Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

En Nessmuk kniv

Jag gjorde precis klart en nessmuk kniv i 3,2 tjock 26C stål. Skaft i stabbad och färgad boxelder. Flatslipad.

Seved

Nessmuk-4.jpg

Nessmuk1-1.jpg

Nessmuk-back.jpg

Snyggt

En vacker skapelse onekligen! Kan inte mycket om knivar, så ursäkta en dum fråga: Vad är en nessmukkniv tänkt att användas till? Kan det vara för att flå vilt med?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En trevlig kniv och design. Personligen föredrar jag dock något smäckrare blad med en viss recurve på eggen. Tjockleken skulle jag vilja begränsa till ca 2,5 mm. Längden på bladet runt 10-12 cm. Något i stil med det här:

Nessmukslender.jpg

Recurven på bladet är ganska praktiskt på en kniv som till vissa delar funkar som täljkniv. Man får mer bett i skäret. En sådan profil är EMÅ också mer praktisk när man skall passa och flå vilt eftersom det är den främre bukdelen som arbetar. Resten av bladet motar bort material.

Min modell tangerar därmed drop point i viss mån. M a o en hybrid. När jag nu tittar på min teckning så märker jag att den till en viss mån liknar en traditionell slaktkniv, dock med ett kortare blad :).

Vad har du för kommentarer Seved? Skulle det kunna vara något?

~Paul~

Ja orginalet var nog kring 2,5 mm om jag kommer ihåg rätt och så var den lite spetsigare oxå.:) Men jag föredrar lite "rundare" form på buken när jag flår, det är väl därför jag gjort den lite trubbigare, men det är ju en smaksak,

Japp det stämmer nog ja det med recurven, jag har sett att många har gjort lite mer S formade skaft men om jag ska vara ärlig ( och det ska man väl vara:)) så tycker jag det är snyggare med lite rakare, men som sagt det är ju en smaksak.
Jo jag har tänkt mej att prova o göra några lite mer spetsiga och mer traditionella.

Seved

Nej tyvär så vet jag ingen som har laminerat 2140. Johan Gustavsson laminerar rätt mycket, men han har nog inte 2140 tror jag.

Det här är ett upcoming projekt, när jag nu får tid å göra den, den är föresten i 2140. Kanske inte så spetsig och rätt rak.

Seved

Nessi-3.jpg

Ett annat blad, men han slant med skärarn så det blev ett jack i tången men det är möjligt att jag klarar att slipa bort det.
nessi-projekt.jpg

Seved

Ser intressanta ut. Det andra exemplaret börjar likna mitt eget förslag. Synd på jacket. Kan du inte göra lite file-works längs med hela tången?

~Paul~

Jag tror det går att fixa, tången är lite tjockare än blad delen så jag får nog slipa ner den lite.

Seved

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips