En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

För att öka valfriheten en del, kan du tänka dig att göra avkall på att ha den runt handleden och istället hängandes runt halsen, på en rem eller i en blixtlåslöpare?
Då kan du enklare bortse från storleksaspekten och på köpet får du en mer korrekt temp-avläsning (och därmed även bättre höjdkorrigering om klockan har höjdjustering baserad på både barometer-tryck och temperatur).
Vi är inne på funktion du kanske inte vill ha men om ett av dina stora bryderier är att ha den bekvämt runt smal handled och kan ta bort det så ökar utbudet, en hel del.
Garmin har haft en lite dropformad gummiplopp med ögla och karbin - hittar inte det nu men hittade denna istället:


Finns även hållare för cykelstyre men tror inte de passar för dina bergaktiviteter.


/Patrik, tangerar OT och du ställer dina krav
 
Skojigt att aptiten växer 😉

Är du ute efter en kartklocka i "dam"-storlek, så skulle jag nog idag satsa på Epix pro S. Ty är det någonstans som den batterikrävande AMOLED-skärmen kommer till sin rätt, så är det onekligen just vid kartor. Ty det är inget skoj när Garmins svenska topokarta får samma färg för skog och åker (eller för den delen åker och sjö) med Fenix MIP-skärmar.

Å när det gäller friluftsliv och navigering, så skulle jag vara försiktig med att rekommendera Venu/vivoaktive-serien, så vida inte du hittar bra tredjepartsappar till den. För jag tror inte att den serien stöder någon navigering.
/Niklas
 
För att öka valfriheten en del, kan du tänka dig att göra avkall på att ha den runt handleden och istället hängandes runt halsen, på en rem eller i en blixtlåslöpare?
Då kan du enklare bortse från storleksaspekten och på köpet får du en mer korrekt temp-avläsning (och därmed även bättre höjdkorrigering om klockan har höjdjustering baserad på både barometer-tryck och temperatur).
Vi är inne på funktion du kanske inte vill ha men om ett av dina stora bryderier är att ha den bekvämt runt smal handled och kan ta bort det så ökar utbudet, en hel del.
Garmin har haft en lite dropformad gummiplopp med ögla och karbin - hittar inte det nu men hittade denna istället:


Finns även hållare för cykelstyre men tror inte de passar för dina bergaktiviteter.


/Patrik, tangerar OT och du ställer dina krav

Bättre då att köpa till en liten Garmin Tempe, som du stoppar in i en lämplig ficka på ryggsäcken.

Garmins nyare friluftsklockor stödjer Tempe (liksom Varia cykelradar).
/Niklas
 
Senast ändrad:
För att öka valfriheten en del, kan du tänka dig att göra avkall på att ha den runt handleden och istället hängandes runt halsen, på en rem eller i en blixtlåslöpare?
(...)
/Patrik, tangerar OT och du ställer dina krav
Inte alls OT, tvärtom nyttigt att tänka utanför boxen. Gillar att fästa småsaker på ryggsäcksremmar. Problemet jag vill lösa är dock att jag under vissa aktiviteter inte kan/vill/vågar ha dyra, hårda, ömtåliga och/eller utstickande saker utanpå kroppen/ryggsäcken, och ändå vill kunna använda vissa funktioner - då utan att behöva pilla fram grejen när jag behöver mina händer till annat. Den får inte heller dingla löst, ens innanför jackan.

Låter som en riktig intressekrock, men att ha en sådan sak på handleden skulle ge en rimlig grad av både skydd och åtkomlighet. Så en GPS-klocka verkar vara lösningen på mycket.

Att ha något motsvarande verktyg i kardborrehållaren skulle lösa färre problem, då kan jag lika gärna ha mobilen i motsvarande anordning.

Men lilla kardborrefästet var et tacksamt tips, har genast fått idéer om ett antal meningsfulla användningar :)
 
Skojigt att aptiten växer 😉

Är du ute efter en kartklocka i "dam"-storlek, så skulle jag nog idag satsa på Epix pro S. Ty är det någonstans som den batterikrävande AMOLED-skärmen kommer till sin rätt, så är det onekligen just vid kartor. Ty det är inget skoj när Garmins svenska topokarta får samma färg för skog och åker (eller för den delen åker och sjö) med Fenix MIP-skärmar.

Å när det gäller friluftsliv och navigering, så skulle jag vara försiktig med att rekommendera Venu/vivoaktive-serien, så vida inte du hittar bra tredjepartsappar till den. För jag tror inte att den serien stöder någon navigering.
/Niklas
Kollat Epix. SÅ mycket växte nog inte min aptit ;)
Måste jag välja mellan batteritid och färgskärm så väljer jag tveklöst det förra. Brukar inte behöva skilja mellan skog och åker. All snö är ändå vit och all granit gråsvart :p
 
Är du ute efter en kartklocka i "dam"-storlek, så skulle jag nog idag satsa på Epix pro S.
Jag rekommenderar inte ngn klocka för navigering, de är för små och det blir för oöverskådligt
Enl Prisjakt kostar en Garmin Epix Pro 42mm (jag hittar ingen "S"-modell) hela 8.699 SEK
För mellanskillnaden mot en Venu 3S får man både en hel del pengar över och en
Garmin Edge Explore för endast 1.900 SEK med en överlägsen skärm (hela 3" diagonalt!) för navigering (jmf med klockor)
Men oavsett hur överlägsen den är för navigering och hur lågt det sammanlagda priset blir så är det ytterligare en "apparat" att hålla reda på och inte minst att ladda.
Så för den som aldrig kommer att cykla med en cykelGPS på styret tycker även jag att det är en onödig "apparat".
Men jag tycker även att det är ännu mer onödigt att betala ~3.700-6.700 SEK mer för att få navigering i en yttepytte liten 1,2" (endast 30,4mm!) display.

Missförstå mig rätt
Garmin Epix Pro är en jättebra klocka med många finesser, men enl mig är den långtifrån ett självklart val för den som vill ha en mer grundläggande GPSklocka.
 
Kollat Epix. SÅ mycket växte nog inte min aptit ;)
Måste jag välja mellan batteritid och färgskärm så väljer jag tveklöst det förra. Brukar inte behöva skilja mellan skog och åker. All snö är ändå vit och all granit gråsvart :p
Tja, då allemansrätten gäller skog, men inte åker, så är det ju en stor fördel om man ser tydlig skillnad på dem på kartan.
/Niklas
 
Jag rekommenderar inte ngn klocka för navigering, de är för små och det blir för oöverskådligt
Enl Prisjakt kostar en Garmin Epix Pro 42mm (jag hittar ingen "S"-modell) hela 8.699 SEK
För mellanskillnaden mot en Venu 3S får man både en hel del pengar över och en
Garmin Edge Explore för endast 1.900 SEK med en överlägsen skärm (hela 3" diagonalt!) för navigering (jmf med klockor)
Men oavsett hur överlägsen den är för navigering och hur lågt det sammanlagda priset blir så är det ytterligare en "apparat" att hålla reda på och inte minst att ladda.
Så för den som aldrig kommer att cykla med en cykelGPS på styret tycker även jag att det är en onödig "apparat".
Men jag tycker även att det är ännu mer onödigt att betala ~3.700-6.700 SEK mer för att få navigering i en yttepytte liten 1,2" (endast 30,4mm!) display.

Missförstå mig rätt
Garmin Epix Pro är en jättebra klocka med många finesser, men enl mig är den långtifrån ett självklart val för den som vill ha en mer grundläggande GPSklocka.
Mja, Edge Explore må funka bra till cykeltouring. Till fjällvandring däremot, så är jag betydligt mer tveksam, utan där gäller andra förutsättningar.

Å när det gäller lite billigare GPS-klockor, så tenderar de ju att fokusera mer på hälsa och träning, snarare än friluftsnavigering. Å det just friluftsnavigering, som trådskaparen efterlyser, om jag förstått det rätt.
/Niklas
 
Jag rekommenderar inte ngn klocka för navigering, de är för små och det blir för oöverskådligt
Enl Prisjakt kostar en Garmin Epix Pro 42mm (jag hittar ingen "S"-modell) hela 8.699 SEK
För mellanskillnaden mot en Venu 3S får man både en hel del pengar över och en
Garmin Edge Explore för endast 1.900 SEK med en överlägsen skärm (hela 3" diagonalt!) för navigering (jmf med klockor)
Men oavsett hur överlägsen den är för navigering och hur lågt det sammanlagda priset blir så är det ytterligare en "apparat" att hålla reda på och inte minst att ladda.
Så för den som aldrig kommer att cykla med en cykelGPS på styret tycker även jag att det är en onödig "apparat".
Men jag tycker även att det är ännu mer onödigt att betala ~3.700-6.700 SEK mer för att få navigering i en yttepytte liten 1,2" (endast 30,4mm!) display.

Missförstå mig rätt
Garmin Epix Pro är en jättebra klocka med många finesser, men enl mig är den långtifrån ett självklart val för den som vill ha en mer grundläggande GPSklocka.
Tack (igen). Nej, klockan är inte tänkt som primärt navigeringsverktyg. Skojade lite om den växande aptiten. Det räcker med "breadcrumbs" eller på sin höjd en "dum" kartbakgrund, att jag kan logga och ladda upp gps-spår, och i vissa lägen kunna kasta en blick på vissa data typ altitud och om jag avvikit från spåret - utan att behöva stanna och ta fram mobil/karta/kompass/whatever, när jag t ex har händerna upptagna med annat.
Tänk alpint/klättring/randonnée/off pist/långfärdsskridsko.

DETTA var nog min mest exakta kravspec hittills :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.