Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
En vacker skapelse onekligen! Kan inte mycket om knivar, så ursäkta en dum fråga: Vad är en nessmukkniv tänkt att användas till? Kan det vara för att flå vilt med?
En trevlig kniv och design. Personligen föredrar jag dock något smäckrare blad med en viss recurve på eggen. Tjockleken skulle jag vilja begränsa till ca 2,5 mm. Längden på bladet runt 10-12 cm. Något i stil med det här:
Recurven på bladet är ganska praktiskt på en kniv som till vissa delar funkar som täljkniv. Man får mer bett i skäret. En sådan profil är EMÅ också mer praktisk när man skall passa och flå vilt eftersom det är den främre bukdelen som arbetar. Resten av bladet motar bort material.
Min modell tangerar därmed drop point i viss mån. M a o en hybrid. När jag nu tittar på min teckning så märker jag att den till en viss mån liknar en traditionell slaktkniv, dock med ett kortare blad .
Vad har du för kommentarer Seved? Skulle det kunna vara något?
Ja orginalet var nog kring 2,5 mm om jag kommer ihåg rätt och så var den lite spetsigare oxå. Men jag föredrar lite "rundare" form på buken när jag flår, det är väl därför jag gjort den lite trubbigare, men det är ju en smaksak,
Japp det stämmer nog ja det med recurven, jag har sett att många har gjort lite mer S formade skaft men om jag ska vara ärlig ( och det ska man väl vara) så tycker jag det är snyggare med lite rakare, men som sagt det är ju en smaksak.
Jo jag har tänkt mej att prova o göra några lite mer spetsiga och mer traditionella.
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...