinuerligt eller ej. Man kan välja lite "tråkigare" urtavlor som inte har kontinuerlig visning av t ex puls eller sekundvisare, iaf på min typ av klockor som inte har AMOLED-display har det sparat en del batteri.
Min senaste är en (väldigt stor) Garmin 955 Solar, jag är mycket nöjd med batteritiden och att den har solcellsladdning.
Annars slår nog Coros fortfarande Garmin vad gäller batteritid.
Man undrar då varför de ändå ställer frågan, om svaret inte gör någon skillnad. Ska kanske maila & fråga.Det verkar som Garmin rekommenderar att man bär klockan på sin icke-dominanta hands sida, för att t ex steg- och rörelsemätning ska bli mer korrekt, eftersom man oftast använder och gestikulerar etc mer med den dominanta sidan. (Men knapparna sitter ju (som sagts av flera) rent fysiskt där de sitter på klockan, har inte sett någonstans att man kan programmera om dem.)
Ok! Tja, det är väl bara Garmin, som över huvud taget erbjuder vissa outdoor-klockor i olika storlekar. Å det är inte alla Garmin-modeller, som ens görs i "dam"-storlek.Dam som dam... jag köper vantar i barnstorlekar. Alla herrmodeller jag provat IRL ligger bortom horisonten.
Hmm, finns där någon anpassning man kan välja?
Nej det gör det väl knappast. Klockorna är (som världen i övrigt) mest anpassade efter de högerhänta.
/Niklas
Senast ändrad:
Jo, det är bara att inse. Kändes väldigt bakvänt att manövrera knapparna med klockan på höger arm. Men det var ändå lite skillnader i antal och hanterlighet, samt hur mycket man behöver använda knapparna. Touch-skärm gillar jag egentligen inte under friluftsaktiviteter, men det kanske är en (del)lösning?(...) Klockorna är (som världen i övrigt) mest anpassade efter de högerhänta.
/Niklas
Tja, fysiska knappar har ju vissa fördelar i friluftslivet. Risken är ju annars betydande för spöklika blädranden med touch-skärm.Jo, det är bara att inse. Kändes väldigt bakvänt att manövrera knapparna med klockan på höger arm. Men det var ändå lite skillnader i antal och hanterlighet, samt hur mycket man behöver använda knapparna. Touch-skärm gillar jag egentligen inte under friluftsaktiviteter, men det kanske är en (del)lösning?
Den enda egentliga fördelen med touch-skärm i friluftslivet är när kartor ska panoreras. Men då Instinct 2-serien saknar kartor (till skillnad från den dyrare Fenix och Epix), så spelar det ingen roll i sammanhanget.
/Niklas
Liknande trådar
- Svar
- 30
- Visningar
- 5 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg